سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سرشار از عشق - RICH IN LOVE


سرشار از عشق - RICH IN LOVE
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : ریچارد د. زانوک و لی‌لی فینی زانوک
کارگردان : بروس برسفورد
فیلمنامه‌نویس : آلفرد اروی، بر مبنای رمانی نوشتهٔ جوزفین هامفریز
فیلمبردار : پیتر جیمز
آهنگساز(موسیقی متن) : ژرژ دلرو
هنرپیشگان : آلبرت فینی، جیل کلی‌برگ، کاترین ارب، کایل مک لاکلن، پایپر لاری، ایتان هاوک، سوزی ایمیس و آلفره وودارد
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه


ـ پس از پایان سال تحصیلی، ̎لوسیل̎ نوجوان (ارب)، پس از دادن جواب منفی به ̎وین̎ (هاوک)، پرشورترین خواستگارش، به طرف خانه‌اش راه می‌افتد و در آنجا پی می‌برد ̎هلن̎ (کلی برگ)، مادرش خانه را ترک کرده است. ̎لوسیل̎ که نمی‌خواهد پدرش، ̎وارن̎ (فینی) یادادشت خداحافظی مادرش را بخواند، با تقلید دست خط او، دوباره آن را می‌نویسد. ̎وارن̎ با خواندن یادداشت مشکوک می‌شود و همراه با ̎لوسیل̎ برای پیدا کردن همسرش به راه می‌افتد. وقتی جست‌‌وجوها جواب نمی‌دهد، ̎وارن̎ بیش از پیش در خود فرو می‌رود و خانه‌نشین می‌شود. ̎لوسیل̎ که روزها را کنار پدرش در خانه گذارنده، امتحانات مدرسه و فارغ‌التحصیلی‌اش را از دست می‌دهد. وقتی ̎ری̎ (ایمیس)، خواهر ̎لوسیل̎ که باردار است همراه شوهر جدیدش، ̎بیلی مکوئین̎ (مک لاکلن) از راه می‌رسند، زندگی خانواده تکانی می‌خورد. حضور ̎ری̎، دوباره ̎وارن̎ را به زندگی امیدوار می‌کند. ̎بیلی̎ نیز کاری در دبیرستان به عنوان معلم تاریخ پیدا می‌کند. ̎لوسیل̎ نزد یکی از دوستان خانوادگی می‌رود و می‌بیند که ̎هلن̎ در آنجا به سر می‌برده است. ̎ری̎ زایمان می‌کند و ̎هلن̎ به بیمارستان می‌رود تا نوه‌اش را ببیند. ̎هلن̎ و ̎وارن̎ نیز با هم آشتی می‌کنند. خانواده، خانهٔ کنار اقیانوس خود را می‌فروشند و ̎لوسیل̎ عازم دانشگاه می‌شود.
ـ برسفورد پس از کارگردانی فیلم موفق و برندهٔ اسکار رانندگی برای خانم دیزی (۱۹۸۹) به سراغ سرشار از عشق رفت، اقتباس اوری (فیلمنامه‌نویس خانم دیزی) از رمان هامفریز دربارهٔ یک خانوادهٔ جنوبی تقریباً مختل شده، همه چیز از نگاه ̎لوسیل̎، دختر جوان خانواده، دیده می‌شود که حساسیت شدیدش به محیط، همان چیزی است که تنها در رمان‌های مربوط به بلوغ یافت می‌شود. اما برسفورد و اوری هر فصل کلیدی دراماتیک را خارج از قاب برگزار می‌کنند و هر چیزی که ممکن است مخاطب محافظه کار را برآشوبد، کنار می‌گذارند. لازم نیست هر فیلم دربارهٔ جنوب فضای گوتیک ویلیام فاکنر در خشم هیاهو یا هراس مذهبی فلانری اوکانر را داشته باشد، ولی سرشار از عشق انگار حاصل پیوند تفکرات اتاق تجارت امریکا و گلایه‌های مربوط به فقدان ̎ارزش‌های خانوادگی̎ در فیلم‌های امریکائی است. میان بازیگران فیلم کسی که توانسته باشد تصویر قابل قبولی از یک جنوبی ارائه کند وجود ندارد (نه حتی آلبرت فینی بزرگ) و این بازیگران، خانوادهٔ سینمائی عجیبی می‌سازند (فینی، کلی برگ، ارب، ایمیس و لاری) که لهجهٔ هیچ دوتایشان شبیه هم نیست. شاید برسفورد گوش مناسبی برای شنیدن لهجهٔ امریکائی ندارد.


همچنین مشاهده کنید