سه شنبه, ۱۵ خرداد, ۱۴۰۳ / 4 June, 2024
مجله ویستا
اینترنت هوشمند، نیازمند حمایت بیشتر بخش دولتی و خصوصی
● مقدمه :
طی دو سال اخیر، شرکت مخابرات بواسطه شبکههای هوشمند، سرویسی را با نام اینترنت هوشمند در اختیار ISP های تهران، مشهد و اخیرا کرج قرار داده است. با پیاده سازی این طرح ، کاربران اینترنت بدون نیاز به User و Password و با تلفنهایی که با ۹۰۹۲۳۰ آغاز میشود، به اینترنت متصل شده و هزینه آن (که هر دقیقه ۵ تومان و هر ساعت ۳۰۰ تومان میباشد) هر دو ماه یکبار در قبض تلفن ثابت کاربران لحاظ شده و دریافت میگردد.
اکثر کاربران قبلی سرویسهای Dialup که تا پیش از این، از کارتهای اینترنت چند ساعته استفاده مینمودند، و همچنین کاربرانی که به هر دلیل قادر به استفاده از اینترنت پرسرعت ADSL نیستند، از مشتریان اصلی اینترنت هوشمند به حساب میآیند. در همین راستا، بسیاری از ISP ها، سرویس اینترنت هوشمند را به موازات ارائه اینترنت کارتی (با خطوط E۱ که با شماره ۹۷۱ آغاز میشود) در اختیار کاربران قرار میدهند. اما اینترنت هوشمند دارای مزایا و معایبی است که توجه به آن برای کاربران و مسئولین امر حائز اهمیت است.
● مزایا :
۱) امکان تست اینترنت:
کاربرانی که از اینترنت هوشمند استفاده نمیکنند، برای تست سرعت و کیفیت خدمات یک ISP ، مجبور به دریافت حداقل یک کارت اینترنت میباشند که این خود حق انتخاب مناسب را از بسیاری کاربران سلب میکند. در بسیاری مواقع نیز اگر مورد لطف و عنایت مسئولین ISP واقع شوند، یک اکانت چند دقیقه ای جهت تست در یک ساعت مشخص از شبانه روز در اختیارشان قرار میگیرد. این روش نه چندان کارآمد نیز تست کیفیت و سرعت اینترنت را تنها در یک بازه زمانی مشخص، به کاربران نمایش داده و هیچ تضمینی بر ثبات آن کیفیت، در ساعات دیگر شبانه روز وجود نخواهد داشت. اما در طرح اینترنت هوشمند، هر ISP دارای یک شماره تلفن مشخص (که با ۹۰۹۲۳۰ آغاز میشود) بوده و کاربران با تماس در ساعات مختلف شبانه روز قادر به تست تعداد بیشتری ISP خواهند بود.
۲) جلوگیری از هک شدن اکانتها:
معضل هک شدن اکانتهای اینترنتی از دیرباز تاکنون در حوزه IT و اینترنت مطرح بوده است. هکرهای نوپا به واسطه قرار دادن تروجانهای دستنویس و آماده در کامپیوتر کاربران مبتدی و یا هکرهای مجرب به واسطه هک سرورهای ISP ، هر کدام به نوعی قادر به استفاده نامناسب از اکانت دیگران بودهاند. اما به دلیل عدم استفاده از نام کاربری و کلمه عبور در اینترنتهای هوشمند، امکان این نوع سوء استفاده توسط هر نوع هکری تقریبا به غیر ممکن مبدل خواهد شد.
۳) تاخیر در زمان پرداخت هزینه:
بسیاری از کاربران اینترنت هوشمند، به دلیل پرداخت ۲ ماه بعد هزینههای مربوطه بر روی قبض تلفن، به چشم اینترنت قسطی به آن نگاه کرده و به طرز بی رویه ای از آن استفاده میکنند.
۴) حذف هزینههای تولید کارت اینترنت:
متاسفانه همه ساله مبلغ قابل توجهی از بودجه ISP ها صرف تولید کارتهای اینترنتی (از جنس PVC و مقوایی و غیره ..) میشود که با رونق اینترنت هوشمند دیگر نیازی به صرف این هزینهها نخواهد بود. اگرچه این هزینهها به نوعی به همراه مبالغ پرداختی کاربران، دریافت میگردد، اما انتظار میرود که با حذف این مولفه در اینترنت هوشمند، با صرفهجویی چشمگیری مواجه شویم که منجر به کاهش هزینههای اینترنت به نفع کاربران نیز گردد.
● معایب:
۱) قیمت نامتعارف:
یکی از مهمترین دغدغهها و مشکلات اینترنت هوشمند، هزینههای بالای آن نسبت به اینترنتهای کارتی میباشد. اینترنت هوشمند به دلیل وجود قراردادی مابین مخابرات (بخش دولتی) و ISP ها (بخش خصوصی) از یک تعرفه قیمت ثابت (ساعتی ۳۰۰ تومان) برای تمامی ISP های تحت پوشش، بهره میبرد که امکان کاهش یا افزایش این تعرفه برای ISP ها وجود ندارد. اما تعرفه ISP ها برای ارائه اینترنت کارتی کاملا متفاوت از یکدیگر و همچنین اینترنت هوشمند میباشد. قانون "هر چه بیشتر بخری، ارزان تر میبری" در حیطه ارائه اینترنت کارتی شدیدا مصداق پیدا کرده و در صورت تمایل به استفاده از اینترنت شبانه نیز با تعرفههای بسیار متنوع تری برخورد خواهید کرد.
