پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


پل های دیگر


پل های دیگر
رودخانه زاینده رود از مغرب به مشرق جاری است و رودخانه ایست قدیمی و از هنگامی كه شهر اصفهان محل سكونت شده و ساكنان نیاز به ارتباط با قسمتهای دیگر آن داشته‏اند ناگزیر به ساختن پل گردیده‏اند، بدیهی است هر ارتباطی كه بین دو قسمت اصفهان ضرورت یافته پل ارتباطی آن زودتر ساخته شده است.
آنچه مسلم است پل های مارنان و شهرستان و اللهوردیخان و خواجو از پل هائی هستند كه در مرحله اول احتیاج ساخته شده ‏اند، منتهی در اثر كثرت ایاب و ذهاب فرسوده و خراب شده و تجدید بناء گردیده‏اند از همین نكته كه گفته شد معلوم گردید اینكه می‏گویند پل شهرستان از احداث سلسله ساسانیان است درست می‏باشد چه نخستین پلی است كه دو قسمت اصفهان را بیكدیگر ارتباط می‏داده است. ولی در اثر فرسودگی در زمان دیالمه و دیگران ترمیم و تجدید گردیده است. برای اینكه روشن گردد كه در چه محلهائی نیازمند ارتباط بوده‏اند تمام پل هائی كه در خود شهر و اطراف آن برای ارتباط بین دو قسمت رودخانه ساخته ‏اند ذكر میگردد:
۱) پل اورگان:
این پل در روی زاینده رود برای امكان عبور مردم چهارلنگ بختیاری به فریدن احداث گردید آن را پل حاج كاظم نیز می‏نامند.
۲) پل بابا محمود:
پلی است كه در باغ محمود از دهات گركن لنجان ساخته شده و تا پل كله ۴۸ كیلومتر فاصله دارد و قافله رو است. ثبت تاریخی این پل در جریان است.
۳) پل زمان خان:
این پل دو دهانه و سه پایه طبیعی سنگ دارد و در آخر بلوك آید غمش لنجان قرار گرفته و واسطه ارتباط راه ماشین رو نجف آباد به سامان و شهركرد می‏باشد و تا اصفهان ۱۶ فرسخ مسافت دارد.
۴) پل ورزنه
این پل در نزدیكی ورزنه رویدشت روی آب زاینده رود ساخته شده است.
۵) پل سروش آذران:
این پل كه آن را پل سروشفادران و پل دشتی نیز می‏خوانند در شش كیلومتری پل چوم واقع ولی اكنون به علت تغییر بستر رودخانه آبی از آن خارج نمی‏گردد.
۶) پل چوم:
این پل در شش كیلومتری شرق پل خواجو واقع در محل ایاب و ذهاب قوافل می‏باشد.
۷) پول جویی
۸) پل فلاورجان:
این كلمه معرب از پل ورگان است چه ورگان نام دهی در لنجان می‏باشد كه الان معروف به فلاورجان است ولی در اصل پل ورگان بوده است.
این پل هم محل عبور و مرور قوافل و اتومبیل نیز هست و تا پل باب محمود ۱۲ كیلومتر فاصله دارد.
۹) پل نیاصرم:
پل كوچكی است كه در داخل شهر اصفهان بر روی مادی نیاصرم كه به طرف میان می‏رود ساخته شده و معبر است.
۱۰ پل مارنان
۱۱) پل شهرستان
۱۲) پل خواجو
۱۳) پل اللهوردیخان
۱۴) پل محمدرضا شاه:
این پل كه دارای ۱۳۶ متر طول و ۱۶ متر عرض و ۳۷۵ تن وزن است میان پل های تاریخی مرنان و ۳۳ چشمه واقع شده و اصفهان را به جلفا مربوط می‏كند ساختمان این پل در مهر ماه سال ۱۳۲۷ به دست محمدرضا شاه شروع و سرانجام در ادریبهشت سال ۱۳۳۸ به اتمام رسید و بهره برداری از آن شروع گردید. این پل با آهن و فلز ساخته شده و امروزه كلیه وسایط نقلیه سنگین از روی آن عبور می‏كنند و ایجاد این پل به منظور حفظ سایر پل های تاریخی از عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین از روی آنها بوده است. در حقیقت این پل به منزلذه مكمل پل های تاریخی است و آنها را از خرابی حفظ می‏كند. پل مزبور دارای پنج دهانه و برای عبور ۹ وسیله نقلیه كه هر یك به وزن ۴۵ تن در ردیف‏های ۳ تایی حركت كنند محاسبه گردیده و ۵۵ میلیون ریال هزینه ان شده است این پل شامل دو پیاده رو هر كدام به عرض ۲/۵ متر است.
منبع : سایت اصفهان


همچنین مشاهده کنید