جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آیا بازی‌های کامپیوتری وجهه ورزش را خواهند یافت؟


آیا بازی‌های کامپیوتری وجهه ورزش را خواهند یافت؟
مسئولان مجموعه مسابقات قهرمانی بازی در نهایت می خواهند بازی را به ورزش حرفه ای تبدیل کنند.
می گویند بهتر شدن ظاهر و تصاویر بازیهای کامپیوتری باعث شده که محبوبیت آنها بسیار بیشتر شود.
اگر در کنار این تصاویر خوب، هیجان، انفجار و تحولات بسیار سریع را اضافه کنید، حتی می توان فکر و طرح نمایش این مجموعه در تلویزیون را نیز در ذهن پروراند.
با این حال شکستهایی که در راه نمایش بازیهای کامپیوتری در تلویزیون رخ داده، مانند لکه ای پاک نشدنی در تاریخچه بازیهای رقابتی کامپیوتری باقی مانده است.
تازه ترین تلاش برای رسیدن به این هدف، در ماه سپتامبر و در بریتانیا، در قالب مجموعه مسابقات قهرمانی بازی (CGS) انجام شد. در این مسابقات که توسط موسسه رسانه ای Sky و Direct TV مورد حمایت و پشتیبانی مالی قرار گرفت، یکی از اهداف اصلی، نمایش مسابقات بر صفحه تلویزیون بود.
CGS تیمهایی را در پنج قاره جهان ایجاد کرده است و لیگی را براه انداخته که در آن تیمها برای دستیابی به یک جایزه مالی بزرگ رقابت می کنند.
اعضاء تیمهای لیگ CSG حقوق ماهانه دریافت می کنند و در هر تیم ۱۰ نفره، بازیکنانی هستند که در چهار بازی رقابتی مختلف شرکت می کنند:
Counterstrike Source Project Gotham Racing ۳ Dead or Alive ۴ Fifa ۰۷ بازی جدی
اندی رایف، کمیسر CGS معتقد است در حال حاضر بازیهای کامپیوتری، بهترین بخت را برای تبدیل شدن به چیزی شبیه به یک ورزش حرفه ای دارند و می توانند مخاطبان زیادی را جذب کنند.
آقای رایف، قبل از پذیرش شغل فعلی در CGS، عضو گروهی بود که حقوق پخش تصاویر مسابقات والیبال ساحلی را در اختیار داشت.
CGS امیدوار است بازیهای کامپیوتری را به پدیده ای به بزرگی والیبال ساحلی تبدیل کند.
او می گوید: “وقتی ما حق پخش والیبال ساحلی را خریدیم، این ورزش بیشتر به یک جنس خراب شباهت داشت. طرفداران، حامی مالی یا چارچوب رسانه ای مشخصی برای پخش نداشت.”
اما پیش از آنکه او وارد CGS شود، وجهه والیبال ساحلی به کل تغییر کرد و به یک فعالیت ورزشی با حامیان مالی عمده و پوشش تلویزیونی مناسب تبدیل شد.
آقای رایف می گوید: “من به CGS آمدم چون فکر کردم بازیهای کامپیوتری بدون هیچ تلاشی به پدیده ای جهانی تبدیل شده است و موقعیت بهتری فراهم می کند.”
تغییر عمده ای که توسط CGS ایجاد شده، سازماندهی تیم ها است. پیش از این دنیای حرفه ای در عرصه بازی، بسیار ازهم پاشیده و سازمان نیافته بود؛ چندین تورنمنت مختلف وجود داشت و هرکس، به انجام یک بازی مشغول بود.
اما کمیسر مجموعه مسابقات قهرمانی بازی می گوید الان فضا برای ورود غیرحرفه ای ها مناسب نیست.
با این حال مسئولان CGS می گویند برای افزایش محبوبیت و اقبال بیشتر مخاطبان به بازیهای رقابتی، در بعضی بازیها قواعد رقابت را ساده تر کرده اند و نرم افزارهایی تولید کرده اند که دنبال کردن بازیهای سریع را ساده تر می کند و موفقیت یک تیم را به پیروزی تمام بازیکنان در بازیهایشان وابسته می سازد.
● ورزش الکترونیکی
مایکل اودل، مدیر سابق یک گروه بازی حرفه ای به نام Team Dignitas که اکنون مدیر تیمی در CGS است، می گوید: “این رقابتها، بازی کامپیوتری را به سطح ورزشی الکترونیکی رسانده است که ما مدتها در تلاش بودیم به آن دست یابیم.”
آقای اودل تاکید می کند که پرداخت حقوق به بازیکنان شرایط را تغییر داده است.
پیش از این گرچه تورنمنت های متفاوتی با جوایز نقدی وجود داشت که بازیکنان حرفه ای می توانستند در آن شرکت کنند، اما هیچ تضمینی وجود نداشت که یک بازیکن حرفه ای به پول برسد.
● صنف غیرمتحد
بازی Counterstrike از محبوب ترین بازیهای رقابتی در سالهای اخیر بوده است.
با این حال فیلیپ راید، مدیر پیشین یک گروه بازی حرفه ای بریتانیایی موسوم به چهارپادشاه (۴Kings) که اکنون به کار مشاوره در صنعت بازی مشغول است می گوید همه از ورود CGS استقبال نکرده اند و “بسیاری از اروپایی ها به CGS نپیوسته اند.”
تیمهای خارج از CGS، نگران پیوستن بازیکنان زبده خود به تیمهایی از CGS هستند یا اینکه موقعیت شرکت در رقابتهایی مثل Cyber Games یا جام جهانی ورزشهای الکترونیکی را که جوایز نقدی بیشتری از CGS دارند، از دست بدهند.
آقای راید می گوید در اروپا، ساختاری که در آن “لیگ”، صاحب تیمها باشد جا نیفتاده است.
با این حال او معتقد است مخاطبان بازی‌های کامپیوتری بیشتر و بیشتر خواهند شد و اضافه می کند: “من کار و درآمدم را بر روی آن شرط بسته ام!”
● بی خیال رتبه جهانی ، کسی می خواد توی خونش تنیس بازی کنه؟
نینتندو کمتر علاقه ای نسبت به دیگر رقبا ، به خارق العاده نشان دادن کنسول جدید خود نشان می دهد.هنوز هم بعضی از کارشناسان اسم کنسول جدید نینتندو را بدترین نام در بین تمامی کنسول های ارائه شده حال حاضر دنیا می دانند. با این حال این کنسول دیروز در بازار ارائه شد.اگر شما علاقه ای به خرید این کسنول دارید ، با خرید یک دستگاه از آن حتما متوجه خواهید شد که این دستگاه بسیار بچه گانه تر از آن چیزی است که نشان می دهد.
تا این زمان ، کنسول های بازی جدال خود را بر سر گرافیک و سرعت گذاشته اند اما Wii اندکی فرق می کند.
دیوید یامتون ، مدیر نیتندو در انگلیس می گوید ، Wii هدف خود را برای جلب توجه رده سنی ۵ تا ۹۵ سال گذاشته است. ما می خواهیم که سطح کلی بازی های خارج از محیط های شخصی و خصوصی را افزایش دهیم.
بر این اساس ، نینتندو، کنسولی ارائه کرده است که بر مبنای گرافیک بالا و یا یک دستگاه انفرادی جهت بازی در خانه نیست.
نقطه اصلی قدرت این کنسول کنترلگر حساس به حرکت این دستگاه است که می توان با آن بازی های از قبیل گلف ، تنیس ، شمشیر زنی و بیس‌ بال‌ را به راحتی و با تحرک کامل بدنی انجام داد!
این کار یک استراتژی کاملا جدید است که با ریسک بالای انجام شده است . با تلاش زیادی که مایکروسافت در طراحی Xbox۳۶۰ داشته و با قدرت و تکنولوژی جدیدی که Sony در PS۳ استفاده کرده است ، آیا Wii به اندازه کافی تفریح ایجاد می کند که رقبای خود را کنار بگذارد؟!
بدون شک بازی های ابتدای Wii سروصدای زیادی را ایجاد می کند ، اما اگر به شکل و طراحی کنسول دقت کنید ، می توانید بفهمید که این کنسول برای بازی های کوتاه همانند شمشیر زنی و تنیس طراحی و ساخته شده است.
اگر Wii قادر به جلب نظر مصرف کنندگان و بالا بردن نینتندو در بازار های جهانی باشد ، نینتندو می تواند اولین شرکتی باشد که توانسته با این تفکر ، سبکی جدید در بازار بازی های کامپیوتری ایجاد کند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران


همچنین مشاهده کنید