سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
شهر آرمانی یا اوتوپیا
در تاريخ افکار و عقايد اجتماعى نظريهٔ 'آرمان شهر' جاى بهخصوصى را به خود اختصاص داده است. اين نظريه که به 'مدينهٔ فاضله' يا 'اوتوپيا' نيز شهرت يافته است مبتنى بر تصور خوشبينانه نسبت به امکان ايجاد شهرهائى است که از هر جهت نظام يافته و زير نظارت دقيق دولت يا سازمانهاى خاص دينى يا سياسى و حقوقى قرار داشته باشد يا بهوسيلهٔ فلاسفه و حکما يا ايدئولوگها اداره شود. در قرن بيستم نيز معماران صاحب رأى و نظر مانند 'لوکوربوزيه' (Le Corbuier) به ساختن شهرهاى اوتوپيائى دست زدهاند اما وى صاحب نظريات جديدى در معمارى است که جاى بحث آن نيست. |
نظام مدينهٔ فاضلهٔ افلاطون که بشتر هدف آن اشاره به دولت ـ شهرهاى يونان قديم است مبتنى بر محدوديت تعداد جمعيت شهر (۵۰۴۰ نفر)، منطقهبندى برحسب طبقات اجتماعى که سلسله مراتب معينى دارند. محدوديت ازدواجها و مواليد ساکنين شهر، آموزش و پرورش همگانى و دولتى و جابهجا کردن جمعيت اضافى برحسب نظر حقوقدانان و فلاسفه است. |
ارسطو نيز که پارهاى از نظرات افلاطون را تأئيد مىکند، خود در اصول حکومت آتن و ساير آثار او 'مونوگرافي' ۴۰۰ شهر از شهرهاى يونان را تهيه کرده است. ارسطو و افلاطون آگاهانه بر عليه تحرکهاى جمعيتى و اقتصادى زيادطلبانهٔ عصر خود واکنش نشان مىدادند. خصوصاً جمهورى آتن که مىتوانست با اضافه جمعيت دچار هرجومرج و آشوب گردد. اين نظريهٔ محافظهکارانه بود که مىگويد جمعيت شهر بايد ثابت باشد و به طبقات مسدود تقسيمبندى شود و در اين باب دولت شهر اسپارت را الگوى تمام عيار آن مىدانستند. وجود طبقهاى از اشراف 'قليل العده و کم زاد و ولد با نهادهائى مؤکداً محدود کننده که هرگونه افزايش جمعيت شهر را دشوار مىکرد' (گاستون بوتول، اضافه جمعيت، صفحات ۱۸۴-۱۸۵). |
بايد توجه داشت که گرايشهاى محافظهکارى که در يونان باستان مآلاً موجبات محدود کردن جمعيت را فراهم مىکرد، در تمدنهاى ديگر برعکس افزايش نامحدود آن را سبب مىگردد. چنانکه پرودن و مارکس اضافه جمعيت را که منجر به فساد و هرج و مرج و نهايتاً انقلاب مىشود مطلوب مىدانستند چه به نظر آنها وقوع انقلاب به نفع مردم است، اما امروزه از برکت آمارها و برنامهريزى به سمت متناسب کردن جمعيت با منافع و امکانات جامعه پيش مىرويم. |
نظريهٔ 'آرمانشهر' افلاطون بهصورتهاى مختلفى در 'آراء اهل المدينه الفاضله' فارابى و در 'شهر خدا' اثر سن اگوستين و شهر آفتاب اثر کامينلا و 'اوتوپيا' اثر توماس مور منعکس است و هر کدام ويژگىهاى فيلسوف مآبانه و آمارنگرايانهٔ يک شهر مطلوب و آرمانى را ترسيم کردهاند. نظير اينگونه برداشتها را در آغاز قرن بيستم در شهرهاى نوين کشورهاى سوسياليستى ملاحظه مىکنيم. امروزه نيز تصور شهرها در قرن بيست و يکم و زندگى انسان در ساير کرات و يا زير درياها بيشتر به اوتوپيائى گذشته شبيه است که ممکن است بهطور ناقص يا کامل در آينده تحقق پذيرد. |
همچنین مشاهده کنید
- مکتب اکولوژی (زیست محیطی) (۳)
- تعریف شهر به مثابهٔ یک نهاد اقتصادی
- نظریههای تاریخی و تکاملی شهر
- بهسوی وحدت بینش جامعهشناسی
- شهر آرمانی یا اوتوپیا
- نظریهٔ روانشناختی شهر
- نظریهٔ نظام جهانی
- مکتب اکولوژی (زیست محیطی)
- تفکیک یا ترکیب نظریهها در جامعهشناسی شهری
- مکتب اکولوژی (زیست محیطی) (۲)
- نظریهٔ وابستگی (۲)
- نظریهٔ وابستگی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رافائل گروسی اسماعیل هنیه عراق رهبر انقلاب حج نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
حجاب قتل تهران شهرداری تهران قوه قضاییه وزارت بهداشت فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سیلاب سازمان هواشناسی شهرداری
مسکن قیمت خودرو مالیات ایران خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان قیمت
تئاتر دفاع مقدس محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران مسعود اسکویی صدا و سیما سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
حماس اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت ناسا تلفن همراه ماهواره
آب معدنی آب بیماران خاص کاهش وزن زیبایی چای بیمه دندانپزشکی فشار خون سبزیجات