یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
جایگاه مخاطب در نظریه و تحقیق
از آنجا که مخاطب هميشه مقولهاى مورد مناقشه بوده است، مايه تعجب نخواهد بود که ببينيم اهداف پژوهشها در حيطهٔ مخاطبان رسانهاي، گونهگون و غالباً ناهماهنگ هستند. ويژگى مشترک تمامى اين پژوهشها کمک آنها به امر ساختن، تعيين جايگاه و تعيين هويت يک وجود اجتماعى درهم و برهم، متغير، و غيرقابل شناخت است. اما، روشهاى مورد استفاده، ساختهاى ارائه شده از مخاطبان و موارد استفادهٔ اين تحقيقات همگى بهنحو قابل ملاحظهاى با يکديگر متفاوت بودهاند. با صرفنظر از اهداف مربوط به نظريهپردازي، ما مىتوانيم اهداف تحقيقات مذکور را بر حسب موارد استفاده از اطلاعات و نتايج آن، بدين شرح تقسيم کنيم: |
- دفتردارى فروش (حسابداري) |
- تعيين پوشش بالقوه و بالفعل رسانهها به مقاصد تبليغاتي |
-دخالت در انتخاب مخاطبان و خط دادن به آنها |
- جستوجو براى بازارهاى جديدى از مخاطبان |
- آزمودن توليدات و تقويت کردن اثرمندى ارتباطي |
- بررسى مسؤوليتهاى مرتبط با خدمترسانى به مخاطبان |
- ارزيابى عملکرد رسانهها از طرق گوناگون (مثلاً بررسى ادعاهاى مربوط به اثرات زيانبخش آنها) |
شايد مهمترين تمايز در اهداف تخقيقات مربوطه تمايز بين اهداف صنعت رسانهاى با آن دسته از تحقيقاتى باشد که رويکرد و جانب مخاطبان را مىگيرند. پژوهشها مىتواند، آنگونه که تا حال چنين کردهاند، صداى مخاطبان را بازتاب دهند يا از طرف آنان سخن بگويند. هدف اداى وظيفه در قبال مخاطبان، بيشتر تحقيقاتِ سازمانهاى پخش عمومى را تحتالشعاع قرار مىدهد. |
در اين رويکرد، مثلاً از مطبوعات خواسته مىشود تا در انتخاب خبرهاى خود نيازها و منافع خوانندگان (عمدتاً محلي) خود را، از طريق انجام تحقيقات مستمر و گسترده، بهنحو مناسبترى در نظر داشته باشند. هر چند بههيچوجه نمىتوان اطمينان داشت مخاطبپژوهى به تنهايى بتواند خدمتى راستين به مخاطبان کند، ما مىتوانيم اهداف متفاوت تحقيقات مربوطه را بهطور مشروط بر روى طيفى که از کنترل مخاطب تا استقلال مخاطب نوسان دارد، در نظر آوريم. |
همچنین مشاهده کنید
- اصول شکل گیری و استمرار مخاطبان
- جایگاه مخاطب در نظریه و تحقیق
- سَیَلان مخاطبان(۲)
- روابط ارتباطگران - مخاطبان
- گونه های مختلف مخاطبان
- سَیَلان مخاطبان
- کودک وتلویزیون
- شیوههای شناخت مخاطب تلویزیون
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها(۳)
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها(۲)
- مخاطب رسانهای
- آینده مفهوم مخاطب
- مسائل بُردِ رسانهای
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حجاب دولت ترکیه حسین امیرعبداللهیان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم نماز جمعه مجلس افغانستان حسن روحانی
هواشناسی سیل زاهدان تهران شهرداری تهران فضای مجازی باران سازمان هواشناسی یسنا آتش سوزی هلال احمر سامانه بارشی
قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی مسکن تورم قیمت طلا حقوق بازنشستگان ارز ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما پایتخت مسعود اسکویی موسیقی مهران غفوریان دفاع مقدس صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه امیرعبداللهیان اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل ناسا عکاسی تبلیغات مایکروسافت کولر
توت فرنگی آلرژی چاقی کبد چرب