سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
اهمیت موج نو
دربارهٔ تأثیر موج نوی فرانسه بر سینمای جهان نباید اغراق کرد. امتیاز این نهضت، البته، آن بود که با دست خالی موفق شد سینمای راکدِ انگلیس و آمریکا در دههٔ ۱۹۶۰ را احیاء کند و بهنوبهٔ خود بر سینمای ایتالیا، آلمان غربی، اروپای شرقی، و البته سراسر جهان نفوذ کند. اما این ادعا که موج نو پدیدهای یکپارچه بوده است ادعائی سادهانگارانه مینماید. مثلاً واردا، رنه، مارکر و مال از زمینههای کاملاً متفاوتی با تروفو، گدار، شابرُل، ریوت و رومِر سر برآوردند. گروه اول فیلمسازی را با دستیاری کارگردان و کارِ تدوین در صنعت سینمای موجود آغاز کردند؛ و گروه دوم در کسوت نظریهپرداز و منتقد، و در هیئت انقلابیونی تمامعیار در مقابل این سازمان صنعتی دستبهکار شدند، و البته همگی راهکارهای هنری متفاوتی را در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در پیش گرفتند. دو وجه مشترک این دو گروه را بههم پیوند داد و موجبات تحولات مهمی را در سینمای روائی فراهم آورد. |
نخست آنکه هر دو گروه معتقد شدند. سینما یک قالب بیان هنری است و ظرفیت آن را دارد تا همچون یک وسیلهٔ شخصی، به همان غنا و تنوع و حساسیتِ هنرهای دیگر، در اختیار هنرمند قرار بگیرد. این فرض با فرایافت تألیفِ شخصی یا سیاست مؤلفان البته خوانائی دارد، به این معنی که کارگردانها صرفاً در سایهٔ رماننویسان قرار ندارند بلکه عملاً قادر هستند به زبان سمعی و بصریِ سینما خود 'رمان بنویسند' . دوم آنکه آنها متفقالقول بودند میراث سنت روائیِ فیلمسازان دهههای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ برای دستیابی به اهداف آنها کافی نیست، در واقع این سنتها مانع از آن میشدند. تا زبان سمعی و بصری به تمامیِ ابعاد بیانیِ خود نزدیک شود. و به همین دلیل این فیلمسازان جوان دست به شکستن سنتهای قدیمی زدند و در جریان کار سنتهای نوینی را جا انداختند و در این راه زبانی سمعی و بصری پرورش دادند که قادر باشد تمامیِ عرصههای درون و بیرون را درنوردد. چنین دریافتی از نظر میزانسن قابل درک بود، نظری که معتقد است فیلم صرفاً حاصل پیوند تصاویری معنیدار برای بازگوئی یک داستان نیست بلکه تجربهای است فراگیر که ذهن و احساس بیننده را توأماً درگیر میکند. تعداد فیلمسازانی که از موج نو سر برآوردند و هنوز در کار ساختنِ فیلمهای داستانی با اهمیتِ روزافزون و تأثیرگذار هستند حیرتآور است. عجیبتر آنکه تأثیر این نگرشهای تازه در باب زبان سمعی و بصری و شیوههای کارِ آن همچنان بر سینمای جهان ادامه دارد. فیلمسازان موج نو با زیر سؤال بردنِ قالب و فرآیند سینمای روائی در واقع ثابت کردند که سینما دیگر به جایگاه آسانْیاب روائی، موجود در اوایل دههٔ ۱۹۵۰، باز نخواهد گشت. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی نیچروان بارزانی رهبر انقلاب حج عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
شهرداری تهران تهران حجاب هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی شهرداری باران
خودرو ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
نمایشگاه کتاب سریال افعی تهران مسعود اسکویی زنان تئاتر محمدعلی علومی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سریال کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره ناسا
رژیم غذایی بیمه کاهش وزن زیبایی چای دندانپزشکی فشار خون بیماران خاص سبزیجات