جمعه, ۷ مهر, ۱۴۰۲ / 29 September, 2023
مجله ویستا
بهدنبال آفتاب - THE SUNCHASER
سال تولید : ۱۹۹۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آرنن میلکان، لاری اسپیگل، جودی گلداستاین، جو وکیو و مایکل چیمینو
کارگردان : چیمینو
فیلمنامهنویس : چارلز لیویت
فیلمبردار : داگلاس میلسام
آهنگساز(موسیقی متن) : مورس ژار
هنرپیشگان : وودی هارلسن، جان سدا، آن بنکرافت، الکساندر تایدینگز، مت مالهرن، تالیسا سوتو و هاریکاری جونیر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۲ دقیقه
وقتی ̎دکتر مایکل رنولدز̎ (هارلسن)، پزشک مرفه و خوشبخت، توسط ̎بلو̎ (سدا)، مجرم شانزده سالهٔ خطرناک و سرخوردهای به گروگان گرفته میشود، سفری غریب در بیابانهای گستردهٔ غرب آمریکا آغاز میشود. ̎بلو̎ که سالها مبارزه برای زندهماندن، آبدیدهاش کرده، با بزرگترین چالش زندگیاش روبهرو است: پیدا کردن دریاچهای شفابخش و افسانهای بر فراز کوهستان مقدس ناواهو، که جادوگر قبیلهای سرخپوست، وجودش را بر او فاش ساخته است. او برای رسیدن به هدف حاضر است به هر کاری ـ حتی گروگان گرفتن ـ دست بزند. در حالیکه به اتفاق به سفر ادامه میدهند، نه تنها از آن قلمر بیانتها، بلکه از پیچیدگیهای روح و روان خود نیز پرده برمیدارند. ̎مایکل̎ که به شدت تحتتأثیر گروگانگیر لجوج و انعطافپذیرش قرار گرفته، در نهایت اعتقادات خودش را زیر سئوال میبرد. او، آرام آرام، باور میکند که کوهستان مقدس پسرک شاید واقعاً وجود داشته باشد و بهواسطهٔ ایمان و اعتقاد سفت و سخت ̎بلو̎، خود نیز شجاعتش را مییابد تا با گذشتهای که شکنجهاش میهد، رو در رو شود...
● بدترین و آخرین کاری که چیمینو تاکنون انجام داده است. نمیتوان باور کرد که سازنده شکارچی گوزن (۱۹۷۸) به این نقطه رسیده باشد. اما از سوی دیگر اگر شما جای چیمینو بودید، انتظار چه چیزی داشتید؟ پس از آن شکستهای تجاری بزرگ، بیاعتمادی کمپانیها، شهرت حرفهای زیانبار و سالهای بیکاری و کمکاری، چیمینو به یک معجزه نیاز داشته است. به دنبال آفتاب نه تنها آن معجزه نیست، بلکه از لحاظ تکاملی، چیمینو را به پیش از نخستین فیلمش باز میگرداند، به تلاشی مذبوحانه برای احیاء مد عرفان سرخپوستی دو ـ سه دههٔ پیش، بدون آنکه نقطهنظر تازهای در کار باشد. پیشتر کمالگرائی چیمینو و دلمشغولیهای اسطورهاش ناسازگار با زمانه بود، اینجا بهنظر میرسد او اصلاً تماس خود با جریان زندهٔ سینما را از دست داده است. حکایت پزشک علمباور شهرنشین که در همراهی با جوان تبهکار رو به مرگ متحول میشود را چنان بازگو میکند که گوئی پس از سالها دوری از دنیا از عزلتگاه بهدر آمده است. فقط فیلمنامهای سرهمبندی شده وجود دارد و دلبستگی به چشمانداز کوه و بیابان و جاده. پایانبندی ـ برخورد با ̎پیر مراد̎ بر فراز کوه و یقین قلبی و بعد بازگشت شوریدهحالانه به دامان زندگی و خانواده ـ از این بدتر نمیشود. موسیقی ژار هم اغلب بیربط و قائم به ذات بهنظر میرسد.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آرنن میلکان، لاری اسپیگل، جودی گلداستاین، جو وکیو و مایکل چیمینو
کارگردان : چیمینو
فیلمنامهنویس : چارلز لیویت
فیلمبردار : داگلاس میلسام
آهنگساز(موسیقی متن) : مورس ژار
هنرپیشگان : وودی هارلسن، جان سدا، آن بنکرافت، الکساندر تایدینگز، مت مالهرن، تالیسا سوتو و هاریکاری جونیر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۲ دقیقه
وقتی ̎دکتر مایکل رنولدز̎ (هارلسن)، پزشک مرفه و خوشبخت، توسط ̎بلو̎ (سدا)، مجرم شانزده سالهٔ خطرناک و سرخوردهای به گروگان گرفته میشود، سفری غریب در بیابانهای گستردهٔ غرب آمریکا آغاز میشود. ̎بلو̎ که سالها مبارزه برای زندهماندن، آبدیدهاش کرده، با بزرگترین چالش زندگیاش روبهرو است: پیدا کردن دریاچهای شفابخش و افسانهای بر فراز کوهستان مقدس ناواهو، که جادوگر قبیلهای سرخپوست، وجودش را بر او فاش ساخته است. او برای رسیدن به هدف حاضر است به هر کاری ـ حتی گروگان گرفتن ـ دست بزند. در حالیکه به اتفاق به سفر ادامه میدهند، نه تنها از آن قلمر بیانتها، بلکه از پیچیدگیهای روح و روان خود نیز پرده برمیدارند. ̎مایکل̎ که به شدت تحتتأثیر گروگانگیر لجوج و انعطافپذیرش قرار گرفته، در نهایت اعتقادات خودش را زیر سئوال میبرد. او، آرام آرام، باور میکند که کوهستان مقدس پسرک شاید واقعاً وجود داشته باشد و بهواسطهٔ ایمان و اعتقاد سفت و سخت ̎بلو̎، خود نیز شجاعتش را مییابد تا با گذشتهای که شکنجهاش میهد، رو در رو شود...
● بدترین و آخرین کاری که چیمینو تاکنون انجام داده است. نمیتوان باور کرد که سازنده شکارچی گوزن (۱۹۷۸) به این نقطه رسیده باشد. اما از سوی دیگر اگر شما جای چیمینو بودید، انتظار چه چیزی داشتید؟ پس از آن شکستهای تجاری بزرگ، بیاعتمادی کمپانیها، شهرت حرفهای زیانبار و سالهای بیکاری و کمکاری، چیمینو به یک معجزه نیاز داشته است. به دنبال آفتاب نه تنها آن معجزه نیست، بلکه از لحاظ تکاملی، چیمینو را به پیش از نخستین فیلمش باز میگرداند، به تلاشی مذبوحانه برای احیاء مد عرفان سرخپوستی دو ـ سه دههٔ پیش، بدون آنکه نقطهنظر تازهای در کار باشد. پیشتر کمالگرائی چیمینو و دلمشغولیهای اسطورهاش ناسازگار با زمانه بود، اینجا بهنظر میرسد او اصلاً تماس خود با جریان زندهٔ سینما را از دست داده است. حکایت پزشک علمباور شهرنشین که در همراهی با جوان تبهکار رو به مرگ متحول میشود را چنان بازگو میکند که گوئی پس از سالها دوری از دنیا از عزلتگاه بهدر آمده است. فقط فیلمنامهای سرهمبندی شده وجود دارد و دلبستگی به چشمانداز کوه و بیابان و جاده. پایانبندی ـ برخورد با ̎پیر مراد̎ بر فراز کوه و یقین قلبی و بعد بازگشت شوریدهحالانه به دامان زندگی و خانواده ـ از این بدتر نمیشود. موسیقی ژار هم اغلب بیربط و قائم به ذات بهنظر میرسد.
همچنین مشاهده کنید