پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا
مقام حضرت ابراهیم(ع) مقام حضرت علی(ع)
مقام حضرت علی(ع) افضل از دیگر انبیاء غیر از حضرت خاتم المرسلین(ص) میباشد. در رابطه با دلیل این مساله ابتدا باید توجه داشته باشید که نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد: عقلی، نقلی و حسی(۱) دلایل عقلی در رابطه با امور کلی میباشند و در چنین موردی که مقایسه دو امر جزئی است نباید در جست و جوی آن بود. زیرا خارج از قلمرو و براهین عقلی است. (۲) دلیل حسی نیز وجود ندارد زیرا اولا ما نظارهگر تمام اعمال و حرکات آنها نیستیم تا با مقایسه شهودی از طریق کنش آنها حکم به برتری یکی بر دیگری نمائیم. ثانیا اصلا فضایل و مقامات تجربهپذیر نیستند مگر آن که خواصی از طریق تجربه باطنی حقایقی را دریافت دارند. (۳) تنها میماند دلیل نقلی. این گونه ادله نیز چند دستهاند: روایات خاص و صریح، روایات صریح و عام و روایات غیر صریح. الف) دسته اول روایاتی است که به صراحتبر فضیلت امیر المؤمنین(ع) بر شخص حضرت ابراهیم(ع) دلالت دارد. مانند احتجاج خود آن حضرت. چنان که در احتجاج طبرسی آمده است که از آن حضرت پیرامون این مساله سؤال شد و فرمودند: من از ابراهیم(ع) برتر میباشم. زیرا وقتی خداوند از قیامت و برانگیخته شدن مردگان با وی سخن گفت از خداوند درخواست نمود که چگونگی آن را به وی بنمایاند. خطاب آمد: «اولم تؤمن؟» جواب داد: «لیطمئن قلبی». ولی من در مرتبهای از یقین هستم که «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا. اگر همه پردههای غیب کنار رود اندکی بر یقینم افزوده نگردد». زیرا آن را اندک کاستی نیست تا بدین وسیله جبران گردد. ب) روایات عام آنهایند که فضیلت امیر المؤمنین(ع) بر دیگر انبیاء را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون آنکه در آنها نام شخص حضرت ابراهیم(ع) ذکر شده باشد. از جمله در جلد ۱۱ بحار الانوار (ص ۱۳۹ ب ۲ ح ۶) آمده است: «قال رسول الله(ص):ان الله فضل انبیاء المرسلین علی ملائکهٔ المقربین و فضلنی علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الفضل بعدی لک یا علی و الملائکهٔ من بعدک». این مضمون در جلد ۲۶ ص ۳۳۵ نیز آمده است. ج) دسته سومی روایاتی است که لفظا و صراحتا فضیلتبر برتری حکم نمیراند، بلکه برتری پنج تن از دیگر مخلوقات از آنها استنباط و کشف میشود. از جمله:
۱) احادیثی که نشان میدهد حضرت آدم(ع) نور پنج تن را در عرش الهی مشاهده کرد.
۲) احادیثی که پیرامون توسل انبیاء گذشته به اهل بیت(ع) وجود دارد.
۳) حدیث قدسی مرسلهای که در آن خداوند به پیامبر(ص) فرموده است: «اگر تو نبودی جهان را نمیآفریدم و اگر علی(ع) نبود تو را نمیآفریدم و اگر فاطمه(س) نبود هیچ یک را».
http://wayoflife.blogfa.co
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید