پنجشنبه, ۱ اسفند, ۱۳۹۸ / 20 February, 2020
مجله ویستا

روش‌هـــای کاهــــش وزن


روش‌هـــای کاهــــش وزن
هیچ‌‌گاه به دنبال قرص‌ها و پودرهای لاغركننده نباشید كه فایده‌ای ندارد. نگران چاقی خود هم نباشید و بدانید كه با یك رژیم مناسب و صحیح می‌توان به وزن مطلوب رسید. درضمن رژیم‌های سخت و بدون ارزش‌ غذایی شاید در ابتدا جوابگو باشد و فرد به وزن مورد نظر برسد، اما گذرا و موقتی است. اینگونه رژیم‌ها فقط بر دندان‌ها و استخوان‌ها تاثیر سوء
می‌گذارد و حتی حالات روحی و روانی را به هم می‌ریزد. به گفته كارشناسان علوم تغذیه‌ای دانشگاه‌ <میشیگان> یك رژیم غذایی مناسب باید حاوی همه ویتامین‌های لازم برای بدن باشد.
ورزش‌های سبك به‌ویژه پیاده‌روی، عامل موثری در كاهش وزن است. آنان پیشنهاد می‌كنند كه صبحانه را به‌طور كامل میل كنید و از فراورده‌های لبنی كم‌چرب استفاده كرده و یك الی دو میوه را در سبد صبحانه خود قرار دهید یا آب میوه بنوشید. از خوردن شیرینی‌های خامه‌دار و نان‌های قندی بپرهیزید.
چای یا شیر خود را با عسل شیرین كنید. نان سبوس‌دار بخورید و یك روز در میان، تخم‌مرغ سفت شده میل كنید. به‌‌طور كلی به صبحانه خود اهمیت زیادی بدهید و از مصرف چربی و قند بپرهیزید. درباره ناهار نیز معتقدند كه سالادهای حاوی كاهو، كلم، هویچ، گوجه‌فرنگی و سبزیجات تازه باید به‌همراه ناهار وجود داشته باشد البته سالاد، بدون سس چرب باشد. می‌توان با ماست كم‌چرب، گوجه‌فرنگی و روغن زیتون و انواع سبزیجات خشك شده، یك سس خوشمزه و بی‌‌ضرر تهیه كرد.
مقدار برنج را كاهش دهید. پنج قاشق برنج برای ناهار می‌تواند مناسب باشد و بهتر است از گوشت سفید استفاده گردد. سیر و پیاز را هم فراموش نكنید. در صورتی‌كه گوشت قرمز مصرف می‌كنید، مقدار آن كم و بدون چربی باشد. غذای خود را با روغن زیتون و روغن كنجد تهیه كنید. از مصرف دو نوع نشاسته با هم بپرهیزید. برای مثال سیب‌زمینی را به تنهایی میل كنید و به همراه آن برنج یا نان مصرف نكنید كه سبب چاقی مفرط می‌شود.
همچنین نوشابه‌های گازدار حاوی قند است و چاق‌كننده می‌‌باشد. ماست یا دوغ را به همراه غذای خود میل كنید. به‌جای نمك از ادویه‌های مختلف استفاده كنید و از خوردن غذاهای پرنمك و شیرین بپرهیزید.
در مورد شام نیز گفته می‌شود به هنگام شب، فعالیت بدن كاهش می‌یابد لذا باید از خوردن غذای سنگین و زیاد پرهیز كرد زیرا اینگونه غذاها سبب سوء هاضمه و ناراحتی‌های گوارشی و ناراحتی‌های قلبی و عروقی خواهد شد. بهتر است در وعده شام از سالاد، میوه‌ها و ماست كم‌چرب و در نهایت یك تكه مرغ یا ماهی آب‌پز استفاده كنید یا می‌توانید شام را با یك كاسه سوپ كم‌چرب و پرسبزی خلاصه كنید و خوابی آرام و خوش داشته باشید.
در نكات ذكر شده آنچه كه مهم و قابل توجه است كاهش وزن به همراه یك رژیم غذایی پر از ویتامین می‌باشد.
استفاده از غذاهای متنوع و كم‌حجم برای هر فرد در هر وزن و هر وضعیت جسمی، لازم و ضروری است. به گفته كارشناسان تغذیه، كم خوردن و خوب زندگی كردن را باید شعار خود قرار دهیم و دور غذاهای سرخ كردنی‌ و سس‌ها و غذاهای چرب و كیك‌های شكلاتی و شیرینی‌های مختلف را خط بكشیم و به‌سوی غذاهای كم‌چرب و سبزیجات و غذاهای آب‌پز یا كبابی گام برداریم تا بدنی سالم و وزنی مطلوب داشته باشیم.
منبع : مجله خانواده سبز

همچنین مشاهده کنید
 وبگردی


 از میان خبرها




خبرگزاری ایلناروزنامه توسعه ایرانیروزنامه همدلیروزنامه ابتکارخبرگزاری فارسسایت انتخابسایت آفتاب نیوزروزنامه سازندگیخبرگزاری اسپوتنیکسایت ارانیکو