شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نرم افزارهای ‌بازیابی اطلا‌عات


نرم افزارهای ‌بازیابی اطلا‌عات
‌وقتی با فشردن کلید DELETE فایل یا پوشه‌ای را حذف می‌کنیم، ویندوز با ارسال آن به RECYCLE BIN یا همان سطل آشغال، امکان بازگردانی و ذخیره مجدد فایل یا پوشه پاک شده را همچنان حفظ می‌کند. اما زمانی که فایل‌های انتقال یافته به سطل آشغال را حذف می‌کنیم یا زمانی که با استفاده از کلید میانبر SHIFT+ DELETE فایل‌ها را به طور مستقیم و بدون انتقال به سطل آشغال پاک می‌کنیم، ویندوز دیگر قادر به بازیابی و بازگردانی فایل‌های پاک شده نیست! این عدم توانایی ویندوز توسط برخی کاربران به معنای حذف کامل فایل تلقی می‌شود، اما در حقیقت این طور نیست. در این‌‌گونه مواقع برخی کاربران فایل‌های پاک شده را کلاً از دست رفته تلقی می‌کنند. برخی دیگر از کاربران، از امکان بازیابی فایل‌ها آگاهند، اما آن را کاری بسیار حرفه‌ای، وقت‌گیر و دور از حد توان خود می‌دانند. با این حال عده‌ای دیگر می‌دانند که نرم‌افزارهای متنوع و گوناگونی وجود دارند که کاربران سطوح مختلف، حتی کاربران مبتدی را قادر می‌سازند بسیاری از اطلاعات از دست رفته خود را بازیابی کنند. راستی شما جزء کدام دسته هستید؟
۱) IOLO SEARCH AND RECOVER۴
شرکت معتبرIOLO TECHNOLOGIES که نرم‌افزار قدرتمند و محبوب SYSTEM MECHANIC را ارائه کرده است، با ارائه نرم‌افزار SEARCH AND RECOVER در حیطه نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات نیز بسیار قدرتمند ظاهر شده است.
این نرم‌افزار هم برای کاربران مبتدی و هم برای کاربران حرفه‌ای گزینه مناسبی محسوب می‌شود. کاربران مبتدی توسط یک ویزارد، مرحله به مرحله راهنمایی می شوند. این نرم‌افزار قبل از اقدام به بازیابی، پیش‌نمایشی از اسناد مختلف و انواع فایل‌های مالتی‌مدیا را به کاربر ارائه می‌کند. به این ترتیب کاربر با اطمینان فایل مورد نظر را انتخاب و بازیابی می‌کند. همچنین SEARCH AND RECOVER با استفاده از قابلیت SMARTSCAN خود، کاربر را قادر می‌سازد تمام آنچه را که به هر دلیلی پاک شده است، به صورت یکجا بازیابی و ذخیره کند. از دیگر سرویس‌های مفید این نرم‌افزار می‌توان به ابزار STRONGSCAN اشاره کرد که قادر است بسیاری از اطلاعات و فایل‌هایی را بازیابی و ذخیره کند که ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل حذف شده‌اند.
یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد SEARCH AND RECOVER، توانایی بازیابی اطلاعات پاک شده از سی‌دی‌ها و DVDهای دارای قابلیت رایت مجدد (CD-RW/DVD-RW) است. همچنین اگر از نرم افزار هایی مانند OUTLOOK ،OUTLOOK EXPRESS ،NETSCAPE ،THUNDERBIRD و EUDORA برای دریافت ایمیل استفاده می‌کنید، با در اختیار داشتن SEARCH AND RECOVER برای بازیابی ایمیل‌های پاک شده، هیچ‌گونه نگرانی و دردسری نخواهید داشت.
