پنجشنبه, ۲۲ آذر, ۱۴۰۳ / 12 December, 2024
مجله ویستا
درآمد صنعت فراساحل قابل چشمپوشی نیست
صنایع فراساحل با ساقه ۱۰۰ ساله در جهان روند رو به رشدی به خود گرفته و روز به روز بر تعداد شركتها و پیمانكاران فعال در این عرصه افزوده میشود. در این میان، وجود منابع عظیم نفت و گاز در مناطق دریایی كشور به خصوص خلیج فارس و دریای خزر موقعیت ویژهای را پیش روی دستاندركاران صنایع فراساحل قرار داده است. از سوی دیگر با توجه به وجود میادین مشترك انرژی با كشورهای مجاور و لزوم استخراج آنها، اهمیت این صنعت بیش از پیش احساس میشود. هرچند این صنعت در كشور ما از سابقه چندان زیادی برخوردار نیست، اما چند سالی است كه صنایع دریایی روند رو به رشدی را تجربه میكند و شركتهای داخلی با انعقاد قراردادهای متعدد از جایگاهی مطلوب در فعالیتهای دریایی برخوردارند. در كنار فعالیتهای دریایی، صنایع فراساحل نیز به عنوان زیرمجموعه این بخش در سالهای اخیر مرحله جدیدی را آغاز كرده است. در این میان فازهای مختلف پارس جنوبی نیز فرصت مناسبی را برای رشد و توسعه صنایع فراساحل به وجود آورده كه ضروری است شركتهای داخلی با ظرفیتسازی از این فرصت طلایی به نحو احسن استفاده كنند.
● وضعیت صنایع فراساحل كشور
حجم عظیم ذخایر گازی میدان پارس جنوبی به تنهایی حدود نیمی از منابع گازی كشور را در خود جای داده است. موقعیت مكانی در فاصله ۱۰۰ كیلومتری از ساحل، موجب شده نگاه بخش صنایع فراساحل كشور به این میدان متمركز شود. برخی از پیمانكاران و سازندگان فعال در طرحهای پارس جنوبی فعالیتشان را از پیمانكاران فرعی شروع كرده و سپس در پروژههای بعدی به صورت مشاركت با پیمانكاران خارجی و نهایتا به عنوان پیمانكار اصلی مسئولیت طراحی و ساخت سازههای دریایی را به عهده گرفتهاند و این سیر تكاملی در طول ۳ سال طی شده است. ساخت پایه سكوهای سرچاهی فاز یك در خارج از كشور و ساخت سایر پایهها از جمله پایه سكوی سرچاهی دوم، سكوی بهرهبرداری، سكوی مسكونی و مشعل همگی در داخل كشور و در یاردهای خرمشهر و بندرعباس انجام شده است. بنابراین میتوان گفت: بخش قابل ملاحظهای از عملیات صنایع فراساحل به صورت مشترك با پیمانكاران خارجی یا توسط شركتهای ایرانی انجام شده و از این رهگذر به دلیل انتقال دانش فنی در حین اجرا، كشور در زمینه انجام مهندسی تفصیلی، اجرا و نصب صنایع فراساحل به خودكفایی نایل شده است. علیرغم پیشرفتهای حاصله، با توجه به گستردگی عملیات و ضرورت تسریع در بهرهگیری از فازهای مختلف پارس جنوبی، عملا صنایع فراساحل با محدودیت برآورده شدن تقاضاهای مورد انتظار مواجه است. با توجه به اینكه مخزن پارس جنوبی با كشور همسایه مشترك است وعموما سرمایهگذاریهای انجام شده در توسعه آن با استفاده از تسهیلات سرمایهگذاری خارجی انجام میشود، تسریع در بهرهبرداری از میدان یكی از اهداف اساسی است. روند عملكرد مراحل طراحی، خرید و نصب سكوها توسط پیمانكاران داخلی در فازهای مختلف پارس جنوبی، نشانگر آن است كه مدت زمان طی شده جهت انجام مراحل مذكور در فاز یك ۴۷ ماه، فازهای ۲، ۳ به مدت ۴۰ ماه، فازهای ۴، ۵ به مدت ۳۶ ماه و فازهای ۶، ۷ و ۸ حدود ۴۳ ماه بوده است. روند اجرایی حاكی از آن است كه به تدریج پیمانكاران داخلی توانستهاند با افزایش تجربه و تخصص، زمان اجرای پروژهها را كاهش دهند، اما با توجه به محدود بودن تعداد پیمانكاران این بخش، در اثر افزایش تقضای كار و شروع پروژههای جدید روند بهبود حاصل شده، تغییر كرده و اجرای پروژهها با تاخیر مواجه شده است. با توجه به پیشبینی شروع عملیات اجرایی فازهای جدید، امكانات موجود بخش فراساحلی پاسخگوی نیاز نبوده و ضروری است تعداد پیمانكاران و یاردهای عملیاتی همگام با نیازهای صنعت نفت گسترش كیفی و كمی یابند.
● مشكلات موجود سر راه صنایع فراساحل:
یكی از بزرگترین مشكلات بخش فراساحل، محدودیت تعداد پیمانكاران داخلی است كه دارای صلاحیت بینالمللی جهت جذب اعتبارات خارجی میباشد. ضمن اینكه توان مالی پیمانكاران موجود نیز متناسب با حجم سرمایهگذاری طرحهای نفت و گاز نیست. از دیگر مشكلات پیمانكاران داخلی صنایع فراساحل، همسان نبودن تخصص آنها در مراحل مختلف اجرای پروژهها به صورت یك بسته كامل است. عموما پیمانكاران در زمینه مهندسی تفصیلی و ساخت بسیار موفق هستند اما در بخشهای خرید كالا، نصب و راهاندازی پا به پای دو بخش دیگر حركت نمیكنند و عملیات بازرگانی و خرید كالا را مانند بخشهای دیگر مهم نمیدانند. در صورتی كه خوب و به موقع عمل كردن در این بخش میتواند در رعایت سقف زمانی و اتمام پروژه در زمان مقرر نقش مهمی داشته باشد. ضمن اینكه اكثر پیمانكاران در زمینه ابزار و تجهیزات نصب و راهاندازی به اندازه كافی مجهز نیستند. سرمایهگذاریهای موازی كه از عدم سیاستگذاری در زمینه فراساحل نشات میگیرد باعث شده است همه شركتها به صورت موازی در همه موارد سرمایهگذاری كنند كه درنتیجه با كمبود نیروی انسانی متخصص و كارآمد مواجه شدهاند. با پیگیری این مسئله علاوه بر اینكه پیمانكاران تخصصی ایجاد میشوند، از اتلاف منابع نیز جلوگیری شده و نیروهای متخصص را از چند محل میتوان جمعآوری كرد. البته منظور این نیست كه شركتها با یكدیگر ادغام شوند و رقابت از بین برود، اما سیاستگذاری كلی باید مشخص شود. عامل مهم دیگر وجود رقابت در بین پیمانكاران است. رقابت میتواند منفی و مثبت باشد؛ اما متاسفانه رقابت موجود رقابت منفی است و پیشرفتی به دنبال ندارد. این رقابت منفی ضربههایی را به این صنعت وارد كرده و به همین دلیل هزینه پروژهها به درستی برآورد نمیشود. عمدتا نیز قیمتها غیرواقعی است. بنابراین هنگام اجرا، پیمانكار با مشكل مواجه خواهد شد. كارفرماها نیز بررسی فنی و صحیحی روی پیشنهادها انجام نمیدهند و فقط بر اساس قیمت، پروژهها را واگذار میكنند كه در كیفیت و زمان اجرا اثر خواهد گذاشت.
تا زمانی كه سیاستگذاریها به درستی صورت نگیرد، این مشكلات قابل حل نخواهد بود.متاسفانه مدیریتهای تخصصی نیز كمتر در این صنعت وجود دارد. مدیریتها بیشتر سیاسی است. كار كارشناسی كمتر انجام میشود و اجرای پروژه برخی از كارها فاقد جنبه اقتصادی است. ناآشنا بودن شركتهای داخلی به مفاد حقوقی قراردادها از دیگر مواردی است كه این صنعت را با چالش مواجه كرده است. عمل به مفاد قراردادها و الزاماتی كه در پروژهها باید رعایت شود، مواردی است كه تخطی از آنها باعث حقوقی شدن مسئله میشود.با توجه به این مطلب، ضرورت آشنایی شركتها با مفاد قراردادهای بینالمللی و لزوم انطباق با قراردادهای منعقد شده در خارج از كشور به روشنی احساس میشود. از طرفی رعایت این نكات در قراردادها، ملزوماتی است كه برای حضور شركتهای ایرانی در پروژههای بینالمللی و احراز صلاحیت آنها لازم است. فقدان اطلاع كافی از سازندگان تجهیزات در كشور از مشكلات مهم در زنجیره تامین اجتماعی صنایع فراساحل است. نبود بانك اطلاعاتی از بنگاههای تخصصی در این صنایع، به رغم داشتن تواناییهای بسیار، توسط كارفرمایان در لیست سازندگان آورده نمیشود. بنابراین عدم برنامهریزی در برآورد اقلام موردنظر در فازها، عدم شناسایی بنگاههای مختلف در زنجیره تامین اجتماعی، نارسایی در كمك به صنایع موجود و ایجاد زیرساخت برای احداث سایر بخشهای موردنیاز، فرصتهایی برای توانمند كردن صنعت داخلی است كه بعضا از دست میرود.
● راهكارهای گسترش صنایع فراساحل
از آنجا كه درآمد زیادی از فروش نفت و گاز عاید كشور میشود؛ ۷ درصد از درآمد نفتی برای كارهای زیربنایی در اختیار وزارت نفت قرار گرفته است. بنابراین چه كار زیربنایی مهمتر از این كه بتوانیم اقتدار خود را در دریا حفظ كنیم و خدمات ارایه دهیم. این خدمات میتواند هلیكوپتری، آتشنشانی، سوخترسانی و...باشد. دولت نیز میتواند از محل صندوق ذخیره ارزی به شركتهای خصوصی كه میتوانند این خدمات را عرضه و صنایع فراساحل را ایجاد كنند، تسهیلات لازم را ارایه كند. در این صورت نیروهای متخصص و داخلی ما تقویت میشوند و ما میتوانیم از متخصصان كشورهای خارجی و كشورهایی كه در بحث فراساحل صاحب فناوری هستند، از طریق احداث یك مركز آموزشی استفاده كنیم و نیروهای خود را به علم فراساحل مجهز سازیم. امروزه ایران در بحث حفاری در دریا صاحب تكنیك است و از نیروهای توانمندی در این زمینه برخوردار است. بنابراین اگر بتوانیم این نیروهارا سازماندهی كرده و حتی در كشورهای دیگر برای آنها كار فراهم كنیم، میتوانیم بخشی از درآمدهای خود را از خارج تامین كنیم.
به هر حال وزارت نفت درصدی را كه از بودجه عمومی برای تقویت صنایع نفت میگیرد، اگردر بخش صنایع فراساحل هزینه كند بسیار موثر خواهد بود. با توجه به حجم فعالیتهای فراساحل و لزوم پیگیری فعالیتها در تمام بخشهای صنایع فراساحل و كمك به بومیسازی دانش فنی - مهندسی در بخشهای مختلف این صنعت، لزوم ایجاد یك انجمن تخصصی در این صنعت احساس میشود. این انجمن باید با ارایه مشاوره به بخشهای اجرایی، ضوابط و قوانینی كه برای توسعه بخشهای این صنعت لازم است را تدوین و به تصویب مراجع ذیصلاح برساند. علاوه بر سیاستگذاری در صنعت فراساحل، این انجمن باید نقش نظارتی خود را نیز به نحو مطلوب به اجرا گذارد تا بتواند علاوه بر شناسایی پتانسیلهای داخلی در بخشهای مختلف صنعت فراساحل در ارتقای كیفی شركتهای داخلی نیز گام بردارد.
● میزان ارزآوری این صنعت
ارزآوری صنایع فراساحل بسیار بسیار بالاست. مخصوصا اگر دانش فنی این كار وجود داشته باشد تا حد زیادی از خروج ارز از كشور جلوگیری میكند و سبب مشاركت ما در پروژههای كشورهای منطقه خواهد شد. شركتهایی از سایر كشورها در پروژههای منطقه خلیجفارس مشاركت میكنند؛ اما ما پروژههای مربوط به كشور خودمان را نمیتوانیم انجام دهیم. پتانسیل این صنعت به خصوص با افزایش قیمت نفت بسیار بالاست، اما این كار نیازمند انسجام و سیاستگذاری است. طبق قانون در پروژههای نفت و گاز سهم ایران باید ۵۱ درصد باشد. این قانون به پیمانكاران كمك كرده است. یعنی كارفرمایان نفت و گاز نمیتوانند مستقیما به شركتهای خارجی سفارش دهند. اگر این اتفاق در بخش كشتیسازی نیز رخ دهد، مسلما پیشرفت خواهیم كرد. كار ساخت كشتی نیز بسیار پیچیده است. بنابراین باید با فكر و مدیریت جدید كار صورت گیرد. باید همانند سایر كشورها ابتدا از نیروهای خارجی استفاده كنیم. پس از این كه نیروهای داخلی رشد كردند، كار را به دست آنها دهیم. در نهایت اگر سیاستگذاریها درست صورت گیرد، این صنعت آینده روشنی را پیش رو خواهد داشت. اگر سیاستگذاریها درست صورت نگیرد، ممكن است شركتهایی كه طی این سالها رشد كردهاند، نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
الهام دریابر
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست