سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۴)
در عرصهٔ سينماى متفاوت در سال ۱۳۵۲ اين فيلمها قرار دارند: | |||
'زن باکره' (ذکريا هاشمي)، 'آرامش در حضور ديگران' ، 'ناصر تقوايي' - اين فيلم بعنوان عميقترين کار تقوايى شناخته مىشود؛ نفرين (ناصر تقوايي)، 'تنگنا' و 'سازدهني' و 'تنگسير' (امير نادري)، 'زنجيري' (خسرو يحيايي)، 'قيامت عشق' (هوشنگ حسامي)، 'خورشيد مرداب' (محمد صفار)، 'خاک' (مسعود کيميايي) - اين فيلم بهترين فيلم ايرانى سال ۵۲ برگزيده شد؛ 'هشتمين' روز هفته (حسين رجائيان)، 'يک اتفاق ساده' (سهراب شهيد ثالث)، 'مغولها' (پرويز کيمياوي) - پرويز کيمياوى با ساخت 'مغولها' و 'شهيد ثالث با يک اتفاق ساده' ، دو اثر متفاوت و برجسته و دو نگاه تأثيرگذار را در ارکان سينماى ايران موجب شدند؛ ' خروس' (شاپور قريب) | |||
سال ۱۳۵۳ در بخش سينماى تجارى اين فيلمها نمايش داده شدند: | |||
'ملل آمريکايي' (شاپور قريب) - پرفروشترين فيلم سال، 'گلپرىجون' و 'سلام بر عشق' (عزيزالله بهادري)، 'اوستاکريم نوکرتيم' (محمود کوشان)، 'مرغ همسايه' و 'تشنهها' (محمود کوشان)، 'مراد برقى و هفت دخترون' (پرويز کاردان)، 'مىرم بابا بخرم' (امان منطقي)، 'آقارضاى گل' و 'اين دست کجه' و 'ماجراجويان خشن' (مهدى رئيسفيروز)، 'ترکمن' (اميرشروان)، 'هرجايي' (فريدون ژورک)، 'جوانمرد' و 'آقاى مهدى وارد مىشود' (ژورک)، 'جوجهفکلي' و 'حسين آژدان' و 'بندهٔ خدا' و 'گلنسا در پاريس' (رضا صفايي)، 'پرى خوشگله' و 'عروسِ پابرهنه' (سيامک ياسمي)، 'گروگان' (احمد شيرازي)، 'ياور' (عباس کسايي)، 'کنيز' و 'تهمت' (کامران قدکچيان)، 'دختران بلامردان ناقلا' و 'دروغگويِ کوچولو' (نظامفاطمي)، 'آقاى جاهل' و 'شکستناپذير' و 'مواظب کلاهت باش' (رضا ميرلوحي)، 'خوشگلا عوضى گرفتين' و 'دکتر و رقاصه' (خسرو پرويزي)، 'نبرد عقابها' (ناصر رفعت)، 'سرطلايي' (شعاعالدين مصطفىزاده، کمفروشترين فيلم سال)، 'صمد آرتيست مىشود' (پرويز صياد)، 'مظفر' (مسعود ظلي)، 'مسلخ' (هادى صابر)، 'شوهر کرايهاي' و 'فرار از بهشت' (نصرتالله وحدت)، بزن بريم (داريوش کوشان)، 'ياران' (امير مجاهد و فرزان دلجو)، 'صلوة ظهر' و 'ناجورها' (سعيد مطلبي)، 'ماشين مشتى ممدلي' و 'آب توبه' و 'مهدى فرنگي' (رضا فاضلي)، 'ابرمرد' (داود اسماعيلي)، 'هياهو' (محمد صفار)، 'قفس' (ايرج قادري)، 'مسافر' (جلال مهربان)، 'مو سرخه ' (عبدالله غيابي)، 'الکىخوش' و 'مرد شب' (اسماعيل پورسعيد)، 'مرگ در باران' (ساموئل خاچيکيان)، 'آب' (حبيب کاوش) | |||
در عرصهٔ سينماى متفاوت اين سال اين فيلمها قرار دارند: | |||
'زپرپوست شب' (فريدون گلد)، 'سازش' (محمد متوسلاني)، 'مسافر' (عباس کيارستمي)، 'اسرار گنج درهٔ جني' (ابراهيم گلستان)، 'شازده احتجاب' (بهمن فرمانآرا) - اين فيلم در سومين دورۀ جشنوارهٔ جهانى فيلم تهران جايزهٔ بهترين فيلم را دريافت نمود. | |||
در سال ۱۳۵۴ اين فيلمهاى تجارى روى پرده رفتند: | |||
'همسفر' و 'باباخالدار' (مسعود اسدالهي)، 'پاشنه طلا' و 'حسرت' (نظام فاطمي)، 'صمد خوشبخت مىشود' (صياد)، 'چشمان بسته' و 'همت' (خسرو پرويزي)، 'شبگرد' (منطقي)، 'هوس' و 'هدف' و 'رفيق' (قادري)، 'جنجال' و 'تيرانداز' و 'عبور از مرز زندگي' (رضا صفايي)، 'فرار از حجله' (جواد طاهري)، 'دزد سوم' (عباس شباويز)، 'دفاع از ناموس' و 'سارق' (محمدکريم رکني)، 'پلنگ در شب' و 'عموفوتبالي' (سعيد مطلبي)، 'قسم' و 'اخم نکن سرکار' و 'دو آقاى با شخصيت' (اميرشروان)، 'مشکي' و 'راننده اجباري' و 'اسلحه' (ناصر محمدي)، 'انگشتنما' و 'رقيب' و 'آلوده' (اسماعيل پورسعيد)، 'همخون' و 'کمين' (کامران قدکچيان)، 'هم قسم' (مهدى رئيسفيروز)، 'شرف' (عزيزالله بهادري)، 'زيباى پررو' (فريدون رياحي)، 'رانده شده' (صابررهبر)، 'فاصله' (مرتضى عقيلي)، 'مجازات' (مهدى فخيمزاده)، 'فراشباشي' (ايرج صادقپور)، 'شب غريبان' (فرزان دلجو و امير مجاهد)، 'تعصب' (تقى مختار)، 'هيچکى بابا نميشه' و 'مادر دوستت دارم' (داريوش کوشان)، 'کينه' (عباس کسايي)، 'دختر نگو بلا بگو' (جمشيد شيباني)، 'چشمانتظار' (فريدون ژورک)، 'نيزار' (محمود کوشان)، 'خداحافظ کوچولو' (رضا عقيلي)، 'مرد ناآرام' (سيروس قهرماني)، 'شاهرگ' (داودنژاد)، 'غلام زنگي' (قدرتالله بزرگي)، 'مرد شرقى - زن فرنگي' (شاپور قريب)و | |||
در عرصهٔ سينماى متفاوت نيز اين فيلمها قرار داشتند: | |||
'زنبورک' (فرخ غفاري)، 'مهرگياه' و 'کندو' (فريدون گلد)، 'غريبه و مه' (بهرام بيضايي)، 'صداى صحرا' (نادر ابراهيمي)، 'طبيعت بىجان' (سهراب شهيد ثالث)، طبيعت بىجان در بيست و چهارمين جشنوارهٔ برلين شرکت کرد. اين فيلم جايزهٔ بهترين کارگردان، جايزه مجمع منتقدان بينالمللي، جايزه نقدى مجمع کاتوليکها و نيز پروتستانها را دريافت نمود. فيلم بعدى شهيد ثالث 'در غربت' بود که در سال ۵۴ به نمايش درآمد و محصول مشترک کانون سينماگران پيشرو و پروبيس فيلم مونيخ بود. اين فيلم در بخش مسابقهٔ جشنواره برلين ۱۹۷۵ پذيرفته شد و جايزهٔ مجمع منتقدان بينالمللى را دريافت کرده و کميتهٔ رسمى ارزشگذارى فيلم دولت آلمان فدرال جايزهٔ بهترين فيلم به مفهوم مطلق ۱۹۷۵ خودرا شهيد ثالت اهدا کرد. | |||
'به اميد ديدار' (پيامي، ترابي، سيار، پورمند، گلرنگ، هيربد، صالح و بلورچي)، 'خانه خراب' (نصرتالله کريمي)، ذبيح (محمد متوسلاني) و 'گوزنها' (مسعود کيميايي) فيلمهاى ديگر اين سال در بخش سينماى متفاوت بودند. گوزنها از جنجالىترين فيلمهاى مسعود کيميايى بشمار مىرود. | |||
سينماى تجارى سال ۱۳۵۵ با اين عناوين همراه است: | |||
'قرار بزرگ' (محمدعلى فردين)، 'شادىهاى زندگى ما' (محمود کوشان)، 'ماهعسل' (فريدون گله)، 'غيرت' (رئيسفيروز)، 'بىنشان' (بهرام محمدىپور)، 'نقص فني' (نصرتالله وحدت)، 'شوهر جونم عاشقشده' (نصرتالله وحدت)، 'عنترومنتر' و 'باباگلى به جمالت' (اميرشروان)، 'پاداش يک مرد' و 'حرفهاي' (قدرتالله بزرگي)، 'اضطراب' (ساموئل خاچيکيان)، 'شهر شراب' (فتحالله منوچهري)، 'مردى در آتش' (نادر قانع)، 'جايزهٔ خوشبختي' و 'والدهٔ آقامصطفي' ، 'ناصر محمدي' ، 'سياهبخت' و 'غرور و تعصب' (آخرين ساختههاى خسروپرويزي)، 'قادر' و 'جاهل و رقاصه' و 'رامشگر' (رضا صفايي)، 'پاکباخته' (رضا ميرلوحي)، 'گل خشخاش' (داريوش کوشان)، 'رابطهٔ جواني' (سياوش شاکري)، 'مادرجونم عاشق شده' (اکبر صادقي)، 'پيشکسوت' (فاضلي)، 'بيدار در شهر' و 'بت' و 'سينهچاک' (ايرج قادري)، 'بتشکن' (شاپور قريب) ، 'اگر برگى نريزد' (جهانگير صالحي)، 'ستيز' و 'جدال' (عزيزالله بهادري)، 'بىگناه' (مرتضى عقيلي)، 'ميهمان' (کامران قدکچيان)، 'تنها حامي' (فريدون ژورک)، 'قاصدک' (م. صفار)، 'راز' (نظامفاطمي)، 'کلک نزن خوشگله' (سعيد مطلبي)، 'علفهاى هرز' (فرزان دلجو و امير مجاهد)، 'هيولا' (سيامک ياسمي)، 'آتش جنوب' (آلن بارونه و سازمان سينماى تصاوير)، 'پشمالو' (فخيمزاده)، 'ولىنعمت' (عزيز رفيعي)، 'شير خفته' (آخرين ساختهٔ اسماعيل کوشان)، 'خانم دلش موتور مىخواد' (جمشيد شيباني). |
همچنین مشاهده کنید
- دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷)(۲)
- سینمای ایران قبل از دههٔ سی(۲)
- سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۴)
- سینمای ایران در فاصله (۱۳۵۷ - ۱۳۴۸)
- اولّین تجربه در سینمای ایران (دُختر لُر)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۶)
- دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷)(۳)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۴)
- سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۲)
- سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۳)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۷)
- سینمای ایران قبل از دههٔ سی
- ورود سینما به ایران
- تولّد دوباره
- تولد دوباره (۳)
- نسل اول سینماداران در ایران(۲)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۳)
- سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۵)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۹)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی ایران شهادت بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران بارش باران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا خودرو بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان بازنشستگان سایپا
سینمای ایران تلویزیون سینما لیلا حاتمی جشنواره کن سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان باتری تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی روسیه غزه ترکیه اسرائیل آمریکا امیرعبداللهیان فلسطین جنگ غزه چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر والیبال لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ ناسا تبلیغات موبایل فناوری
سرطان نوشیدن آب سلامت قهوه مغز رژیم غذایی طول عمر آلزایمر کاهش وزن مغز انسان افسردگی