۱۲۸ مگابایت حافظه رم، ده مگابایت فضای دیسک سخت، WINDOWS MEDIA PLAYER ۶/۴ یا بالاتر و NTERNET EXPLORER۶ با SERVICE PACK ۲ حداقل نیازمندی‌های این نرم‌افزار است که از طرف شرکت سازنده به کاربران توصیه شده است. این نرم افزار روی ویندوز های ۹۸،ME ،۲۰۰۰ و XP قابل اجرا است.
۲) HANDY RECOVERY ۳.۰
HANDY RECOVERY نرم‌افزاری کوچک با کاربردی بسیار آسان و در عین حال بسیار قدرتمند و کارآمد برای بازیابی اطلاعات پاک شده است. این نرم‌افزار فایل‌هایی را بازیابی می‌کند که بر اثر آلودگی به ویروس یا خطا‌های مختلف نرم‌افزاری آسیب دیده یا به طور کامل از دست رفته‌اند.
این نرم‌افزار همچنین قابلیت بازیابی اطلاعات از پارتیشن‌های فرمت شده دیسک‌سخت را دارد. یکی از قابلیت‌های بسیار مناسب و منحصر به فرد این نرم‌افزار، نمایش تمام پوشه‌ها و فایل‌های پاک شده در قالب محیطی مشابهWINDOWS EXPLORER است. به این ترتیب کاربر قادر است قبل از اقدام به بازیابی، فهرستی مرتب از اطلاعات پاک شده سیستم را مشاهده نماید و سپس برای بازیابی اطلاعات مورد نیاز اقدام کند.
HANDY RECOVERY می‌تواند سیستم را بر اساس نام فایل یا پوشه پاک شده جست‌وجو کند و احتمال بازیابی موفق هر فایل یا پوشه را به کاربر اعلام نماید. این برنامه روی تمام نسخه‌های ویندوز قابل استفاده است. و از تمام انواع سیستم فایل‌های ویندوزی (FAT ۱۲/۱۶/۳۲ NTFS /NTFS۵) به خوبی پشتیبانی می‌کند و توانایی بازیابی فایل‌های فشرده و رمزنگاری شده در پارتیشن‌های NTFS را دارد و برای کاربرانی که در جست‌وجوی نرم‌افزاری ساده و در عین حال قدرتمند برای بازیابی اطلاعات هستند، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.
۳) O&O DISKRECOVERY ۴
O&O SOFTWARE عناوین متنوعی از نرم‌افزار‌های بازیابی اطلاعات را در منوی محصولات خود معرفی کرده است کهO&O DISKRECOVERY یکی از این محصولات است. این نرم‌افزار قادر است تمام سکتورهای دیسک سخت، انواع کارت‌های حافظه و دوربین‌های دیجیتال و ... را برای بازیابی فایل‌ها زیرورو کند. حتی زمانی که سیستم فایل به طور کامل فرمت شده یا به هر دلیلی دچار خرابی و آسیب‌های جدی شده باشد، O&O DISKRECOVERY بازیابی اطلاعات پاک شده و از بین رفته را ممکن می‌سازد و توانایی شناسایی، بازیابی و ذخیره بیش از ۳۵۰‌نوع فرمت مختلف را نیز دارد.
O&O DISKRECOVERY به موتور قدرتمند O&O DEEPSCAN مجهز است و می‌تواند با جست‌وجوی عمیق در میان داده‌ها، حتی کوچک‌ترین فایل‌ها را بازیابی نماید. ویرایش ۴ این نرم‌افزار برای استفاده در ویندوزهای ۲۰۰۰ ، XP ، NT ۴.۰ و ۲۰۰۳ ارائه شده است.
۴) UNDELETEONCLICK ۱.۲
توجه تیم طراحیUNDELETEONCLICK به دو مشخصه کاربرد آسان و کارایی و قدرت مناسب در بازیابی اطلاعات از دست رفته هنگام کار با این نرم‌افزار کاملاً محسوس و ملموس است. UNDELETEONCLICK نرم‌افزار نسبتاً نوپا و جدیدی در حیطه خود محسوب می‌شود، اما از لحاظ قابلیت و کارآیی نرم‌افزار مناسبی به شمار می‌رود.
این نرم‌افزار از انواع (FAT ۱۲ ، ۱۶، ۳۲) و همچنین NTFS به خوبی پشتیبانی می‌کند و توانایی بازیابی اطلاعات از دیسک سخت، فلاپی‌دیسک و انواع کارت‌های حافظه مورد استفاده در تجهیزات همراه را دارد. بازیابی فایل‌های فشرده و رمزگذاری شده در پارتیشن‌های با سیستم فایل NTFS، سرعت بالا در جست‌وجو و بازیابی فایل‌ها و امکانات متنوع برای جست‌وجوی اطلاعات بر اساس مشخصاتی مانند نام فایل یا پوشه، نوع (پسوند)، اندازه و تاریخ ایجاد و ویرایش، از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار به حساب می‌آید.
UNDELETEONCLICK در ویندوزهای ۹۸SE و تمامی نسخه های بعد از آن و همچنین ویندوز ویستا قابل استفاده است.
ACTIVE UNDELETE (۵
این نرم‌افزار قدرتمند علاوه بر پشتیبانی از سیستم‌های فایلی NTFS ،FAT ۳۲ ،FAT ۱۶ ،FAT ۱۲ که تقریباً در تمام نرم‌افزارهای مشابه نیز پشتیبانی می‌شوند، از دو سیستم فایل NTFS۵ و NTFS+EFS نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند. همچنین از دیسک‌های سخت خارجی (EXTERNAL) و هارددیسک‌های حجیم چند صدگیگابایتی نیز به خوبی پشتیبانی می‌نماید.
امکان بازیابی فایل‌های فشرده و رمزگذاری شده در پارتیشن های NTFS، فایل‌های آسیب دیده و پاک شده به دلایل مختلف، اطلاعات از دست رفته در پارتیشن‌های فرمت شده، پشتیبانی از فایل‌های دارای اسامی طولانی، قابلیت جست‌وجوی پیشرفته بر اساس مشخصات مختلف یک فایل (نام، پسوند، اندازه و ...) و بازیابی اطلاعات از انواع کارت‌های حافظه و فلاپی‌دیسک‌ها از دیگر امکانات این نرم‌افزار است. از دیگر ویژگی‌های ACTIVE UNDELETE می‌توان به رابط کاربری مرورگر گونه نرم‌افزار، ارائه فهرستی از فایل‌ها و پوشه‌های قابل بازیابی توسط نرم‌افزار به کاربر و امکان انجام عملیات پویش و بازیابی با دو متد BASIC (جست‌وجوی سریع و مقدماتی) و THOROUGH (جست‌وجوی عمیق و کامل) اشاره کرد. ACTIVE UNDELETE در تمام نسخه های ویندور قابل استفاده است.
۶) FILERESCUE PROFESSIONAL ۲.۵
FILERESCUE PROFESSIONAL از سیستم های فایلی NTFS ،FAT ۳۲ ،FAT ۱۶ ،FAT ۱۲ و همچنین NTFS۵ به خوبی پشتیبانی می‌کند.
قابلیت بازیابی اطلاعات پاک‌شده، آسیب دیده بر اثر خطاهای مختلف نرم‌افزاری و همچنین فایل‌ها و اطلاعات از بین رفته یا تخریب‌‌شده توسط ویروس‌ها را دارد. رابط کاربری آن بسیار ساده و گویا است و در عین حال با استفاده از یک ویزارد کاربر را مرحله به مرحله راهنمایی می‌کند. این نرم‌افزار از فرمت‌های محدودی پشتیبانی می‌کند و در مجموع در قیاس با دیگر نرم‌افزارهای بررسی شده، نرم‌افزار متوسطی ارزیابی می‌شود.
سید احمد افتخاری
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید