جمعه, ۱۳ مهر, ۱۴۰۳ / 4 October, 2024
مجله ویستا
امام خمینی در نگاه صاحب نظران شرق و غرب
امروز در ادبیات سیاسی و فلسفی جهان و در نشست های علمی سخن از چالش هایی است كه انقلاب اسلامی و دیدگاههای امام خمینی (ره) در عرصه معادلات سیاسی و مباحث فرهنگی – اجتماعی به وجود آورده است . پیدایش و گسترش احزاب اسلام گرا در اكثركشورهای اسلامی ، بحث از جایگاه مسلمانان و تمدن اسلامی در معادلات سیاسی –اجتماعی و فرهنگی آینده جهان ،
دین باوری و مردم سالاری دینی و گرایش به دین ، به ویژه اسلام ، از ثمرات مهم این انقلاب پربركت است كه همگی مرهون تلاش های خستگی ناپذیر و رهبری جامع امام بود . عظمت رهبر كبیر انقلاب تا بدان حد است كه بسیاری از اندیشمندان شرق و غرب را مبهوت خود ساخته است . لذا آگاهی از نظرات متفكران مختلف در خصوص حضرت امام خمینی (ره) می تواند ما را در شناختن عظمت وی یاری كند . در این مقاله در پی آنیم كه ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی (ره) را از دیدگاه متفكرین مختلف بررسی كنیم .
● شخصیت امام
« روبین وود زورث » در تشریح جریان ملاقات خود با امام خمینی (ره) در جماران می نویسد : « زمانی كه امام خمینی از در وارد می شد احساس كردم كه از لابه لای آن گردبادی از نیروی معنوی وزیدن گرفت . گویا در ورای آن عبای قهوه ای ، عمامه مشكی و ریش سفید روح زندگی جریان داشت ؛ به طوری كه همه بینندگان را محو تماشای خود كرد . در آن هنگام حس كردم كه با حضور او همه ما كوچك شده ایم و گویا در سالن كسی جز او باقی نمانده است . آری او بارقه ای از نور بود كه در قلب و روح همه حضار رسوخ كرده بود . او تمام معیارهایی را كه گمان می كردم می توانند مرا در تعریف و ارزیابی شخصیت و مقامش یاری كنند ، در هم شكست . او با حضور خود آن قدر در ما تـأثیر گذارد كه احساس كردم تمام روح و جسمم را فرا گرفته است .
... زمانی كه بر روی صندلی خود نشست ، احساس كردم كه نیرویی از وجودش ساطع می شود ؛ نیرویی بسان یك گردباد كه اگر با دقت نگاه می كردی در می یافتی كه نوعی آرامش مطلق در درون آن نهفته است . چرا كه امام خمینی (ره) بسیار جدی و استوار و مسلط بود .در عین حال او را آن چنان ساكت و آرام می یافتی كه گویی نیرویی ثابت و استوار در درون او جریان دارد و البته این نیرو همان چیزی است كه رژیم سابق ایران را به یك باره برچید . حال آیا چنین شخصیتی می تواند یك فرد عادی باشد ؟ ... من تاكنون هیچ یك از مردان بزرگ را برتر از این مرد و یا نظیر او ندیده ام .
... كمترین چیزی كه می توانم بگویم این است كه گویا او یكی از انبیای گذشته است و یا این كه او موسای اسلام است و آمده تا فرعون كافر را از سرزمین خود براند . »
در تحلیل شخصیت امام خمینی ره) با نگاهی عمیق به روح ملكوتی و افكار بلند و ویژگی های منحصر به فرد روحی و معنوی و آثار و بركات فراوان حیات طیبه ایشان موجب شد تا ناظران بیرونی در مورد ایشان بگویند كه « صدای امام خمینی (ره) برای مردم ایران حكم صدای خدا را داشت . » در نظر میلیون ها انسان موحد :« او دست خدا بر روی زمین » و « هدیه آسمانی و ملكوتی برای خاكیان بود . »
سلوك معنوی و افكار متعالی و تقید بی چون و چرای ایشان به دستورهای شرعی و تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت هر مسلمان منصفی را بر این باور استوار می ساخت كه « گویی شخصیتی از شخصیت های بزرگ صدر اسلام با معجزه ای به دنیا بازگشته تا پس از پیروزی امویان و به خون غلتیدن شهیدان ، اهل بیت سپاه علی را رهبری كند . »
گرچه « امام خمینی (ره) تجلی منحصر به فرد مبارزه طلبی اسلام در قبال استیلای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی غرب بود » اما « پیام امام خمینی (ره) در میان مسلمانان ، نه فقط شیعیان بلكه در همه منطقه و جهان طنین افكند . »
شخصیت الهی و پیام های معنوی حضرت امام خمینی (ره) بسیاری از پیروان سایر ادیان ومذاهب را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد ؛ تا آنجا كه در نظر برخی از تحلیلگران و متفكران مسیحی . « او مسیح معاصر بود و دقیقا اشعه صلابت و سازش ناپذیری عیسی بن مریم بود . » و برخی دیگر از مسیحیان سخن از « تأثیرپذیری شدید از مقام و عظمت و تحمل و بردباری شكوهمند امام خمینی (ره) و درك احساس عطیه و موهبت الهی در اولین دیدار با ایشان » به میان آورده اند .
● اعتراف بیگانگان
شخصیت امام خمینی (ره) ، علاوه بر برانگیختن تحسین جهانیان ، دشمنان ایشان و انقلاب راهم ، بر آن داشت تا از ویژگی های خیره كننده او سخن به میان آورند . تا آنجا كه برخی از كارگزاران شیطان بزرگ نیز با تسلیم در برابر عظمت امام خمینی (ره) در اعتراف به آن اظهار داشتند . « تردیدی نمی باشد كه ایشان یكی زا مردان بزرگ تاریخ در این قرن بود . كمتر كسی تا امروز می توان یافت كه از جاذبه و نفوذی همانند آنچه كه نه تنها در ایران بلكه در جهان داشت برخوردار باشد و توجه قدرت های بزرگ را تا این حد به خود معطوف دارد . »
تایمز لندن كه به سخن گوی دویست ساله دولت استعماری انگلیس معروف بوده است ، درتوصیف امام خمینی (ره) می نویسد : « امام خمینی (ره) مردی بود كه توده ها را با كلام خود مسحور می كرد . وی به زبان مردم عادی سخن می گفت و به طرفداران فقیر و محروم خود اعتماد به نفس می بخشید . این احساس آنها را قادر ساخت تا هر كسی را كه سر راهشان باشد از بین ببرند . وی به مردم نشان داد كه حتی می توان در برابر قدرت هایی مثل آمریكا ایستاد و نهراسید .
روزنامه هرالد تریبون هم درباره امام خمینی (ره) لب به اعتراف می گشاید و می نویسد : « آیت الله خمینی یك انقلابی خستگی ناپذیر بود كه تا آخرین لحظه حیات به آرزوی خود برای پی ریزی یك جامعه اسلامی و حكومت اسلامی در ایران وفادار ماند . آیت الله خمینی در آنچه برای سرزمین
باستانی اش می خواست لحظه ای درنگ نكرد . وی خود را مأمور می دانست كه می باید ایران را از آنچه فساد و انحطاط غرب می دید پاك كند و خلوص اسلامی را به ملت بازگرداند . »
● امام خمینی (ره) به تقریر اندیشمندان
تحلیل گران و صاحب نظران عمیقا معتقدند با آغاز عصر امام خمینی (ره) دین و دینداری در جهان گسترش یافته است و دین زنده شده و كلیساها جان تازه گرفته اند و حتی ... مذهبی بودن در اروپا ارزش و معنای تازه ای یافته است .میلیون ها نفر در غرب به انتظار ظهور حضرت عیسی نشسته اند و در یك كلام ، عصر امام ، عصر احیای دین و معنویت در جهان معاصر می باشد .
