دوشنبه, ۳ مهر, ۱۴۰۲ / 25 September, 2023
مجله ویستا
سکوت - The Silence
سال تولید : ۱۹۶۳
کشور تولیدکننده : سوئد
محصول : سونسک فیلم
کارگردان : اینگمار برگمان
فیلمنامهنویس : اینگمار برگمان
فیلمبردار : سون نیکویست.
هنرپیشگان : اینگرید تولین، گونل لیندبلوم و یورگن لیندستروم.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۶ دقیقه.
"استر" (تولین) به همراه خواهرش "آنا" (لیندبلوم) و پسر دهساله او، "یوهان" (لیندستروم) در راه مراجعت به سوئد با قطار، در شهری عجیب توقف کوتاهی دارند. تنشی تند و فرساینده میان خواهران وجود دارد؛ "استر" در عذاب از عارضهای کهنه، نسبت به خواهرش احساس قیومیت میکند؛ "آنا" نیز از این سلطهجوئی خواهرش بیزار است. "یوهان" در راهروهای پیچ در پیچ هتل پرسته میزند و با آدمهای مختلفی برخورد میکند. "آنا" با مردی غریبه ملاقات میکند. "استر" آن دو را میرباید اما "آنا" حاضر نیست از معاشرت بامرد چشم بپوشد و به تندی با او رفتار میکند. روز بعد، "آنا" بیاعتنا و خونسرد با "یوهان" سوار قطار میشوند و "استر" محتضر را تحت مراقبت پیشخدمت مسن هتل که زبان "استر" را نمیفهمد، جا میگذارند.
٭ از سیاهترین و خفقانآورترین فیلمهای برگمان که در محیطی تقریباً انتزاعی میگذرد. در آن تمام تمرکز بر رابطه "آنا" و "استر" گذاشته شده و مملو از جلوههای دیگر آزاری و خود ویرانگری است. دو خواهر، زنانی در دو قطب حسی متضاد هستند، یکی متمایل به نوعی سلطهجوئی مردوار و دیگر عاجز از مهار نفسانیت خویش. بیپردگی فیلم در زمان نمایش آن جنجال بسیاری برپا کرد. با این حال هدف برگمان آشکارا نه بهرهبرداری تماشاگرپسند از این ویژگیها بلکه تقویتع انزجار نسبت به بیپردگی عاری از احساس واقعی است. در کنار همچون در یک آینه (۱۹۶۱) و نور زمستانی (۱۹۶۳) بخشی از یک سهگانه به شمار میآید که قرار است بیانگر رنج و عذاب معنوی بشر باشد.
کشور تولیدکننده : سوئد
محصول : سونسک فیلم
کارگردان : اینگمار برگمان
فیلمنامهنویس : اینگمار برگمان
فیلمبردار : سون نیکویست.
هنرپیشگان : اینگرید تولین، گونل لیندبلوم و یورگن لیندستروم.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۶ دقیقه.
"استر" (تولین) به همراه خواهرش "آنا" (لیندبلوم) و پسر دهساله او، "یوهان" (لیندستروم) در راه مراجعت به سوئد با قطار، در شهری عجیب توقف کوتاهی دارند. تنشی تند و فرساینده میان خواهران وجود دارد؛ "استر" در عذاب از عارضهای کهنه، نسبت به خواهرش احساس قیومیت میکند؛ "آنا" نیز از این سلطهجوئی خواهرش بیزار است. "یوهان" در راهروهای پیچ در پیچ هتل پرسته میزند و با آدمهای مختلفی برخورد میکند. "آنا" با مردی غریبه ملاقات میکند. "استر" آن دو را میرباید اما "آنا" حاضر نیست از معاشرت بامرد چشم بپوشد و به تندی با او رفتار میکند. روز بعد، "آنا" بیاعتنا و خونسرد با "یوهان" سوار قطار میشوند و "استر" محتضر را تحت مراقبت پیشخدمت مسن هتل که زبان "استر" را نمیفهمد، جا میگذارند.
٭ از سیاهترین و خفقانآورترین فیلمهای برگمان که در محیطی تقریباً انتزاعی میگذرد. در آن تمام تمرکز بر رابطه "آنا" و "استر" گذاشته شده و مملو از جلوههای دیگر آزاری و خود ویرانگری است. دو خواهر، زنانی در دو قطب حسی متضاد هستند، یکی متمایل به نوعی سلطهجوئی مردوار و دیگر عاجز از مهار نفسانیت خویش. بیپردگی فیلم در زمان نمایش آن جنجال بسیاری برپا کرد. با این حال هدف برگمان آشکارا نه بهرهبرداری تماشاگرپسند از این ویژگیها بلکه تقویتع انزجار نسبت به بیپردگی عاری از احساس واقعی است. در کنار همچون در یک آینه (۱۹۶۱) و نور زمستانی (۱۹۶۳) بخشی از یک سهگانه به شمار میآید که قرار است بیانگر رنج و عذاب معنوی بشر باشد.
همچنین مشاهده کنید