یکشنبه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 2 June, 2024


میگنا - حمایت روانی از دانش آموزان در فصل امتحانات
۱۴۰۳/۰۲/۲۹ / سایت میگنا / اجتماعی

میگنا - حمایت روانی از دانش آموزان در فصل امتحانات

با اجرای این راهبردها، مدارس و مربیان می توانند به طور موثری از سلامت روان دانش آموزان در ایام امتحانات حمایت کنند و به آنها کمک کنند تا استرس و اضطراب را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.

حمایت روانی از دانش آموزان در فصل امتحاناتحمایت روانشناختی از دانش آموزان در فصل امتحانات بسیار مهم است.با اجرای این راهبردها، مدارس و مربیان می توانند به طور موثری از سلامت روان دانش آموزان در ایام امتحانات حمایت کنند و به آنها کمک کنند تا استرس و اضطراب را به طور مؤثرتری مدیریت کنند. حمایت روانشناختی از دانش آموزان در طول امتحانات برای کمک به مدیریت موثر استرس و اضطراب به دانش آموزان بسیار مهم است.نقش والدین هم در مدیریت استرس در فصل امتحانات بسیار مهم است. والدین نقش مهمی در ایجاد یک محیط حمایتی برای فرزندان خود در طول امتحانات دارند که می تواند بر نتایج نهایی آنها تأثیر بگذارد.
 خاطره اکبری روانشاس و کارشناس سلامت در ادامه این مطلب اضافه میکند برای والدین حمایت عاطفی، کمک به تنظیم برنامه های مطالعه و اطمینان از یک محیط مطالعه آرام و آرام برای فرزندانشان بسیار مهم است.
علاوه بر این، والدین باید ارتباط باز با فرزندان خود را تشویق کنند تا وضعیت عاطفی آنها را درک کنند و در صورت لزوم انگیزه ایجاد کنند.
والدین با کمک به فرزندان خود در برنامه ریزی روال مطالعه که شامل زمان برای ورزش و آرامش است، می توانند در کاهش استرس مربوط به امتحان و ارتقای عملکرد بهتر کمک کنند

حمایت روانشناختی از دانش آموزان در طول امتحانات برای کمک به مدیریت موثر استرس و اضطراب به دانش آموزان بسیار مهم است. چندین استراتژی کلیدی را می توان بر اساس اطلاعات منابع ارائه شده پیاده سازی کرد:

1. گفتگو و مشارکت آزاد: گفتگوی باز با دانش آموزان در مورد نگرانی های مربوط به سلامت روان آنها در طول دوره های امتحانی را تشویق کنید. درگیر شدن در گفتگوهای دلسوزانه و مبتنی بر همدلی،  پذیرا بودن نسبت به شاخص های ظریف استرس می تواند یک محیط حمایتی ایجاد کند.

2. از ایجاد تنش وفشار اجتناب کنید: فضایی فراگیر و بدون قضاوت را ایجاد کنید. از وارد کردن فشارهای غیرضروری به دانش آموزان در فصل امتحانات خودداری کنید، زیرا آنها در حال حاضر تحت انتظارات قابل توجهی هستند و در تلاش برای پیشرفت تحصیلی و عبور موفقیت آمیز از امتحانات هستند.

3. پشتیبانی عملی و  فراهم کردن منابع: با ارائه راهبردهای عملی ، ایجاد اعتماد به نفس در توانایی ها، و اولویت دادن به خودمراقبتی، کمک ملموسی به موفقیت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد. دانش‌آموزان را تشویق کنید تا برای طرح مساله خود و دریافت کمک اقدام کنند اغلب حل شدن برخی از مشکلات بلافاصله با مطرح شدن آنها رخ میدهد .
دانش آموزان بایستی بیاموزید از حامیان و سرمایه های خود مانند والدین، دوستان و متخصصان سلامت روان در صورت نیاز کمک بگیرند.

4.  انضباط و پشتیبانی سازمانی: لوازم تحریر را قبل از امتحانات سازماندهی کنید تا استرس مربوط به آمادگی های لحظه آخری را کاهش دهید. داشتن چک لیستی از موارد ضروری و اطمینان از آمادگی دانش آموزان می تواند به احساس کنترل و آمادگی کمک کند.انضباط  و مرتب بودنموجب کاهش اضطراب است .

با اجرای این راهبردها، مدارس و مربیان و البته والدین می توانند به طور موثری از سلامت روان دانش آموزان در ایام امتحانات حمایت کنند و به آنها کمک کنند تا استرس و اضطراب را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.


بنابر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران برخی از نشانه های استرس و اضطراب در دانش آموزان در طول امتحانات میتوانند در عناوین ودسته بندی هم زیر مد نظر قرار بگیرند :

1. علائم جسمانی:
    - ضربان قلب سریع
    - عضلات منقبض
    - سردرد و سرگیجه
    - تعریق
    - ناراحتی معده
    - حالت تهوع
    - تغییر در عادات غذایی
    - احساس بیماری
    - تکان دادن
    - تنفس سریع و پی در پی
    - احساس خستگی
    - دهان خشک
    - غش[2]

2. نشانه های عاطفی و رفتاری:
    - مضطرب، نگران، غرق
    - ناراحت، اشک آلود
    - خسته
    - شکست خورده، بی حوصله، بی علاقه، سیر شده
    - ناامید، عصبانی
    - خجالت زده، احمق، احمق
    - به راحتی اذیت می شود
    - ناامید
    - سردرگم
    - ترس از شکست
    - ترس از ناامید کردن خود یا دیگران
    - مقایسه خود با دیگران
    - خودگویی منفی
    - احساس می کنید که نمی توانید با آن کنار بیایید
    - احساس کردن چیزها بیهوده است
    - شک کردن به خود
    - پرهیز از تجدید نظر و برنامه ریزی امتحان
    - کمبود انگیزه
    - عدم لذت بردن از فعالیت های معمول
    - کار بیش از حد بدون وقفه

3. نشانه های شناختی:
    - مشکل در تمرکز
    - فراموشی
    - افکار منفی در مورد خود، امتحان یا نتیجه
    - احساس غرق شدن در فشار و انتظارات
    - شک به خود و خودگویی منفی

با توجه به این نشانه های فیزیکی، عاطفی، رفتاری و شناختی، مربیان و کارکنان پشتیبانی می توانند به طور موثر دانش آموزانی را که در طول امتحانات استرس و اضطراب را تجربه می کنند، شناسایی کنند. تشخیص زودهنگام امکان مداخله و حمایت به موقع را فراهم می کند تا به دانش آموزان کمک کند تا بهزیستی روانی خود را به طور مؤثر مدیریت کنند نکته پایانی اینکه بخش عهده ای از موفقیت و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان را حمایت روانی والدین و مربیان ایجاد میکند.