پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

قصر متحرک هائورو - HAURU'S MOVING CASTLE


قصر متحرک هائورو - HAURU'S MOVING CASTLE
سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : توشیو سوزوکی
کارگردان : هایائو میازاکی
فیلمنامه‌نویس : هایائو میازاکی، برمبنای کتابی نوشتهٔ دایانا وین جونز
فیلمبردار : آتسوشی اوکویی
آهنگساز(موسیقی متن) : جو هیسایشی
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۹ دقیقه. نقاشی متحرک
صدا : (نسخهٔ اصلی زبان): کریستیان بیل، امیلی مورتیمر، جین سیمونز، لورن باکال، جاش هاچرسن و بیلی کریستال


̎سوفی̎ (مورتیمور) دختر نوجوانی است که در مغازهٔ کلاه‌فروشی کار می‌کند؛ ولی وقتی جادوگری خوش‌سیما و مرموز به نام ̎هائورو̎ (بیل) دل ازا و می‌رباید و سپس ساحرهٔ مکار و خبیثی (باکال) او را به پیرزنی نود ساله (سیمونز) تبدیل می‌کند، آشوب و آشفتگی زندگی‌اش را فرامی‌گیرد. ̎سوفی̎ که به سفری پُرفرازونشیب و غیرقابل تصور دست زده تا نفرین را خنثی کند، به قصر سحرآمیز و پرندهٔ ̎هائورو̎ پناه می‌برد و در آن‌جا با ̎مارکو̎ (هاچرسن)، شاگرد ̎هائورو̎ و ̎کالسیفر̎ (کریستال)، شیطانکِ بدخلق و جوشی آشنا می‌شود. عشق و حمایت ̎سوفی̎ تأثیر زیادی بر ̎هائورو̎ می‌گذارد و بدین ترتیب است که ̎هائورو̎ به پرواز درمی‌آید و زندگی‌اش را به خطر می‌اندازد تا به برقراری صلح و آرامش در قلمروش کمک کند.
● اثر تماشائی و خیال‌انگیز دیگری از استاد پیر انیمیشن ژاپنی پس از موفقیت همه‌جانبهٔ شاهکارش، ربوده شده (۲۰۰۱). دنیای قصر متحرک هائورو فضائی فانتزی و خوفناک، مالیخولیائی و شاعرانه است که در آن احساسات و آرزو از منطق و دلایل واقعی پیش می‌افتد و زیباترین نامعقولی‌ها و شورانگیزترین لحظه‌ها را در جهانی آخرالزمانی و هم‌زمان روزمره پدید می‌آورد؛ در شهرهائی نیمه‌اروپائی نیمه‌تخیلی و در دورانی نظیر جنگ دوم جهانی که هواپیماها و سفینه‌های جنگی غریب با انبوه بمب‌ها و گلّه‌های هیولاهای پرنده آدم‌ها و حکومت را تهدید می‌کنند، و سرنوشت شاه و کارهای عادی مردم به‌دست انواع طلسم و نفرین و جادو است. ̎قلعهٔ هائورو̎، عمارت مکانیکی چهل تکه و به ظاهر فکسنی است با پاهای مرغی‌شکل فلزی که با نیروی آتش روحی اسیر شده در قلب صاحب ساحرش، ̎هائورو̎ مرموز، و با غرّش و دود و سرفه حرکت می‌کند، و در ورودی‌اش به چهار زمان و مکان متفاوت باز می‌شود. قهرمان میازاکی این‌جا دختر جوان گوشه‌گیر و حساسی است که طلسم و به پیرزنی تبدیل می‌شود، و به‌عنوان خدمتکار به قلعهٔ ̎هائورو̎ می‌آید تا در سفری پُرماجرا و مبارزه‌ای افسانه‌ای برای بازیافتن جوانی و عشقش به ̎هائورو̎، با ̎کالسیفرِ̎ شیطانک و ̎مارکو̎ پسرکی که شاگرد جادوگر است هم‌راه شود. طراحی‌های فیلم نرم و گاهی به نظر سردستی، و پس‌زمینه‌ها و حرکت‌ها پُر جزئیات اما آسان و به نحو هیجان‌انگیزی زیبا و دقیق‌اند، و رنگ و نورها و صحنه‌ها و حال و هوای رنگارنگ‌شان جلوه‌ای رؤیائی و سرمست‌کننده دارند؛ قدم زدن ناگهانی و راحت روی هوا، صحنهٔ طلسم شدن ̎سوفی̎ به‌دست ̎جادوگر هرزه̎، زنی غول‌آسا و سیاه‌پوش با ملازمین حبابی‌شکل که دل در گرو ̎هائورو̎ دارد، حمام گرفتن‌های مکرر ̎هائورو̎ و ناامیدی‌هایش که باعث ذوب شدن به مایعی سبز رنگ می‌شود، صحنه‌های اکشن سحرانگیز در آسمان‌های سرخ و تاریک و پُر دوده، پیک‌نیک و استراحت و شست‌وشوی قلعه در تپه‌هائی سرسبز و آرام. طی فیلم‌نامهٔ بی‌خیال و روان فیلم، که برداشتی آزاد و هنرمندانه از داستان نوجوانانهٔ جونز است، شخصیت‌ها مدام در حال تغییر هستند و هیچ‌گاه قضاوتی مطابق بر آنها نیست، همه‌چیز سرچشمه‌ای احساسی و حالتی غیرواقعی ولی ملموس دارد، و لحظه‌ها و اراده برای غنیمت دانستن و خواستن به کار می‌رود. ̎سوفیِ̎ طلسم شده بارها در خواب یا در وقت عاشقی و بدیع دربارهٔ تباهی و زایش، درهم شکستن و از جا برخاستن، و شعری به ستایش طراوت و جوانی و دشمنی با پیری و بیهودگی که امید و اعتقاد میازاکی به انسان‌ها و عشق و زندگی را آشکار می‌کند.


همچنین مشاهده کنید