پنجشنبه, ۱۹ مهر, ۱۴۰۳ / 10 October, 2024
مجله ویستا
ژوئن؛ ماه رکوردشکنی انیمیشن ها در هالیوود
ژوئن امسال برای هالیوود، ماه رکوردشکنی انیمیشن های کامپیوتری بود. پس از انیمیشن «کونگ فو پاندا» که ابتکار کمپانی دریم ورکز بود،در ۱۰ روز گذشته با محصول خلاقه دیگری از استودیو پیکسار «والت دیسنی» روبه رو شده ایم. «وال-ئی» انیمیشنی است که تولید آن برای پیکسار ۱۸۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته و تا این لحظه به رغم پرفروش بودن و رکوردشکنی اش این هزینه کلان جبران نشده است. وال-ئی تا پایان روز چهارشنبه دوم جولای (۱۲ تیر) از گیشه آمریکای شمالی ۸۶ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۳۰ دلار، از گیشه خارجی سه میلیون و ۱۵۹ هزار و ۷۹ دلار و در مجموع ۸۹ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۴۰۹ دلار کسب کرده است.
این فیلم که نخستین بار روز ۲۳ ژوئن (سوم تیر) تنها در سینما «گریک» لس آنجلس به نمایش درآمده بود در روز نخست اکران عمومی اش در آمریکا و کانادا یعنی ۲۷ ژوئن (هفتم تیر) ۱/۲۳ میلیون دلار فروش کرد. «وال-ئی» در نخستین تعطیلات آخر هفته نمایشش نیز ۶۳ میلیون و ۸۷ هزار و ۵۲۶ دلار از نمایش در سه هزار و ۹۹۲ سینما در آمریکای شمالی به جیب زد که به معنای ۱۵ هزار و ۸۰۳ دلار در هر سینماست. این فیلم بدین ترتیب جایگاه نخست فهرست فروش را در نخستین تعطیلات آخر هفته نمایشش تصاحب کرد. این فروش، «وال-ئی» را به سومین انیمیشن پرفروش پیکسار در نخستین نمایشً تعطیلات آخر هفته تبدیل کرد و البته طبق سنت پیکسار، به همراه این انیمیشن، فیلم کوتاهی به نام «تند» (Presto) نیز به نمایش درآمد که توجه بسیاری از تماشاچیان و منتقدان را به خود جلب کرد. اندور استانتون کارگردان وال-ئی پیش از این انیمیشن جذاب «در جست وجوی نمو» را کارگردانی کرده بود. داستان فیلم به عشق میان دو روبات در زمان آینده می پردازد. اغلب شخصیت های فیلم از صدای انسانی برخوردار نیستند و با زبان بدنشان و همچنین اصواتی که بن برت در فیلم ایجاد کرده با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
به همین جهت فیلم را می توان به نوعی در دسته فیلم های صامت قرار داد. بدین ترتیب، وال-ئی، ام-او و دیگر روبات های فیلم با این اصوات عجیب سخن می گویند و معدودی از شخصیت ها نیز با صدای انسانی حرف می زنند که عبارتند از EVE که صدای او را الیسا نایت بر عهده دارد، کاپیتان مک کری با صدای جف گارلین، شلبی فورثرایت مدیر بی ان ال با صدای فرد ویلارد، جان با صدای جان رتزنبرگر، ماری با صدای کاتی ناجیمی و کامپیوتر سفینه با صدای زیگورنی ویور. وال-ئی از چهارم نوامبر ۲۰۰۸ به صورت دی وی دی عرضه می شود. آلبوم موسیقی متن فیلم نیز از ۲۴ ژوئن به بازار آمده است. - وال-ئی چگونه ساخته شد ایده وال-ئی حتی پیش از ساخت «قصه اسباب بازی» در ذهن اندرو استانتون شکل گرفته بود. ایده اولیه به این شکل مطرح شد که چه می شود اگر انسان ها زمین را به طور کامل تخلیه و ترک کنند اما فراموش کنند یکی از روبات ها را با خود ببرند؟ اینگونه بود که پت داکتر پس از شنیدن داستان وال-ئی از استانتون، در سال ۱۹۹۵ به مدت دو ماه روی تبدیل آن به فیلم کار کرد اما در نهایت چون مطمئن نبود بتواند قصه عاشقانه ای را به تصویر بکشد، تصمیم گرفت انیمیشن «کمپانی هیولاها» را بسازد که در سال ۲۰۰۱ روی پرده رفت.
اما ایده وال-ئی در ذهن استانتون باقی ماند و پس از ساختن «در جست وجوی نمو» احساس کرد می تواند همان کاری را که زیر آب در مورد قهرمان های این فیلم انجام داده بود، این بار در فضا انجام دهد. بدین ترتیب جیم موریس به عنوان تهیه کننده به تیم استانتون پیوست و دنیس مورن برای مشاوره درباره به کار بردن عناصر فیلم های علمی-تخیلی دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در وال-ئی یعنی مواردی نظیر فریم های ۷۰ میلیمتری و نوع لنز، به استودیو پیکسار آمد. استانتون درباره طراحی روبات های فیلم به تیم طراحانش گفت: «اول به روبات ها به عنوان یک اختراع نگاه کنید بعد به آنها شخصیت بدهید.» انیماتورهای پیکسار برای خلق شخصیت اصلی وال-ئی هم از شکل دوربین و هم شکل لامپی که در لوگوی پیکسار به کار رفته، الهام گرفتند. استانتون با یک دوربین به جای چشم های شخصیت بازی می کرد و شادی و غم او را با چرخاندن آن به سمت بالا یا پایین نشان می داد. به عقیده استانتون برای نشان دادن احساسات این شخصیت، به دهان و بینی نیازی نبود و می شد تمام این احساسات را فقط از چشم های او دریافت کرد. او می خواست تماشاچیان احساس نکنند دارند آدمی را با ظاهر یک روبات می بینند. کارگردان وال-ئی در عین حال اعتراف می کند که به طور ناخودآگاه از شخصیت «جانی ۵» در فیلم «مدار کوتاه» برای خلق شخصیت اصلی این انیمیشن الهام گرفته است.
استانتون سپس داستان را در اختیار بن برت گذاشت تا اصوات آن را خلق کند. این کارگردان به شوخی درباره اینکه به ندرت دیالوگی انسانی در فیلم شنیده می شود، با اشاره به اصواتی که برت در فیلم «جنگ ستارگان» خلق کرده بود، گفت: «من در واقع دارم فیلم R۲-D۲ را می سازم.» برت برای خلق این دیالوگ های عجیب در وال-ئی از اصوات مکانیکی مختلفی بهره برد و از ترکیب آنها به دیالوگ ها رسید مثلاً برای صحنه ای از فیلم که وال-ئی باتری اش را با انرژی خورشیدی شارژ می کند، همان صوتی را به کار برد که هنگام راه اندازی کامپیوترهای جدید مکینتاش از آنها شنیده می شود. جان لستر مدیر اجرایی وال-ئی نیز درباره فقدان دیالوگ در فیلم گفت: «هنر انیمیشن با رفتار شخصیت آن نشان داده می شود، نه با کلام او. البته اینکه انیمیشن دیالوگ های زیادی داشته باشد یا اصلاً دیالوگی نداشته باشد، همه اش به شیوه شما برای بازگو کردن داستانتان بستگی دارد.»همان طور که انیمیشن «ماشین ها» یاد و خاطره جو رانفت را گرامی داشته بود، وال-ئی نیز به خاطره جاستین رایت (۲۰۰۸-۱۹۸۱)، انیماتور پیکسار که در ساختن «راتاتویی» همکاری کرده بود، تقدیم شده است. طبق سنت پیکسار در وال-ئی نیز ارجاعاتی به دیگر پروژه های این استودیو به چشم می خورد. شخصیت EVE یادآور سیاره پیتزاشکل «قصه اسباب بازی» است. چیزی شبیه Rex ای غبارآلود از «قصه اسباب بازی» روی کمربند حامل آشغال ها که در بدن وال-ئی به کار رفته است، به چشم می خورد.
سر و کله اسباب بازی Hamm از «قصه اسباب بازی» و همچنین یکی از اسباب بازی های مایک در «کمپانی هیولاها» نیز بعداً روی این کمربند پیدا می شود. در نهایت چیزی شبیه لاک پشت آبی «در جست وجوی نمو» نیز در فیلم ظاهر می شود. از دیگر وجوه اشتراک این فیلم با دیگر محصولات پیکسار، می توان به عبارت A۱۱۳ به عنوان رمزی مهم در فیلم اشاره کرد که تا کنون در تمام فیلم های پیکسار ظاهر شده و صدای جان رتزنبرگر که تاکنون در تمام محصولات بلند پیکسار استفاده شده، در این فیلم نیز برای یکی از شخصیت ها به کار می رود. مدت زمان وال-ئی یک ساعت و ۳۷ دقیقه است و پخش آن را کمپانی بوئنا ویستا به عهده دارد. - وال-ئی در مقابل انیمیشن های پرفروش ماه ژوئن وال-ئی را می توان از نظر فروش و میزان بودجه ای که صرف تولید آن شده است با انیمیشن های پرفروش ماه ژوئن امسال و سال های گذشته مقایسه کرد. در حالی که نمایش عمومی وال-ئی از ۲۷ ژوئن ۲۰۰۸ (هفتم تیر) آغاز شده، تا روز چهارشنبه ۲ جولای (۱۲ تیر) ۸۶ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۳۰ دلار از گیشه آمریکای شمالی کسب کرده است و این در حالی است که پاندای چاق انیمیشن «کونگ فو پاندا» (محصول کمپانی دریم ورکز) که از روز شش ژوئن ۲۰۰۸ (۱۷ خرداد) روی پرده ظاهر شده، تا چهارشنبه گذشته ۱۸۴ میلیون و ۲۳ هزار دلار از گیشه آمریکا و کانادا به دست آورده است. انیمیشن «راتاتویی» که برای نخستین بار روز ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ به نمایش عمومی درآمد، در مجموع ۲۰۶ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۵۴ دلار در آمریکای شمالی فروش کرد و انیمیشن «ماشین ها» که نخستین روز نمایش عمومی اش با ۹ ژوئن ۲۰۰۶ مصادف است تا روز پایانی نمایشش در آمریکای شمالی ۲۴۴ میلیون و ۸۲ هزار و ۹۸۲ دلار کسب کرد. در این میان، وال-ئی با بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری اش گران ترین انیمیشن ماه ژوئن محسوب می شود و «راتاتویی» با ۱۵۰ میلیون دلار بودجه دومین، «کونگ فو پاندا» با ۱۳۰ میلیون دلار بودجه سومین و «ماشین ها» با ۱۲۰ میلیون دلار بودجه چهارمین انیمیشن پرهزینه ماه ژوئن در دو سال اخیر هستند. این در حالی است که مدت زمان وال-ئی یک ساعت و ۳۷ دقیقه، کونگ فو پاندا یک ساعت و ۳۱ دقیقه، راتاتویی یک ساعت و ۵۱ دقیقه و ماشین ها یک ساعت و ۵۶ دقیقه است و بنابراین از نظر مدت زمان اختلاف چندانی در میان این چهار انیمیشن به چشم نمی خورد. منابع: ویکی پدیا، باکس آفیس موجو، ورایتی
ترجمه: سپیده جدیری
منبع : روزنامه سرمایه
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست