شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
جایگاه مخاطب در نظریه و تحقیق
از آنجا که مخاطب هميشه مقولهاى مورد مناقشه بوده است، مايه تعجب نخواهد بود که ببينيم اهداف پژوهشها در حيطهٔ مخاطبان رسانهاي، گونهگون و غالباً ناهماهنگ هستند. ويژگى مشترک تمامى اين پژوهشها کمک آنها به امر ساختن، تعيين جايگاه و تعيين هويت يک وجود اجتماعى درهم و برهم، متغير، و غيرقابل شناخت است. اما، روشهاى مورد استفاده، ساختهاى ارائه شده از مخاطبان و موارد استفادهٔ اين تحقيقات همگى بهنحو قابل ملاحظهاى با يکديگر متفاوت بودهاند. با صرفنظر از اهداف مربوط به نظريهپردازي، ما مىتوانيم اهداف تحقيقات مذکور را بر حسب موارد استفاده از اطلاعات و نتايج آن، بدين شرح تقسيم کنيم: |
- دفتردارى فروش (حسابداري) |
- تعيين پوشش بالقوه و بالفعل رسانهها به مقاصد تبليغاتي |
-دخالت در انتخاب مخاطبان و خط دادن به آنها |
- جستوجو براى بازارهاى جديدى از مخاطبان |
- آزمودن توليدات و تقويت کردن اثرمندى ارتباطي |
- بررسى مسؤوليتهاى مرتبط با خدمترسانى به مخاطبان |
- ارزيابى عملکرد رسانهها از طرق گوناگون (مثلاً بررسى ادعاهاى مربوط به اثرات زيانبخش آنها) |
شايد مهمترين تمايز در اهداف تخقيقات مربوطه تمايز بين اهداف صنعت رسانهاى با آن دسته از تحقيقاتى باشد که رويکرد و جانب مخاطبان را مىگيرند. پژوهشها مىتواند، آنگونه که تا حال چنين کردهاند، صداى مخاطبان را بازتاب دهند يا از طرف آنان سخن بگويند. هدف اداى وظيفه در قبال مخاطبان، بيشتر تحقيقاتِ سازمانهاى پخش عمومى را تحتالشعاع قرار مىدهد. |
در اين رويکرد، مثلاً از مطبوعات خواسته مىشود تا در انتخاب خبرهاى خود نيازها و منافع خوانندگان (عمدتاً محلي) خود را، از طريق انجام تحقيقات مستمر و گسترده، بهنحو مناسبترى در نظر داشته باشند. هر چند بههيچوجه نمىتوان اطمينان داشت مخاطبپژوهى به تنهايى بتواند خدمتى راستين به مخاطبان کند، ما مىتوانيم اهداف متفاوت تحقيقات مربوطه را بهطور مشروط بر روى طيفى که از کنترل مخاطب تا استقلال مخاطب نوسان دارد، در نظر آوريم. |
همچنین مشاهده کنید
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها(۲)
- اصول شکل گیری و استمرار مخاطبان
- مخاطب رسانهای
- کودک وتلویزیون
- شیوههای شناخت مخاطب تلویزیون
- جایگاه مخاطب در نظریه و تحقیق
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها(۳)
- مسائل بُردِ رسانهای
- سَیَلان مخاطبان(۲)
- آینده مفهوم مخاطب
- گونه های مختلف مخاطبان
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها
- سَیَلان مخاطبان
- روابط ارتباطگران - مخاطبان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انگلیس سیستان و بلوچستان انتخابات دولت عراق مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم معلمان رهبر انقلاب
سیل ایران هواشناسی آتش سوزی شهرداری تهران سازمان هواشناسی هلال احمر قوه قضاییه یسنا معلم پلیس آموزش و پرورش
ترکیه قیمت خودرو خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی
مهران غفوریان ساواک تلویزیون موسیقی سریال شهاب حسینی تبلیغات مسعود اسکویی سینمای ایران رضا عطاران
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه حماس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال علی خطیر باشگاه پرسپولیس بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون موبایل گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
کبد چرب دیابت فشار خون طول عمر