سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۱۹۸۸ (قطر)- سوم


۱۹۸۸ (قطر)- سوم
● گل سوخته کرمانی مقدم
شنوندگان مسابقه قطر- ایران که بازی افتتاحیه جام ملت های آسیای ۱۹۸۸ بود، از اواسط بازی ناگهان متوجه شدند تلویزیون بعد از اذان مغرب و عشا روز جمعه، بازی را پخش می کند. اولین تصویری که از جام ملت های آسیا پخش شد، لحظه ای بود که نادر محمدخانی توپ را از داخل محوطه جریمه ایران به آسمان می فرستاد. چند دقیقه بعد، در میان تصاویری که مدام قطع و وصل می شد، صحنه ای را دیدیم که کریم باوی، با آن قد رعنا، کرنر ارسالی فرشاد پیوس را با پیشانی از دروازه بان حریف رد می کند. ایران در ورزشگاهی که پر از عرب دشداشه پوش بود، با دو گل حریف پرادعای خود را برد که در این بین گل فرشاد پیوس به شدت به دل ایرانیان نشست.
این اولین تورنمنت بزرگ تیم ملی با مربیگری پرویز دهداری پس از ماجرای استعفای ۱۴ بازیکن در بازی های آسیایی ۱۹۸۶ سئول بود. در بین بازیکنان مستعفی فرشاد پیوس، که بهترین گلزن باشگاهی تهران بود، پس از کش و قوس های فراوان بالاخره به تیم ملی پیوست و راهی قطر شد. او که در بازی اول یک گل ساخت و یک گل زد، در بازی سوم نیز گل زد و دیگر در گلزنی ناموفق بود.
ایران قبل از آغاز جام ملت ها برای برگزاری سه مسابقه به آلمان شرقی رفت که در هر سه بازی شکست خورد. نکته مهم این سفر، فرار یکی از بازیکنان مورد علاقه پرویز دهداری از اردو و پناهندگی او به کشور سوئد بود.
شادروان سیروس قایقران هافبک شمالی تیم ملی که در این تورنمنت بارها با شوت های خود دروازه بان های حریف را به زحمت انداخت، در پایان رقابت ها به عضویت تیم منتخب آسیا درآمد. ایران به جز او کمتر بازیکن شاخصی داشت. البته بعضی ها عقیده داشتند احمدرضا عابدزاده که در دو بازی آخر ۳ پنالتی از عربستان و چین گرفت نیز باید به عضویت تیم منتخب آسیا درمی آمد اما انتخاب کنندگان، عبدالله عبدالعزیز دروازه بان عربستان را برگزیدند.
ایران در این رقابت ها سبز می پوشید. رنگی که شادروان دهداری مربی آرمانگرای آن سال ها، علاقه ای خاص به آن داشت. او که تا پایان دوران هدایت تیم ملی به این سنت وفادار بود، چندی بعد، پس از تساوی ایران و ژاپن در ورزشگاه آزادی، از تماشاچی ها گلوله برف خورد و برای همیشه با فوتبال قهر کرد.
تلخی نتیجه بازی ایران - عربستان در نیمه نهایی هنوز از ذهن طرفداران فوتبال در آن سال ها بیرون نرفته است.
ایران که در دقیقه ۹ بازی از حریف عقب افتاد، تا پایان به رغم حملات نه چندان جدی، موفق به فتح دروازه حریف نشد. البته تیم ملی یک بار توسط کرمانی مقدم به گل رسید که جورج کورتنی داور مشهور انگلیسی آن را مردود اعلام کرد.
آن روزها، هنوز کارشناسی صحنه های مشکوک باب نبود تا ببینیم بالاخره کرمانی قبل از گل خطا کرده بود یا نه. این یکی از سوالات بزرگ زندگی ما است که با توجه به نبود تصاویر آرشیوی، هرگز به پاسخ آن نخواهیم رسید.
ایران در بازی آخر مرحله مقدماتی سه بر صفر به کره جنوبی باخت.نکته جالب این مسابقه استفاده از بازیکنان ذخیره ای مثل احمد سجادی بود که در غیاب عابدزاده سه بار تسلیم مهاجمان کره شد. سجادی که قافیه را باخته بود، بعد از گل سوم، با عابدزاده تعویض شد.
او به همراه ضیاء عربشاهی که به جای مهدی فنونی زاده بازی می کرد برای اولین و آخرین بار امتحان شدند و دوره ملی شان بعد از جام ملت ها به پایان رسید.
تلویزیون قطر به هنگام درج اسامی ابتدای مسابقه، اشتباهات فاحشی در اعلام نام بازیکنان ایران داشت. از جواد زواشاه (زرینچه) گرفته تا نامجو سوتلق (مطلق) و محمدفر (محمدحسن انصاری فرد،)
مسابقات جام ملت های آسیا ۱۹۸۸ با تاخیر پخش می شد و مردم می توانستند گزارش زنده (لحظه به لحظه،) مسابقات را از طریق رادیو دنبال کنند. در این شرایط خیلی ها خودشان را به کوچه علی چپ می زدند تا پخش تلویزیونی برایشان حکم بازی زنده را داشته باشد،
میشل ووترو داور مشهور فرانسوی یکی از سوژه های جذاب جام ۸۸ بود. در بازی افتتاحیه بین ایران و قطر او قضاوت را بر عهده گرفت و قضاوت های خوبش باعث شد بازی آخر یعنی فینال را هم سوت بزند. نکته جالب اینجا بود که حین گزارش مستقیم رادیویی گوینده می گفت؛ «داور بازی میشل پلاتینی مشهور است...»
کیم جو سونگ بازیکن مو بلند و تند و تیز کره یکی از بهترین های جام بود و نظر بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرد. کیم جو سونگ در حالی ستاره بازی ها بود که کره ای ها یک ستاره دیگر را دور از تیم ملی داشتند. چا بوم کئون دیگر ستاره کره ای که آن موقع در لورکوزن بازی می کرد بنا به دلایلی از حضور در تیم ملی سر باز زد.
کارلوس آلبرتو پریرا که ۴ سال قبل مربی امارات در جام ملت ها بود این بار هدایت عربستان را بر عهده داشت. عربستان تیم خوبی بود اما کره جنوبی واقعاً تیم قدری بود تا جایی که همه معتقد بودند کره به راحتی فینال را خواهد برد. اما کارلوس آلبرتو کره ای ها را مات کرد و عربستان برای دومین بار جام قهرمانی را بالای سر برد.
● ۱۹۸۸ (قطر)- سوم
۲ سال پس از بازی های نه چندان خوش یمن در سئول و استعفای ۱۴ بازیکن از تیم ملی، پرویز دهداری با تیمی کم تجربه که اکثر نفراتش در سال های بعد ستاره های فوتبال ایران شدند راهی دوحه شد. البته از جمع نفرات مستعفی سجادی، فنونی زاده و پیوس به تیم ملی برگشتند و مرحله اول با هر کیفیتی که بود تمام شد.
به نیمه نهایی صعود کردیم تا یک بار دیگر مقابل تیم ملی عربستان قرار بگیریم و باز هم بختک آنها برسر تیم ما افتاد. یک بازی سراسر تهاجمی از ملی پوشان ایرانی در طول ۹۰ دقیقه بی حاصل ماند تا عربستان از معدود حملات خود یک گل زده و به همین راحتی فینالیست شود. عنوان سومی که در سایه درخشش عابدزاده در ضیافت پنالتی ها مقابل چین حاصل شد تنها مرهمی بود بر دل هواداران فوتبال ایران که همان تیم جوان را در حد قهرمانی می دیدند. بهترین بازیکن تیم ایران در این مسابقات سیروس قایقران بود که حالا یادآوری خاطرات او فقط نمک به زخم طرفدارانش می پاشد.
▪ نتایج ایران
ـ ایران ۲ (کریم باوی ۶ ، فرشاد پیوس ۸۹)، قطر صفر
ـ ایران صفر - ژاپن صفر
ـ ایران یک (فرشاد پیوس ۲۷)، امارات صفر
ـ ایران صفر - کره جنوبی ۳
ـ نیمه نهایی؛ ایران صفر - عربستان سعودی یک
ـ رده بندی ؛ ایران صفر - چین صفر ایران در ضربات پنالتی ۳ بر صفر برنده شد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید