دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024


گره گشایی از کریدور شمال -جنوب با توسعه حمل و نقل ریلی
۱۴۰۳/۰۲/۲۹ / سایت نود اقتصادی / اقتصادی

گره گشایی از کریدور شمال -جنوب با توسعه حمل و نقل ریلی

مدیر کل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تاکید بر رونق کریدور شمال- جنوب بر توسعه صنعت حمل و نقل ریلی تاکید کرد.

گره گشایی از کریدور شمال -جنوب با توسعه حمل و نقل ریلی

مدیر کل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تاکید بر رونق کریدور شمال- جنوب بر توسعه صنعت حمل و نقل ریلی تاکید کرد. به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران،سید علی امامی با اشاره به کمبودهای جدی در بخش حمل و نقل ریلی اظهار کرد: در ایران علاوه‌بر کمبود لوکوموتیو، امکان تردد واگن‌های ایرانی در کشورهای آسیای میانه وجود ندارد؛ متاسفانه در حوزه شبکه ریلی جهت راه اندازی کریدور شمال- جنوب ضعف جدی داریم.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که مدیریت راه آهن ایران باید کلیه وظایف عملیاتی و اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند و با راه اندازی خطوط منظم ریلی، امکان برنامه ریزی برای صاحبان کالا جهت حمل کالا را فراهم سازد.

این مقام مسئول ضمن برشمردن روش‌های  حمل و جابه‌جایی کالا، عنوان کرد: هم اکنون رقابت در عرصه بین الملل بین زنجیره تامین است به این معنا که هر شرکتی که زنجیره تامین بهتری داشته باشد بی تردید درتصاحب بازارهای جدید موفق‌تر عمل خواهد کرد.

 امامی کشتی را به عنوان ارزان‌ترین شیوه حمل و جابه‌جایی کالا در دنیا معرفی کرد و افزود: ریل، جاده و هواپیما به ترتیب دیگر شیوه‌های ارزان جابه‌جایی کالا محسوب می‌شوند؛ ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و جغرافیای خاصی که دارد امکان بهره‌گیری از شیوه‌های حمل کشتی، ریل و جاده را دارد.

مدیر کل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه همسایگان شمالی ایران بخش اعظم کالا را به وسیله ریل جابه‌جا می‌کنند، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های کشورهای آسیای میانه، به واسط ریل قابل تامین است و اگر ایران در این حوزه حضور جدی داشته باشد می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای خود مانند غلات را با قیمت مناسب و در زمان مشخص از آسیای میانه وارد کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه همسایگان شمالی به دلیل اینکه محصولات صادراتی ایران مشابه محصولات صادراتی آنها به روسیه است در هنگام حمل جاده‌ای در مصولات اخلال ایجاد می کنند، افزود: اختلال در حمل بار صادراتی از کیفیت محصول می‌کاهد و هزینه‌های لجستیکی را افزایش می‌دهد؛ از این‌رو باید به صنعت ریلی نگاه ویژه‌تری داشته باشیم و توافقات جدی با کشورهای آسیای میانه امضا و تعرفه‌ها را رقابتی کنیم تا واگن‌های ما امکان رفت و آمد در این مناطق را پیدا کنند.

امامی حمل جاده‌ای را به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی صادرکنندگان معرفی کرد و گفت: هم اکنون بیشتر محموله‌ها در آستارا 7 تا 15 روز در مرز معطل می‌شوند؛ این در حالی است که چنین اتفاقی هیچگاه برای صنعت ریل رخ نمی‌دهد همچنین احتمال قاچاق کالا و مواد مخدر نیز تقلیل پیدا می‌کند.

به گفته این مقام مسئول؛ متاسفانه هر سال حمل  بار صادراتی کمتر به وسیله ریل جابه‌جا می‌شود؛  این معضل جدی است و باید تمرکز ویژه‌ای روی آن داشته باشیم.

امامی در پاسخ به این پرسش که بهبود روش‌های حمل چه میزان می‌تواند به تصاحب بازارهای جدید کمک کند؟ گفت: می‌توان گفت که ما در عصر رقابت زنجیره‌های تامین زیست می‌کنیم؛ به این معنا که از دوره رقابت کالا گذر و به دوره چابکی لجستیک رسیده‌ایم. فرض را بر این بگیرد که کشوری کالا با کیفیت و قیمت مناسب تولید کند اگر نتواند آن کالا را در وقت و زمان مناسب به مقصد برساند در بازارهای رقابتی شکست خواهد خورد.

مدیر کل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در پایان گرفتن سهم از اقتصاد جهانی را منوط به رقابت در زنجیره تامین و بحث جابه‌جایی دانست و افزود: اگر در این بخش درست عمل کنیم می‌توانیم جزو خوبان دنیا باشیم؛ ترکیه و چین چابک‌ترین لجستیک جهان را دارند و نتیجه آن را در حجم بالای کالای صادراتی آنها مشاهده می‌کنیم.