جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
مقامهنویسی
- مقامهنويسى در عرب: |
گويند: اَلمقامة المجلس او الجماعةُ منَالنّاس او الخطبة او العظة او الرّواية التى تُلْقى قى مجتمعالناس، جمع مقامات (۱) و مقامات زهّاد در مجلس ملک معروف است که سخنانى مىگفتند در پند و موعظت ملوک، و نيز به معنى 'مجلس گفتن' و موعظه بر منبر يا بر سر انجمنها است که آن را بعدها 'تذکير' يا 'مجلسگوئي' ناميدند، چه مجلس و مقام تقريباً به يک معنى است. |
(۱) . مقامات به اغلب احتمال مربوط به هيچيک از اين معانى نيست و بايد آن را ترجمهٔ 'گاثه' يا 'گاس' يا 'گاه' شمرد. |
در ايران يکى از معانى 'مقام' آهنگ موسيقى است، و گويند فلان کس مقام مىزند يا مقام مىنوازد يا گويند: مقامى خواند يا مقامى زد و در خراسان عوامالناس آن را 'مقوم' به ضم اول گويند. و چنين بهنظر مىرسد که اين معنى از مزديسنان در ايران باقىمانده باشد که روزى 'گاه' يعنى گاثه را که يک معنى آن نيز 'مقام' مىباشد به عربى ترجمه کرده و آن را 'مقام' ناميده باشند و چون گاههاى مذکور با آهنگ موسيقى توأم بوده است و اشعار هجائى آن داراى همان موازنه و فواصل و قراين و قطع و سکونت که در مقامات عربى مىبينيم بوده از اينرو 'مقام خواندن' که ترجمهٔ صحيح 'گاه خواندن' است از قديم ميان ايرانيان معروف گرديده است در ادبيات فارسى نيز بلبل را به لقب زندخوان يعنى خوانندهٔ گاثه و اوستا ناميدهاند که مىرساند که خواندن اوستا و زند نوعى از موسيقى و مقامات بوده است هم چنانکه 'بيدخواني' در هند عنوان خاصى دارد. بعدها مستعريه با صرفنظر کردن از جنبهٔ مذهبى و آداب مزديسنى آن همان معنى را رايج ساختند - و سپس لغويون براى مقامه و مقامات وجوه تسميه وضع کردند. |
مجلس گفتن، يا خواندن قصص در انجمنها با آهنگ يعنى به اصطلاح 'تکيه به صوت' نيز هنوز در بلاد اسلام معمول است و شک نيست که زهاد در مجالس ملوک نيز سخنان خود را با آب و تاب مخصوص و با آهنگ ادا مىکردند که بيشتر در شنونده تأثير داشته باشد و عجب است که هنوز فقرا و گدايان در ايران و عرب سؤال را با آهنگ و سجع و موازنه اظهار مىدارند و اين اثرى است که از طرز اداء زهاد و فقراى حقيقى در مجالس و خانقاهها باقىمانده است. مقامات از اين قبيل خواندنها است که يا براى قصهخوانى يا براى وعظ در مجتمعات عمومى ادا مىشده است داراى اسجاع و الحان زيبا و عبارات مقبول و شعريات بوده و مقامهنويسان عرب هم از اين معانى استفاده کرده و اين نام را بر قصص موضوعهٔ خويش نهادهاند زيرا آن را در مجالس و انديه و محافل مىخواندهاند و مردم از آنها لذت مىگرفتهاند اتفاقاً بين معانى که براى مقامات در کتب لغت آمده است با اصل قام يقوم قيام، مناسبتى نيست و پيدا است که اين معانى بعد از علم شدن اين اسم بر فقرات مذکور دست و پا شده است. |
مقاماتى که ما در صدد آن مىباشيم به معنى روايات و افسانههائى است که کسى آنها را گرد آورده و يا عباراتى مسجّع و مقفّى و آهنگدار که براى جمعى فرو خواند يا بنويسد و ديگران آن را بر سر انجمنها يا در مجالس خاص بخوانند و از آهنگ کلمات و اسجاع آنکه به سجع طير و تغريد کبوتران و قُمريان شبيه است لذت و نشاط يابند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات دانشگاه تهران عراق رهبر انقلاب احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم نیکا شاکرمی مجلس
سیل هواشناسی آتش سوزی تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه پلیس فضای مجازی معلم سلامت زلزله
قیمت خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا سازمان هواشناسی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس انگلیس نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری آیفون گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
خواب فشار خون چای کبد چرب دیابت