پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

روش مطلوب یادگیری در ترویج


در آموزش‌هاى رسمى به موازات رشد معلومات فرد يادگيرى‌هاى ادراکى بيشتر مورد نظر قرار مى‌گيرند. به‌ويژه در رده‌هاى تخصصى و فني، قابل توجه است که در آموزش‌هاى غير رسمى اجتماعى و فردي، موضوع آموزشى و امکانات يک‌جا مطرح مى‌‌شوند و بر اساس آنها برنامه‌هاى آموزشى طرح مى‌گردند تا از هر نظام محدود کننده و بازدارنده اجتناب گردد و افراد به يادگيرى مطلوب و مورد نظر سوق داده شوند. اين نوع يادگيرى‌ها عمدتاً با توجه به نظريه‌هاى انسان گرايانه و با زير بناى رفتارى - ادراکى صورت مى‌گيرند تا يادگيرى آگاهانه باشد و آموزش مفيد واقع شود. در آموزش‌هاى ترويجى نيز که از نوع آموزش‌هاى غير رسمى است و جنبه ارشادى آنها بر جنبه‌هاى ديگر تفوق دارد بيشتر از همين روش استفاده مى‌شود.
بدين ترتيب آموزش‌هاى ترويجى در عين حال که بر مبناى محرک - پاسخ يا آزمايش و خطا استوارند به‌ترتيبى عمل مى‌شوند که مسائل و مطالب آموزشى با توجه به نظام ادراکى و ظوابط فکرى فرد تجزيه و تحليل شوند و با ويژگى‌هاى شخصى فراگير تطابق يابند و درک شوند و سپس واکنش شايسته و معقول از سوى وى ابراز گردد.


همچنین مشاهده کنید