▪ نکته :
به هنگام نگارش این مقاله، تعرفه قیمت استفاده از اینترنت هوشمند برای تمامی ISP ها دقیقهای ۵ تومان (ساعتی ۳۰۰ تومان) میباشد. اما اخیرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، طبق طرحی پیگیر کاهش ۳۰ درصدی تعرفههای اینترنت هوشمند است. متاسفانه مشاهده شده که برخی ISP ها قبل از تصمیمگیری نهایی در رابطه با این طرح، اینترنت هوشمند را با احتساب ساعتی ارزانتر از ۳۰۰ تومان تبلیغ میکنند. این در حالیست که تصمیمات فرضی جدید در این رابطه، علاوه بر اطلاعرسانی در سایتهای خبری و سازمانهای مرتبط، برای تمام ISP ها یکسان خواهد بود.
۲) کیفیت نسبتا پائین :
به دلیل سیر رو به رشد استفاده از اینترنت هوشمند و برخی دلایل فنی دیگر، متاسفانه در بسیاری مواقع، شاهد کیفیت نه چندان مناسب ISP ها خواهیم بود. قطع شدنهای مکرر از اینترنت و وجود مشکلاتی به هنگام اتصال (در یک بازه زمانی بلند مدت)، نشان از وجود برخی مشکلات فنی در این راستا است.
۳) سرعت نه چندان مناسب :
اگرچه اینترنت هوشمند، همچنان در زمره اینترنت (کم سرعت) Dialup بوده و به هیچ عنوان با سرویسهای ADSL قابل مقایسه نیست. اما متاسفانه سرعت استفاده از این نوع اینترنت بعضا به مراتب پائینتر از اینترنت کارتی میباشد. اگرچه این مسئله در مناطق مختلف مخابراتی و با توجه به زیرساختهای آن مرکز، متفاوت است.
۴) عدم توان مشاهده میزان مصرف :
متاسفانه کاربران اینترنت هوشمند، قادر به مشاهده و کنترل میزان کارکرد استفاده خود از اینترنت نبوده و در قبض تلفن، بعضا با هزینههای بالایی مواجه میشوند. مطمئنا با درایت شرکت مخابرات (متولی این امر) به منظور راهاندازی سرویس نمایش میزان عملکرد کارکرد کاربران، به زودی شاهد چنین خدمات مفیدی خواهیم بود.
▪ نکته :
امروزه به راحتی میتوان شماره تلفنهای اینترنت هوشمند را بر در و دیوار پایتخت ، کارتهای تبلیغاتی و غیره .. مشاهده کرده و در بسباری مواقع از دوستان و آشنایان در مورد آنها شنیده و استفاده نمود. اما توجه داشته باشید که در اکثرا مواقع، شماره پشتیبانی و نام شرکت ISP ، به همراه شمارههای هوشمند در اختیار کاربران قرار نمیگیرد. که این خود باعث عدم توان کاربر، جهت کسب اطلاع از وضعیت و مکان ISP ، سرویسدهی آن و حل مشکلات فنی میباشد. گویا برخی ISP ها به شرط و شروط، حاضر به رفتار مشتری مدارانه با کاربران بوده و به محض عدم نیاز (جهت دریافت مالی) به کاربران، شمارههای اینترنت هوشمند خود را به صورت فلهای در تمامی مکانهای عمومی Broadcast (پخش) میکنند.
● سخن پایانی :
اگرچه معایب ذکر شده فوق، بسیاری از کاربران را به استفاده مجدد از اینترنت کارتی مجاب کرده ولی هنوز بسیاری از کاربران تازه کار اینترنت، بدون توجه به هیچ نوع مسئلهای همچنان به استفاده از اینترنت هوشمند میپردازند. شاید به جرات میتوان گفت که مزایای استفاده از اینترنت هوشمند، کاربران را پس از یکبار استفاده به خود معتاد میکند. به واقع، با وجود نزدیک شدن به پایان دوران استفاده از اینترنت Dialup و ترویج ADSL و بی سیم ، اینترنت هوشمند نیازمند حمایت بیشتر بخش دولتی در کاهش تعرفهها و بخش خصوصی در افزایش کیفیت سرویس دهی میباشد.
نویسنده: فرشاد فکری نجات - www.fekrinejat.com
منبع: ماهنامه وب – شماره ۹۱ (دی ماه ۱۳۸۶)
منبع: ماهنامه وب – شماره ۹۱ (دی ماه ۱۳۸۶)
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فنآوری اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 وزارت کشور انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم امام خمینی ایران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403
هواشناسی بارش باران بازنشستگان سازمان هواشناسی ژاپن جاده چالوس تهران شهرداری تهران زلزله فضای مجازی پلیس دستگیری
حقوق بازنشستگان تاکسی اینترنتی مالیات وام ازدواج قیمت خودرو مسکن قیمت دلار قیمت طلا خودرو دولت سیزدهم بانک مرکزی برق
تلویزیون سینمای ایران سینما سریال رسانه ملی شعر کتاب
هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی فناوری ویروس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه لبنان جنگ غزه آمریکا روسیه چین جو بایدن ترکیه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال رئال مادرید استقلال جواد نکونام کیلیان امباپه لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران مس رفسنجان لیگ برتر فوتبال ایران
همراه اول باتری مایکروسافت اپل مریخ روزنامه
استرس گرمازدگی ویتامین افسردگی سیگار بارداری قهوه