سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بازگشت - VOLVER


بازگشت - VOLVER
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : اسپانیا
محصول : استر گارسیا
کارگردان : پدرو آلمودووار
فیلمنامه‌نویس : پدرو آلمودووار
فیلمبردار : خوزه لوئیس آلکاین
آهنگساز(موسیقی متن) : آلبرتو ایگلسیاس
هنرپیشگان : پنه‌لوپه کروس، کارمن ماورا، لولا دوئنیاس، بلانکا پورتیلو، یوهانا کوبو، آنتونیو دِ لا توره، چوس لامپریو و کارلوس بلانکو
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۱ دقیقه


̎رایموندا̎ (کروس) در دهکده‌ای در منطقهٔ ̎لامانچا̎ی اسپانیا به دنیا آمده و بزرگ شده است. اما او در حال حاضر در مادرید زندگی می‌کند و به‌عنوان سرایدار مشغول به کار است. ̎رایموندا̎ با مردی بی‌کار و بیعار به نام ̎پاکو̎ (دِ لا توره) ازدواج کرده و از دخترش، ̎پائولا̎ (کوبو) مواظبت می‌کند. مادر ̎رایموندا̎، ̎ایرنه̎ (ماورا)، چند سال پیش‌تر هم‌راه با پدرش در یک آتش‌سوزی درگذشته است. ̎سول̎ (دوئنیاس)، خواهر ̎رایموندا̎ نیز در مادرید زندگی و در آرایشگاهی کار می‌کند. عمه‌شان، ̎پائولا̎ (لامپریو) نیز هنوز در لامانچا زندگی می‌کند و ̎اگوستینا̎، همسایه‌اش هرازگاه، کمکش می‌کند. وقتی ̎پائولا̎ به ̎رایموندا̎ خبر می‌دهد که ̎ایرنه̎، به شکل و شمایلی شبح‌گونه ظاهر شده تا از او مراقبت کند، ماجراها حالتی نامتعارف و مافوق طبیعی به خود می‌گیرند. زنان محلی این ادعا را بی‌چون‌وچرا قبول کرده‌اند ولی ̎رایموندا̎ و ̎سول̎ در این زمینه شک دارند و احساس می‌کنند نکند بادهای ̎سانتاآنا̎ سلامت روحی ̎عمه پائولا̎̎ را به خطر انداخته باشند. پس از آن، یک شب ̎رایموندا̎ باخبر می‌شود که ̎پائولا̎ی جوان، ̎پاکو̎ را که به او نظر داشته، به قتل رسانده است. ̎رایموندا̎ صحنهٔ جنایت را تمیز می‌کند و مسئولیت قتل را به دوش می‌گیرد و مصمم می‌شود به طرز عجیب و غریبی، خود را از شرّ جسد خلاص کند. پس از یک تراژدی غافلگیرکنندهٔ خانوادگی، داستان ̎پائولا̎ با ظاهر شدن واقعی شبح ̎ایرنه̎ (که آمده خانواده‌اش را تسلی دهد) تأیید می‌شود و حالا ̎رایموندا̎ و ̎سول̎، مانده‌اند که به حضور غریب و سحرآمیز مادرشان چه واکنشی نشان دهند. در همین حال راز تبار و دودمان ̎پائولا̎، همین روزهاست که ممکن است برملا شود و همه را غافلگیر کند.
● این پُرطرفدارترین فیلم جشنوارهٔ کن ۲۰۰۶، داستان زنانی است اسپانیائی، و متعلق به سه نسل که (به قول آلمودووار) از چنگ باد سوزان و آتش و جنون و خرافات جان سالم به‌در برده‌اند. بعضی منتقدان، فیلم را به این اعتبار که زندگی مرده‌ها و زنده‌ها را در کنار هم نشان می‌دهد، نوعی کمدی سوررآل نامیده‌اند و دسته‌ای دیگر می‌گویند آن‌چه در این مقایسه بیش از پیش به چشم می‌آید، احساسات اصیل آدم‌های زنده است، که در مقابل شکوه و عظمت مردگان چیزی کم ندارند. آلمودووار ترجیح می‌دهد دربارهٔ ژانر این فیلم غریبش، از عبارتِ سوررآل ناتورالیستی استفاده کند. فیلم اساساً، به فرهنگ مرگ و میر در لامانچا می‌پردازد، که محل تولد آلمودووار است؛ جائی‌که لقب ̎شهر آسیاب‌های بادی̎ را به آن داده‌اند. خود آلمودووار با استناد به جملهٔ قصاری از ژان پل سارتر دربارهٔ فیلمش گفته است که جهنم و بهشت و برزخ ما هستیم، همهٔ این‌ها در ما زندگی می‌کنند. در کنار کارگدانی آلمودووار، آن‌چه بیش از همه به چشم می‌آید گروه بازیگران فیلم به خاطر بازی درخشان‌شان، جایزهٔ جشنوارهٔ کن را هم از آن خود کرده‌اند. بازگشت، بی‌شک برای کروس تولدی دیگر به شمار می‌آید و بازی‌اش در فیلم، در مقایسه با فیلم‌های قبلی‌اش، بسیار دیدنی‌تر و چشم‌گیرتر است.


همچنین مشاهده کنید