پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا
پل های دیگر
رودخانه زاینده رود از مغرب به مشرق جاری است و رودخانه ایست قدیمی و از هنگامی كه شهر اصفهان محل سكونت شده و ساكنان نیاز به ارتباط با قسمتهای دیگر آن داشتهاند ناگزیر به ساختن پل گردیدهاند، بدیهی است هر ارتباطی كه بین دو قسمت اصفهان ضرورت یافته پل ارتباطی آن زودتر ساخته شده است.
آنچه مسلم است پل های مارنان و شهرستان و اللهوردیخان و خواجو از پل هائی هستند كه در مرحله اول احتیاج ساخته شده اند، منتهی در اثر كثرت ایاب و ذهاب فرسوده و خراب شده و تجدید بناء گردیدهاند از همین نكته كه گفته شد معلوم گردید اینكه میگویند پل شهرستان از احداث سلسله ساسانیان است درست میباشد چه نخستین پلی است كه دو قسمت اصفهان را بیكدیگر ارتباط میداده است. ولی در اثر فرسودگی در زمان دیالمه و دیگران ترمیم و تجدید گردیده است. برای اینكه روشن گردد كه در چه محلهائی نیازمند ارتباط بودهاند تمام پل هائی كه در خود شهر و اطراف آن برای ارتباط بین دو قسمت رودخانه ساخته اند ذكر میگردد:
۱) پل اورگان:
این پل در روی زاینده رود برای امكان عبور مردم چهارلنگ بختیاری به فریدن احداث گردید آن را پل حاج كاظم نیز مینامند.
۲) پل بابا محمود:
پلی است كه در باغ محمود از دهات گركن لنجان ساخته شده و تا پل كله ۴۸ كیلومتر فاصله دارد و قافله رو است. ثبت تاریخی این پل در جریان است.
۳) پل زمان خان:
این پل دو دهانه و سه پایه طبیعی سنگ دارد و در آخر بلوك آید غمش لنجان قرار گرفته و واسطه ارتباط راه ماشین رو نجف آباد به سامان و شهركرد میباشد و تا اصفهان ۱۶ فرسخ مسافت دارد.
۴) پل ورزنه
این پل در نزدیكی ورزنه رویدشت روی آب زاینده رود ساخته شده است.
۵) پل سروش آذران:
این پل كه آن را پل سروشفادران و پل دشتی نیز میخوانند در شش كیلومتری پل چوم واقع ولی اكنون به علت تغییر بستر رودخانه آبی از آن خارج نمیگردد.
۶) پل چوم:
این پل در شش كیلومتری شرق پل خواجو واقع در محل ایاب و ذهاب قوافل میباشد.
۷) پول جویی
۸) پل فلاورجان:
این كلمه معرب از پل ورگان است چه ورگان نام دهی در لنجان میباشد كه الان معروف به فلاورجان است ولی در اصل پل ورگان بوده است.
این پل هم محل عبور و مرور قوافل و اتومبیل نیز هست و تا پل باب محمود ۱۲ كیلومتر فاصله دارد.
۹) پل نیاصرم:
پل كوچكی است كه در داخل شهر اصفهان بر روی مادی نیاصرم كه به طرف میان میرود ساخته شده و معبر است.
۱۰ پل مارنان
۱۱) پل شهرستان
۱۲) پل خواجو
۱۳) پل اللهوردیخان
۱۴) پل محمدرضا شاه:
این پل كه دارای ۱۳۶ متر طول و ۱۶ متر عرض و ۳۷۵ تن وزن است میان پل های تاریخی مرنان و ۳۳ چشمه واقع شده و اصفهان را به جلفا مربوط میكند ساختمان این پل در مهر ماه سال ۱۳۲۷ به دست محمدرضا شاه شروع و سرانجام در ادریبهشت سال ۱۳۳۸ به اتمام رسید و بهره برداری از آن شروع گردید. این پل با آهن و فلز ساخته شده و امروزه كلیه وسایط نقلیه سنگین از روی آن عبور میكنند و ایجاد این پل به منظور حفظ سایر پل های تاریخی از عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین از روی آنها بوده است. در حقیقت این پل به منزلذه مكمل پل های تاریخی است و آنها را از خرابی حفظ میكند. پل مزبور دارای پنج دهانه و برای عبور ۹ وسیله نقلیه كه هر یك به وزن ۴۵ تن در ردیفهای ۳ تایی حركت كنند محاسبه گردیده و ۵۵ میلیون ریال هزینه ان شده است این پل شامل دو پیاده رو هر كدام به عرض ۲/۵ متر است.
منبع : سایت اصفهان
همچنین مشاهده کنید