سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

راه‌پیمایی در فضـا!


راه‌پیمایی در فضـا!
فضانوردان هم راه‌پیمایی می‌كنند! البته راه‌پیمایی آنها بیشتر به دلیل شكل و شمایل آن مهم است و نه به خاطر طول آن. در واقع فضانوردان برای تعمیر و یا بازسازی وسیله‌ای كه در آن زندگی می‌كنند گاهی از خانه‌ی خود خارج می‌شوند و روی وسیله و در فضای لایتناهی قدم می‌زنند. این قدم زدن گاهی ممكن است چندین روز طول بكشد! مثل راه‌پیمایی اخیر خدمه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی كه ۹ روز به طول انجامید.
اواسط بهمن ماه تلویزیون ناسا اعلام كرد كه راه‌پیمایی خدمه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط فرمانده ایستگاه مایكل لوپز الگریا و خانم سونیتا ویلیامز مهندس پرواز صورت گرفت.
این دو فضانورد آمریكایی راه‌پیمایی خود را در ساعت ۸ و ۳۸ دقیقه صبح به وقت شرق آمریكا آغاز كردند.
برخی از عملیات‌های برنامه‌ریزی شده برای این مأموریت نیز شبیه به اولین راه‌پیمایی بوده است. گویا فضانوردان از گرمای داخل وسیله عاجز شده بودند كه ....
فضانوردان شركت‌كننده در راه‌پیمایی، سیستم سرمایشی ایستگاه فضایی را تنظیم كرده، رادیاتور انتهایی از یك ستون قدیمی را ایمن كرده و سرویس‌دهنده‌ی ابتدایی آمونیا را برای برداشتن در تابستان سال جاری آماده كردند.
در راه‌پیمایی پایانی، فضانورد روسی و فرمانده لوپز حضور خواهند داشت و به این ترتیب لوپـز با كامل كردن دهمین راه‌پیمایی خود ركورد فضانوردانی را كه تا كنون راه‌پیمایی فضایی داشته‌اند، خواهد شكست.
همچنین ویلیامز نیز به عنوان یك فضانورد زن همین ركورد را با انجام چهارمین راه‌پیمایی فضایی در بین زنان فضانورد شكسته است.
منبع : سایت کودک و نوجوان سازمان فضایی ایران


همچنین مشاهده کنید