چهارشنبه, ۴ خرداد, ۱۴۰۱ / 25 May, 2022
مجله ویستا

فرهنگ نوشیدن


فرهنگ نوشیدن
اساساً از عبارت ”فرهنگ نوشیدن“ مفاهیم بسیار زیادی برداشت می‌شود. مفاهیمی چون باورهای محلی در خصوص تهیه و آماده‌سازی نوشیدنی صحیح، آئین‌‌ها و مراسم ویژه‌ای که در آن نوشیدنی خاصی می‌نوشیدند، نوع تعارفات و عرضه نوشیدنی به مخاطب و در آخر نوع لذت بردن از نوشیدن. هم‌چنین می‌توان تمام ابزار و وسایل کمکی مثل ظرف و ظروف و تجهیزات مکانی مناسب را جزء این مفاهیم برشمرد. به جرأت می‌توان گفت که تقریباً در تمام نقاط دنیا، فقط فرهنگ خوردن نیست که پدید آمده است، بلکه مصرف نوشیدنی با آئین‌ها، مراسم و جشن‌های مذهبی و غیرمذهبی عجین شده است. بدین‌ترتیب فرهنگ نوشیدن نیز در میان اقوام مختلف به‌صورت یکی از مهمترین پایه‌های فرهنگی آن قوم درآمده است.
عناصر مختلف سازندهٔ ”فرهنگ نوشیدن“ را می‌توان براساس موارد زیر تقسیم‌بندی کرد:
● تلاش برای لذت‌بخش‌تر کردن نوشیدن
در اینجا می‌توان کلیهٔ اقدامات، ابزار و وسایل و تجهیزات مکانی که بشر را به‌سوی این اهداف که همان افزایش لذت بردن از خوردن نوشیدنی است برشمرد.
تهیه و سرو نوشیدنی‌ها نیز حائز اهمیت است. به‌عنوان مثال هنر ”دم آوردن چای“ و هم‌چنین قهوه نشان‌دهندهٔ اهمیت بسیار زیاد این امر است.
● تقویت روابط اجتماعی
نوشیدنی‌ها نقش به‌سزائی در تقویت روابط اجتماعی انسان بازی می‌کنند. به‌عنوان مثال نوشیدنی‌های دسته‌جمعی نزد اقوام مختلف که منجر به حفظ روابط اجتماعی انسان می‌شد. افراد با نوشیدن هم‌زمان و گروهی، رابطهٔ دوستانه و اجتماعی خود را تقویت می‌کنند. هم‌چنین نوشیدن گروهی و هم‌زمان اغلب پس از ایراد یک خطابه نیز رایج است. مثالی دیگر در این‌خصوص مربوط به جشن‌های ویژهٔ چای نزد ژاپنی‌ها و یا وقت چای (Tea Time)، در انگلستان است. در آلمان نیز نوشیدن قهوه بعدازظهرها بسیار مرسوم است به‌خصوص اگر این مراسم به مناسبت یک جشن خاص باشد.
● اعتقادات مذهبی
فرهنگ نوشیدن فقط برای بهبود روابط انسانی پدید نیامده است بلکه در بسیاری از فرهنگ‌ها، نوشیدن‌های مذهبی وسیله‌ای برای تقرب جستن به خداوند به شمار می‌آید.

منبع: wikipeda.org
منبع : مجله بهکام


همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری ایرناروزنامه آفتاب یزدسایت فرادیدسایت ورزش سهسایت تجارت نیوزسایت اقتصادنیوزروزنامه دنیای اقتصادسایت دیپلماسی ایرانیخبرگزاری ایسناسایت سلام نو