شنبه, ۲۴ آذر, ۱۴۰۳ / 14 December, 2024
مجله ویستا
چرا پیامبر اسلام در خانه خود به خاک سپرده شد؟
در ایام رحلت پیامبر بزرگ اسلام در میان موضوعات متعلق به آن حضرت مناسب دیدیم كه مبحث ذیل را موضوع مقاله خویش قرار دهیم گرچه مطالب زیبا و گفتنی بسیاری در زندگی پربركت آن اسوه حسنه وجود دارد كه انشاءالله در زمان مناسب خود مطرح خواهیمنمود:
آن روزها زمزمه اسلام، آیین جدیدی كه محمد(ص) در مكه آورده بود در شهر یثرب پیچیده بود و گروهی از دو قبیله بزرگ و مشهور «اوس» و «خزرج» این آیین را پذیرفته بودند و در دو سال پی در پی پیمانی در مكه با محمد(ص) بسته بودند و در پیمان دوم او را به شهر خود دعوت كرده، وعده حمایت و پشتیبانی به او داده بودند.
اینك خبر میرسید كه پیامبر اسلام كه از طرف قریش در فشار بود، بنابر این دعوت، مكه را ترك گفته رهسپار یثرب شده است. یثرب حال و هوای دیگری داشت، چشمهای مشتاق نو مسلمانان و همه آنان كه دورا دور شیفته سخنان و رفتار او شده بودند به راه مكه دوخته شده بود و در انتظار ورود او به این شهر روزشماری میكردند. این انتظار چندان طول نكشید كه خبر رسید پیامبر اسلام به دهكده «قبا» در حومه یثرب - كه محل سكونت چند قبیله بود - وارد شده است. رسول خدا پس از چند روز توقف در قبا همراه گروهی از بنینجار (اقوام مادری عبدالمطلب) سوار ناقهای شده روانه یثرب گردید. هنگام ورود او به شهر، مردم با شور و علاقه فراوان از او استقبال كردند. سران و بزرگان قبائل، زمام ناقه پیامبر را میگرفتند و درخواست میكردند حضرت در محله آنها فرود آید. پیامبر میفرمود: راه شتر را باز كنید، او ماموریت دارد، او هر جا بخوابد، من همان جا فرود خواهم آمد (گویا رسول خدا با این تدبیر میخواست مثل داوری در باره نصب حجرالاسود، افتخار و شرف میزبانی او نصیب قبیله یا خاندان خاصی نشود و در آینده مشكلی ایجاد نشود) سرانجام شتر در محله بنینجار در زمینی نزدیك خانه ابو ایوب انصاری (خالد بنزید خزرجی) بر زمین خوابید. در این هنگام كه انبوه مردم در اطراف پیامبر گرد آمده هر كدام خواستار میزبانی حضرت بودند، ابو ایوب اثاث و لوازم سفر حضرت را به خانهاش برد و پیامبر به خانه او رفت.
بدین ترتیب افتخار میزبانی پیامبر نصیب ابوایوب گردید.
● بنای مسجد
پیامبر اسلام پس از استقرار در یثرب لازم دید مسجدی ساخته شود تا مركز آموزش و پرورش مسلمانان و جایگاه تجمع آنان هنگام نماز جمعه و جماعتباشد، از این جهت زمینی را كه روز نخستشتر او در آنجا بر زمین خوابیدهبود، و متعلق به دو یتیم بود از سرپرست آنان خریداری كرد و به كمك مسلمانان در آنجا مسجدی ساخت كه مسجد النبی خوانده شد.
● حجره مسكونی پیامبر
پس از تكمیل مسجد، در كنار آن (در سمتشرقی) دو حجره جهتسكونت پیامبر و همسرانش ساخته شد: حجرهای برای سوده و حجرهای برای عائشه. پیامبر اسلام این دو را پس از درگذشتحضرت خدیجه تزویج كرده بود. پس از آماده شدن حجره كه بسیار ساده و محقر و با مصالح ابتدایی ساخته شده بود، حضرت از خانه ابو ایوب به آنجا منتقل شد.
حجره پیامبر به دیوار شرقی مسجد متصل بود و دری از آن قسمتبه مسجد باز میشد و از دیگری به بیرون راه داشت. پیامبر اسلام تا آخر عمر همچنان در آن حجرهها سكونت داشت و سرانجام در حجره عائشه رحلت نمود و (به تفصیلی كه خواهیم نوشت) در همان جا به خاك سپرده شد.
● توسعه مسجد
در زمان خلافت ولید بنعبدالملك كه به دستور وی مسجد النبی توسعه یافت، عمر بنعبدالعزیز حاكم مدینه در توسعه مسجد، حجرههای همسران پیامبر را خراب كرده جزء مسجد قرار داد. اما اطراف حجره عائشه را كه قبر مطهر حضرت در آن قرار داشتبا دیواری، از فضای عموم مسجد جدا كرد.
طی ادوار بعدی توسط برخی از خلفا و سلاطین، مسجد نبوی توسعه یافت كه بیشترین توسعه در زمان ما، در دوران حكومتخاندان سعودی در عربستان صورت گرفته است. در موقعیت كنونی مسجد، قبر مطهر پیامبر (و نیز ابوبكر و عمر) و همچنین حجره حضرت فاطمه كه ضریح قدیمی و آهنی مشبك آن را احاطه كرده در داخل مسجد و در چند متری دیوار شرقی مسجد قرار دارد.
● چرا پیامبر اسلام در خانه خود به خاك سپرده شد؟
اشاره كردیم كه رسول خدا در خانه خویش به خاك سپرده شد، اما این كه علت و انگیزه انتخاب این محل چه بوده محور اصلی این مقاله است و لازم است در این باره توضیح دهیم.
وهابیان چون سفر برای زیارت قبور صالحان و نیز ساختن بقعه و بنا بر فراز آنها و دست مالیدن و تبرك به آنها را حرام میدانند، با استناد به حدیثی كه از طریق عائشه از پیامبر اسلام نقل میكنند علت دفن حضرت در خانه مسكونیاش را از دلایل این حكم میدانند و ادعا میكنند برای آنكه قبر پیامبر مسجد قرار نگیرد و در دسترس مردم نباشد، آن حضرت وصیت كرد كه در حجره مسكونیاش دفن گردد. حدیثیاد شده بدین صورت است:
عن عائشهٔ رضی الله عنها قالت: قال النبی(ص) فی مرضه الذی لم یقم منه: لعن الله الیهود اتخذوا قبور انبیائهم مساجد. قالت عائشهٔ: لو لا ذلك لابرز قبره، خشی ان یتخذ مسجدا عائشه میگوید: پیامبر اسلام(ص) در آن بیماری كه به دنبال آن از دنیا رفت، فرمود: لعنتخدا بر یهود باد! قبور پیامبرانشان را مسجد قرار دادند. عائشه افزود: اگر این ملاحظه نبود، قبر پیامبر [توسط مسلمانان] آشكار میگردید، او ترسید قبرش را مسجد قرار دهند.
ابن تیمیه، بنیانگذار وهابیت در توضیح این حدیث مینویسد: چون پیامبر، كسانی را كه قبور را مسجد قرار میدهند، لعن كرد و امتخود را از این كار برحذر داشت و نهی نمود، و از اینكه قبر او را عید قرار دهند نهی نمود، از اینرو در اتاق خود دفن گردید تا كسی نتواند قبر او را مسجد یا عید قرار دهد ... بر خلاف دیگران كه در بیابان دفن میشوند، پیامبر در خانهاش دفن گردید چون ترسید قبر او مسجد قرار گیرد. او در خانهاش به خاك سپرده شد تا قبر او را نه مسجد قرار دهند و نه عید و نه بت.
استناد ابن تیمیه به این حدیث و احادیث مشابه دیگر در زمینه نهی از مسجد قرار دادن قبرها - كه از طریق اهل سنت نقل شده - مانند بسیاری دیگر از استدلالهای او است كه موضوع یا حكمی را مسلم میگیرد و موضوعها و مسایل دیگر را بر آن استوار میسازد در حالی كه از نظر مخالفان او، موضوع یا حكم نخست مورد قبول نیست تا مسائل متفرع بر آن نیز ثابت گردد. در اینجا اجمالا باید توجه داشت كه مقصود از احادیثیاد شده، بت قرار دادن یا قبله قرار دادن قبور است زیرا یهود و نصاری چنین میكردند. اما حرمتساختن مسجد بر فراز قبرها یا كنار آنها از احادیث استفاده نمیشود.
اما این ادعا كه پیامبر اسلام(ص) برای آنكه قبرش مسجد و بت قرار نگیرد، در خانهاش دفن گردید، هیچ سند و مدركی ندارد جز اظهار نگرانی عائشهٔ در دنباله حدیث كه ابنتیمیه نیز به آن استناد كرده است. یعنی جمله «لو لا ذلك لابزر قبره، خشی ان یتخذ مسجدا»: اگر این ملاحظه نبود قبر پیامبر آشكار میگردید، [پیامبر] ترسید كه قبر او را مسجد قرار دهند.
این حدیث را مسلم در صحیح خود از طریق دیگر، از عائشه بدین صورت نقل كرده: قال رسول الله(ص) فی مرضه الذی لم یقم منه: لعن الله الیهود و النصاری التخذوا قبور انبیائهم مساجد، قالت فلو لا ذلك ابرز قبره غیر انه خشی ان یتخذ مسجدا. یادآوری میشود كه در این حدیث كلمه «خشی» توسط شارح صحیح بخاری به صورت فعل ماضی معلوم (خشی) و توسط شارح صحیح مسلم به صورت مجهول (خشی) اعرابگذاری و ضبط شده است. چه «خشی» را معلوم بخوانیم و چه مجهول، در هر حال این سخن، استنباط و اظهار نظر عائشه است نه سخن پیامبر. بخاری این حدیث را در صحیح خود در كتاب «جنائز» نیز نقل كرده و در آخر آن سخن عائشه بدین صورت اضافه شده است: و لو لا ذلك لابرزوا قبره غیر انی اخشی ان یتخذ مسجدا.: «اگر این ملاحظه نبود قبر او را آشكار میكردند ولی من میترسم آن را مسجد قرار دهند.» اگر مدرك و دلیل دفن پیامبر در اتاق مسكونی آن حضرت را این حدیث قرار دهیم موضوع هیچ ارتباطی با پیامبر نخواهد داشت زیرا این عائشه است كه میگوید: میترسم قبر پیامبر را مسجد قرار دهند، نه پیامبر!