۱) آیت الله مصباح یزدی
ایشان كه از اساتید گرانقدر حوزه علمیه قم محسوب می شوند ، می فرماید :
« مهم ترین دست آورد حركت امام خمینی (ره) احیای دین و دین گرایی در جهان معاصر بود ؛ به گونه ای كه به بركت این حركت ، نه تنها پیروان دین اسلام بلكه پیروان دیگر ادیان از جمله مسیحیت نیز حیاتی دوباره یافته و در نتیجه ، گرایش به دین و دین داری در سایر ملل نیز افزایش یافته است . ایشان در همین مورد ، به سخن یك اسقف مسیحی از مكزیك اشاره كرده كه در دیدار با ایشان اظهار داشت : « این افتخار مخصوص شماست كه توانستید ایمان را در دنیا زنده كنید و بالاترین كه كشورداری را با دین داری توأم كنید . ما مسیحیان این توان را نداریم كه ایمان را در مردم حفظ كنیم ؛ چرا كه مردم دیگر اطمینانی به ما ندارند . بالاتر این كه نتوانستیم دین داری را با كشورداری توأم كنیم .
۲) پرفسور حمید مولانا :
وی رئیس و بنیان گذار بخش ارتباطات بین المللی دانشگاه امریكن واشنگتن دی سی است كه با بیان بخشی از تأثیرات شگرف حضرت امام خمینی (ره) در جهان معاصر اظهار می دارد : « به عقیده من هیچ صدایی در قرن بیستم مثل صدای امام خمینی (ره) جهان را به لرزه در نیاورد . حضرت امام خمینی (ره) پس از جنگ جهانی اولین شخصیتی بودند كه به صورت جهانی طلسم سكوت را در مقابل طاغوت و ظلم شكستند . اگر این طلسم نشكسته بود امروز شوروی زنده بود .
وی اندیشمند و روزنامه نگار تازه مسلمان سوئیسیاست كه در تشریح تأثیرات عظیم انقلاب اسلامی می گوید : امروز در اروپا احساس می شود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامی كه شما آغاز كردید مرتبط است . تأثیرات این قیام اسلامی امروز در اروپا محسوس است . در اروپا حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون مسلمان زندگی می كنند كه صد هزار نفر آنها در سوئیس هستند .
وی می افزاید : « امام خمینی (ره) نه تنها مسلمانان را بیدار كردند ، بلكه بر جهان غیر اسلام هم از خود تأثیراتی بر جای نهادند » .
هوبر در جایی دیگر می گوید : « بدانید آن مرد سالخورده كه رهبر شما بود ، هرگز نمرده است ؛ بلكه هنوز زنده است و فعال . چرا كه همه این تحولات به دست ایشان ایجاد شده است . » وی كه دانشمندی آلمانی و قائم مقام دانشكده فنی دانشگاه « برمن » آلمان است ، معتقد است كه « امام خمینی (ره) بیدارگر همه موحدان در عصر ما است . احیای دین و معنویت در روزگاری كه سیطره مادیت و ابزار مادی و اندیشه های ضد معنوی جامعه بشری را در چنبره خود گرفته بود. مدیون امام خمینی (ره) و یاران انقلاب اسلامی است . »
۳) محمد لنسل :
وی رئیس مركز فرهنگی تجدید حیات اسلام در اتریش است كه در مقاله ای تحت عنوان تأثیر نهضت امام خمینی (ره) بر اروپا می نویسد : « بی تردید انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نه تنها تصویر تازه ای از اسلام در اروپا ارائه كرد ، بلكه حتی زندگی مذهبی غیرمسلمانان را هم دگرگون ساخت ؛ به عبارت دیگر امروز حتی در اروپا نیز مذهبی بودن ارزش و معنای تازه ای یافته است . این عبارت را رئیس جمهور اسبق اتریش در یك سخنرانی بیان كرد كه انقلاب اسلامی به تمامی افراد مذهبی اعتبار و اتكاء به نفس تازه اس ارزانی داشت . »
۴) طلال عتریسی :
ایشان استاد دانشگاه لبنان است كه با تأكید بر پیوند اساسی تحولات جاری در زمینه رویكرد معنوی بشر با قیام الهی حضرت امام خمینی (ره) تصریح می كند : « رهبری امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ، اساس حركت و تمدن جهانی كنونی می باشد . »۵) پرفسور اسماعیل كیلبس :
او فیلسوف برجسته اسپانیایی زبان ها است كه با اشاره به حیات مجدد دین در صحنه زندگی بشر در وصف جایگاه حضرت امام خمینی (ره) می گوید : « دین زنده شده است ، كلیساها جان تازه گرفته اند ، توجه به مذهب و اندیشه های مذهبی در دانشگاه ها دیگر زشت و كم بها تلقی نمی شود . زیبایی های معنوی در زندگی روزمره مورد بازیابی قرار گرفته است ، جهان برای نجات و زیبا كردن روابط اجتماعی اش به قدرت دین و جاذبه های معنوی گرایش شدید پیدا كرده است و این همه ناشی از دعوت نوینی بوده كه امام خمینی (ره) با انقلاب دینی اش در عرصه افكار و ذهنیت جامعه جهانی آغاز كرد . »
● تـأثیرات امام خمینی (ره)
تحولات مهم جامعه بشری پس از عهد رنسانس و انزوای بیش از پیش شعائر دینی و ایمان مذهبی در غرب و رشد سریع تفكرات الحادی ماتریالیستی و گرایش برخی كشورهای جهان به نظام فكری – سیاسی ماركسیستی ، بسیاری از صاحب نظران را به این باور هدایت كرد كه انزوا و اضمحلال كامل ، سرنوشت محتوم ادیان الهی است . امام قیام امام خمینی (ره) و موفقیت انقلاب اسلامی شرایط جدیدی را به وجود آورد كه حاكی از ورود جهان به دوره ای متفاوت از ادوار گذشته و عصری با ویژگی های ممتاز دینی و معنوی بود . آن چه اكنون به وضوح مشهود است ، با استمرار انقلاب اسلامی و گسترش حیرت آور دایره نفوذ پیام های معنوی آن ، دنیای ما شاهد تحولات عظیمی گشته است و دورانی جدید آغاز شده است .
۱) امام خمینی (ره) و احیای حیات دینی :
موهبت آسمانی انقلاب اسلامی كه در حقیقت سرآغاز عصر جدید در حیات بشری گردید ، مبدأ زمانی تجدید هویت معنوی و دینی و اسلامی انسان معاصر محسوب می گردد . تحلیلگران زیادی بر این باورند كه تجدید حیات معنوی و دینی بشر « با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شده است و به این لحاظ دهه شصت را باید اولین دهه از این تجدید عهد محسوب داشت . »
به همین جهت باید گفت : « اگر بنا باشد تاریخی را برای احیای هویت دینی در جهان معاصر در نظر بگیریم ، آن تاریخ ۱۹۷۹ میلادی است ؛ یعنی مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران كه خیزش عظیمی را برای تفكرات دینی در تمام ادیان به وجود آورده است .
آخرین آمارها در مورد احیای تفكر دینی كه در سال ۱۹۹۰ صورت پذیرفته نشان می دهد كه تقریبا ۷۰ درصد مردم اروپا احساس دینداری می كنند . در تمام ادیان از هندویسم گرفته تا بودیسم و ... و انواع فرقه های مسیحیت ، همه از یك نوع بازگشت به تفكر دینی خبر می دهند و انقلاب اسلامی ایران موجب احیای تفكر دینی در جهان گشت . »
صاحب نظران زیادی بر این باورند كه تأثیرات انقلاب اسلامی بر تجدید حیات هویت دینی بشر بسیار عمیق می باشد . دكتر « سعید محمد الشهابی » سردبیر مجله معروف و پر تیراژ العالم ، در این باره می گوید :« انقلاب اسلامی ایران نه تنها در جامعه اسلامی بلكه در اكثر جوامع تأثیر اساسی و بنیادی داشته است . بی شك طی بیست سال گذشته هیچ حركتی به اندازه انقلاب ایران نتوانسته بر جامعه بشری تأثیر گذار باشد ، دین نقش اساسی و حیاتی در اجتماع دارد و انقلاب اسلامی ایران این نور را بر بشریت تاباند و روشنی بخشید . »
وی اضافه نمود : « انقلاب اسلامی سبب شد تا روشنفكران و متفكران ضرورت توجه به مسائل دینی و تأثیر آن بر وجدان بشریت و افكار سیاسی – اجتماعی را به خوبی مورد توجه قرار دهند . ما در عصر انقلاب اسلامی شاهد رجوع و تمسك مسلمین و غیرمسلمین به اهل دین شدیم . »
تأثیرات گسترده انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بر حیات دینی و معنوی انسان معاصر ، توجه تحلیلگران بین المللی را در رسانه ها به خود جلب نموده است . شبكه اول تلویزیونی بی بی سی انگلیس در یكی از قسمت های مجموعه برنامه مستند خود به نام « قرن دوم » كه به مناسبت نزدیك شدن قرن ۲۱ تهیه كرده بود ، به بحث و بررسی پیرامون موضوع مورد اشاره پرداخته ، می گوید :
« آنچه در ایران در سال ۱۹۷۹ رخ داد ، نه تنها برای ایرانیان بلكه برای تمام ادیان جهانی نقطه عطفی بود ؛ نقطه عطفی كه از بازگشت میلیون ها نفر در سراسر دنیا به اصول گرایی مذهبی خبر می دهد . »
به گفته این شبكه ، « در سراسر جهان ، پیروان دیگر ادیان مانند ، مسیحیت ، یهودیت ، و هندو نیز به اصول گرایی مذهبی روی آوردند .حتی در تركیه نیز كه هفتاد سال قبل با مذهب وارد جنگ شده بود ، روند بازگشت به اصول اسلامی سرعت گرفته است . »
پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه ای مختلف و رجعت دوباره بشر معاصر به باورهای دینی تحلیل گران غرب را به بیان اعترافات صریحی در خصوص غفلت قدرت های جهانی از پتانسیل عظیم دین واداشته است .
دانیل پاپیس رئیس انجمن سیاست خارجی ایالات متحده آمریكا ، در كنفرانسی در اسلامبول تركیه گفت : « باید اعتراف كنیم كه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما برای افكار دینی و مذهبی هیچ جایی باز نكرده بودیم ، ولی از این پس برای ما آمریكایی ها ضروری است كه زمینه ای جهت مطالعه و تحقیق پیرامون مذهب فراهم آوریم . »
سخنان « بری رابین » از روزنامه نگاران معروف غربی و نویسنده مقاله اسلام نرمال در جلسه روزنامه نگاران معروف غربی در شهر بروكسل وجه دیگری از واقعیت مورد اشاره ما می باشد .وی در این جلسه گفت : « واشنگتن در سال های گذشته اهمیت دین در ارتباطات سیاسی و دیپلماسی را درك نكرده بود و این مسأله مشكلات فراوانی را برای ما آمریكایی ها به وجود آوردكه برای واشنگتن گران تمام شد . »
« رابین » افزود « اگر بخواهیم در آینده با این مشكلات مواجه نباشیم باید این مطلب را بپذیریم و آن را درك كنیم كه دین یك واقعیت اساسی و زیربنایی جوامع بشری است . »
به واسطه شرایط جدید جهانی و تأثیرات رو به افزایش دین در جهان معاصر « بعد از انقلاب اسلامی تحولی عظیم در ارزیابی دین در آمریكا به وجود آمده است ؛ به طوری كه امروز دین در همه مجامع علمی ، فرهنگی و سیاسی و ... مورد بحث است . » و تحقیقات متنوعی در این باره به صورت مداوم صورت می پذیرد چنان كه : « پنج سال پیش در آمریكا مسأله اصول گرایی دینی در جهان را بررسی كردند و پنج كتاب مختلف از ادیان متفاوت ، نظیر اسلام ، مسیحیت و یهود و ... در خصوص آن منتشر كردند و جالب این كه همه كتب منتشر شده مسأله ریشه دار بودن دین و اعتقادات در جامعه را بررسی و مورد توجه قرار داده اند . »
در هر حال نقش اساسی انقلاب اسلامی در این خصوص ، غیرقابل انكار بوده است . این موارد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نمودار شد . چنان كه نویسنده و تحلیل گر روزنامه تایمز چاپ لندن می نویسد : « ... در پاییز ۱۳۵۷ دنیای غرب به دلیل انقلاب ایران بار دیگر اسلام را كشف كرد ... و ما غربی ها خیلی زود فهمیدیم كه الله اكبر به معنای خدا بزرگتر است می باشد . »
۲) امام خمینی (ره) و بطلان نظریه های ضد دینی :
در سال های متمادی پیش از انقلاب اسلامی « پیروزی نظریات مادی آن چنان حتمی به نظر می رسید كه اندیشوران قرن هجدهم مانند « بیل » و فلاسفه دائره المعارفی فرانسه به طور كلی ، مكان و منزلتی برای دین در آینده قائل نبودند . به همین نحو در قرن نوزدهم فلسفه هایی پدید آمد كه یا به طور كلی منكر دین می شد ، مانند فلسفه ماركس و یا خود مذهبی دروغین را جایگزین ادیان آسمانی حوزه نفوذ ادیان بزرگ الهی به ویژه دین مبین اسلام ، امروزه دیگر تحلیل گران وقایع سیاسی و تحولات اجتماعی به خود جرأت انكار جایگاه رفیع دین در اجتماع بشری و پیش بینی انزوای آن را در آینده جهان معاصر
نمی دهند ، بلكه با چرخشی ۱۸۰ درجه ای از مواضع پیشینیان خود تصریح می نمایند : « بازی قدرت جهانی كه در دهه های آینده پدید خواهد آمد ، بدون در نظر گرفتن قدرت روزافزون اسلام ، مذاهب كاتولیك و مذاهب دیگر قابل درك نیست . »
با كاوشی هر چند مختصر در كلام نخبگان سیاسی و اجتماعی شرق و غرب ، شاهد هستیم كه اندیشه های امام خمینی (ره) در میان جوامع مختلف بشری و حتی رهبران این جوامع به شدت ریشه دوانده است و به رغم تبلیغات منفی رسانه های غربی علیه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، ایدئولوژی هایی كه موجبات شكل گیری این انقلاب را فراهم كرده اند ، اكنون به كانون توجه اندیشمندان تبدیل شده اند ، چرا كه بسیاری از متفكرین نقش ویژه ای را برای این ایدئولوژی های دینی قائلند و معتقدند كه این ایدئولوژی های برگرفته از انقلاب حضرت امام خمینی (ره) ، كمر سكولاریسم را به خاك خواهد مالید و در نهایت پایان تاریخ نه به واسطه اندیشه های لیبرال و سكولار كه با پیروزی اندیشه های مذهبی و دینی رقم خواهد خورد . شاید اعتراف تلویحی « فرانسیس فوكویاما » یكی از بزرگترین نظریه پردازان عصر اندیشه لیبرال دموكراسی ، به شكست این گفتمان در مقاله « پایان تاریخ » هم ناظر به همین امر باشد .
حامد حق دوست
منبع:مجله دانشگاه تمدن ساز
منبع:مجله دانشگاه تمدن ساز
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست