|
کارکرد فيلمهاى امروزى با
فيلمهاى عکاسى در قرن نوزدهم
شباهت زيادى دارد. نور بهوسيلهٔ
بلورهاى ريزى بهنام برومور نقره
که معمولاً اندکى يدورنقره هم در
آن موجود است، ضبط مىشود. اين
بلورها در قشرى از ژلاتين شفاف که
از پوست و استخوان حيوانات بدست
مىآيد، قرار دارند. اين قسمت که
امولسيون يا لايهٔ حساس گفته
مىشود، بهصورت ورقهٔ نازکى روى
قشرى از مواد پلاستيکى که
نگهدارندهٔ آن است، کشيده شده است.
|
|
|
|
|
فيلمها يا سياه و سفيد هستند
يا رنگى و فيلمهاى رنگى يا
نگاتيفند يا پوزتيف (اسلايد).
|
|
درجهبندى فيلمها براساس
ميزان سرعت يا حساسيت فيلم است. هر
چه حساسيت فيلم بيشتر باشد (ASA)،
دانههاى نقره درشتتر است؛ در
نتيجه وقتى عکس بزرگ شود،
دانههاى درشت چاپ مىشوند و هر چه
حساسيت کمتر باشد، مثلاً ۲۵ASA ،
دانهها ريزترند. در درجهٔ بالاى ASA
(معيار مؤسسه استاندارد امريکا)،
عکاس مىتواند در نور کمتر عکس
بگيرد.
|
|
فيلم کند درجه حساسيت ۲۵ تا ۵۰
ASA دارد؛ فيلم متوسط ۱۰۰ASA تا ۲۰۰ دارد
و در فيلم سريع حساسيت ۴۰۰ تا ۱۲۵۰ ASA
است. بسته به نياز عکاس اين فيلمها
کاربرد پيدا مىکنند.
|
|
|
هر فيلمى داراى اين خواص است:
سرعت که ويژگى مهم فيلم است؛
دانهبندى و قدرت تفکيک، حساسيت
در برابر رنگها، دامنهٔ عمل و
کنتراست.
|
|
روى جعبهٔ فيلم تنها سرعت و
اندازه فيلم نوشته مىشود. اما
قدرت تفکيک، دامنهٔ عمل و کنتراست
فيلم هم به سرعت فيلم بستگى دارد.
|
|
هرچه فيلم کندتر باشد قدرت
تفکيک بيشترى دارد. سرعت،
دانهبندى و قدرت تفکيک
ويژگىهايى است که ارتباط متقابل
باهم دارند.
|
|
هرقدر موضوع داراى کنتراست
کمترى باشد، دامنهٔ عمل فيلم
وسيعتر خواهد بود و بالعکس. اکثر
فيلمهاى سياه و سيد پانکروماتيک
هستند. يعنى نسبت به تمامى رنگهاى
قابل رؤيت و نيز اشعه ماوراءبنفش
حساس مىباشند. ويژگى فيلمهاى
داراى حساسيت متوسط و کم (تا حدود
ASA۶۴) گرين بسيار ريز و تضاد سايه روشن
زياد آنهاست.
|
|
فيلمهايى که حساسيت آنها
بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ ASA باشد، استفاده
رايجى دارند. با توجه به حساسيت اين
فيلمها عکسبردارى در شرايط
مختلف بهراحتى امکانپذير است و
اندازههاى دانههاى امولسيون آن
(گرين) نيز مناسب است و حتى براى
بزرگنمايى نيز نتيجهٔ خوبى بدست
مىدهد. فيلمهاى با ASA۴۰۰ (سريع يا
حساس) نيز امروزه به دليل دقت در
ساختار، انعطافپذيرى و نتيجه
مطلوب کاربرد زيادى دارند.
|
|
|
فيلمهاى رنگى معمولاً در دو
نوع ساخته مىشوند: فيلمهاى براى
نور روز يا نور طبيعى و فيلمهاى
براى نور مصنوعى يا نور چراغ.
|
|
در دوربينهاى کوچک و متوسط
که از فيلمهاى حلقهاى استفاده
مىشود، اين امکان وجود ندارد و
بايد با استفاده از فيلتر مخصوص در
هر موقعيت اين امکان را بوجود آورد.
|
|
|
رنگهاى تصويرى که در روى اين
فيلمها ظاهر مىشود برعکس
رنگهاى موضوع است. سياهىها سفيد
و سفيدىها سياه، سبزها ارغوانى و
آبىها زرد و سرخها فيروزهاى
خواهد بود. وقتى از اين نگاتيو روى
کاغذ حساس رنگى چاپ مىکنيم،
رنگها دوباره معکوس مىشوند و
رنگ اصلى موضوع پديدار مىشود.
|
|
| فيلمهاى رنگى پوزيتيوا
(اسلايد)
|
|
اين فيلمها را برگردان
(ريورسال) مىگويند. زيرا در موقع
ظهور از نگاتيو به وضع پوزيتيو
برمىگردند. فيلمهاى رنگى
پوزيتيو يا فيلم اسلايد را بايد
بعد از ظهور بريد و عکسها را تکتک
در قاب گذاشت تا براى نشان دادن با
پروژکتور آماده شود.از اسلايدها
به دو روش مىتوان عکس رنگى تهيه
کرد:
|
|
۱. چاپ مستقيم روى کاغذهاى
برگردان.
|
|
۲. تهيهٔ نگاتيو رنگى از آن و
چاپ به روش نگاتيو - پوزيتيو.
|
|
فيلمهاى رنگى قبل از گرفتن
عکس و بعد از آن نياز به نگهدارى و
مراقبت دارد. فيلم خام بايد در جاى
خشک و خنگ نگهدارى شود و دو ساعت پيش
از عکسبردارى در حرارت عادى محيط
قرار گيرد. پس از عکسبردارى نيز در
اولين زمان ممکن ظاهر شود.
|