از طرف دیگر اظهار نظر منقول از عائشه نه با احادیثی كه از طریق شیعه رسیده سازگار است و نه با احادیثی كه در كتب و سنن اهل سنت نقل شده است.
● علت انتخاب محل دفن پیامبر اسلام(ص) از دیدگاه احادیث
«ابنماجه» قضیه را چنن نقل میكند: مسلمانان در تعیین محل قبر پیامبر اختلاف نظر پیدا كردند: گروهی گفتند: در مسجدش دفن شود، گروهی گفتند: با اصحابش دفن شود. ابوبكر گفت: از پیامبر شنیدم میفرمود: «هر پیامبری، هر جا كه از دنیا رفت، در همان جا دفن میشود» از اینرو بستر پیامبر را كه در آن درگذشته بود، بلند كردند و در محل آن قبر كندند و نیمه شب چهارشنبه به خاك سپردند. «مالك» روایت میكند كه پیامبر اسلام(ص) روز دوشنبه از دنیا رفت و روز سهشنبه به خاك سپرده شد و مردم، بدون جماعت و تك تك بر جنازه او نماز خواندند [آنگاه] گروهی گفتند: نزد منبر دفن شود. دیگران گفتند: در بقیع دفن شود، ابوبكر آمد و گفت: از پیامبر شنیدم میفرمود: «هر پیامبری در همان محلی كه در آنجا فوت كرده، دفن میشود» پس در همان جا برای حضرت قبر كندند.
«احمد زینی دحلان» پس از نقل سخنان ابوبكر، اضافه میكند: علی گفت: من نیز این سخن را از پیامبر شنیدم.
«علی بنبرهان الدین حلبی» در این باره چنین مینویسد: اصحاب پیامبر در تعیین محلی كه پیامبر در آنجا دفن شود، اختلاف پیدا كردند: برخی گفتند: باید حمل شود و در كنار قبر ابراهیم خلیل دفن گردد. ابوبكر گفت: او در همان محلی كه در آن درگذشته است دفن كنید زیرا خداوند روح او را در محل پاك قبض كرده است.
در روایتی آمده است: ابوبكر گفت: من در این باره حدیثی از پیامبر شنیدم كه میفرمود: «هر پیامبری هر جا كه از دنیا رفت، در همانجا دفن میشود.» در برخی روایات سخن ابوبكر با این لفظ نقل شده است: «خداوند روح هیچ پیامبر را قبض نمیكند مگر در همان محلی كه باید در آنجا دفن شود.»
نیز از ابوبكر نقل شده است كه: از پیامبر شنیدم میفرمود: «هر پیامبری در جایی كه در نظر او از همه جا محبوبتر است از دنیا میرود.» در حدیث آمده است «هر پیامبری كه درگدشته، در همانجا كه از دنیا رفته به خاك سپرده شده است» پس بستر پیامبر را كنار زدند و بدن او را در همان محلی كه در آنجا به لقای خدا شتافته بود، به خاك سپرده شد.
این معنا در كتب و احادیثشیعه نیز آمده است: مرحوم شیخ طوسی روایتمیكند: هنگامی كه پیامبر(ص) درگذشت، خاندانش و كسانی كه از اصحاب او حاضر بودند، در تعیین محلی كه سزاوار است پیامبر(ص) در آن دفن گردد، اختلاف كردند: بعضی گفتند: در بقیع دفن شود، بعضی دیگر گفتند: در صحن مسجد دفن شود.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: خداوند، پیامبر را در پاكترین نقاط قبض روح كرده است، پس سزاوار است در همان بقعهای كه در آن درگذشته است، دفن شود. این سخن را پذیرفتند و در نتیجه، جسد پیامبر در حجرهاش به خاك سپرده شد.
فضل بنحسن طبرسی نیز مینویسد: مسلمانان در باره محل دفن پیكر پیامبر به بحث و گفتگو پرداختند، در این هنگام علی(ع) گفت: «خداوند هر مكانی را كه پیامبر را در آن قبض روح كرده است، همانجا را برای دفن او برگزیده است، من او را در حجرهاش كه در آن درگذشته است، دفن میكنم» مسلمانان این پیشنهاد را پذیرفتند. همه این اسناد و شواهد گواهی میدهد كه در انتخاب محل دفن پیامبر، سخن از مسجد قرار گرفتن قبر او در میان نبوده و خود حضرت چیزی در این باره نفرموده است.
صاحب اثر : مهدی پیشوایی
منبع : ماهنامه كوثر شماره ۴
منبع : ماهنامه كوثر شماره ۴
منبع : سایت پیامبر اعظم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست