چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

Sony Alpha ۷۰۰


Sony Alpha ۷۰۰
همان‌گونه که مدل آلفا ۱۰۰ سونی، دوربین موفق سال گذشته بود، دوربین جدید سونی نیز همانند DSLR دوازده مگاپیکسلی شارژ می‌شود. A۷۰۰ از یک تصویرساز با حسگر CMOS ۱۲/۲ مگاپیکسلی در یک بدنه فلزی ناهموار و مقاوم در برابر آب و هوا استفاده می‌کند. سیستم‌های دید، فوکوس خودکار، نوردهی و پردازش تصویر آن نسبت به مدل آلفا صد بسیار ارتقا یافته‌اند. کارآئی آن در ایزوهای بالاتر ۱۶۰۰ تا ۶۴۰۰ که از بین بردن اغتشاش به DSLRهای بسیاری برای ایجاد شفافیت عالی منجر می‌شود، بسیار خوب است. در ایزوی ۱۶۰۰ رزولوشن متوسط خطوط، ۲۱۶۰ و در ایزوی ۶۴۰۰ به ۲۰۵۰ می‌رسد که این مقدار با نیکون D۲۰۰ و ایزوی صد آن رقابت کرده و از آن فراتر می‌رود.
مدل A۷۰۰ در ایزوی هشتصد اغتشاش را در Low و در ایزوی ۳۲۰۰ روی Moderate قرار می‌دهد. اغتشاش به‌سادگی در ایزوی ۶۴۰۰ با رقم ۱/۳ روی سطح Unacceptable قرار می‌گیرد و با این‌که این مقدار مناسب است، اما به اندازه نیکون D۸۰ یا کانن EOS ۴۰D خوب به‌نظر نمی‌رسد. کیفیت تصویر کلی Excellent تا ایزوی هشتصد و در ایزوی ۳۲۰۰ روی Extremely High قرار می‌گیرد. پردازش JPEG این محصول نیز آشکارا برای تأکید روی شفافیت تصویر به ویژه در ایزوهای بالا طراحی شده است. تصویرهای بررسی RAW به دقت تنظیم شده و نسبت به فرمت‌های JPEG حدود ده درصد رزولوشن کم‌تری را نشان می‌دهد که معکوس چیزی است که ما به‌طور معمول می‌بینیم.
● بررسی سریع
سونی با دوربین جدید سرعت و حساسیت بیشتری را ارائه می‌کند. البته این محصول هم‌چنان از صفحه فوکوس خودکار شبکه الماسی مشابه نمونه A۱۰۰ بهره می‌برد. بررسی‌ها نیز تا حد زیادی این موضوع را اثبات می‌کنند. این دوربین نسبت به A۱۰۰ در EV ۱۲ تا EV ۴ (روشن تا کمی روشن) به‌صورت خودکار فوکوس کرده و تا EV -۲ سیاه نیز کار می‌کند و این در حالی است که A۱۰۰ در این مقدار قادر به فوکوس خودکار نیست. اما در نور بسیار کم (EV ۲ تا EV -۱)، نسبت به همتای ثابت خود یک ثانیه کندتر است.
هم‌چنین نسبت به کانن EOS ۴۰D، نیکون D۸۰ و نیکون D۲۰۰ تا EV۴، فوکوس سریع‌تری داشته و از EV۲ تا ۱- یک شکست یک ثانیه‌ای ارائه می‌کند. از طرفی نسبت به کانن در EV-۲، کندتر بوده، اما از نیکون سریع‌تر است. هم‌چنین در تمامی سطوح نور، نسبت به پنتاکس K۱۰D یا اولیمپوس Evolt E-۵۱۰ سریع‌تر فوکوس می‌کند. A۷۰۰ در نور روز با یازده حسگر و AF متناوب فعال شده و برای دنبال کردن سوژه در حال حرکت در عرض فریم و حرکت افقی سوژه به‌صورت نامنظم مناسب است.
سرعت عکاسی پنج فریم در هر ثانیه مورد ادعای دوربین سونی نیز محدود به ظرفیت کارت است. با کارت دو گیگابایتی Kingston Ultimate ۲۶۶X CF در دوربین، می‌توان آن را روی کیفیت خوب ۱۲ مگاپیکسل فرمت‌های JPEG تنظیم کرد. دقیقاً پس از یک دقیقه، سیصد نما (پنج فریم بر ثانیه) گرفته و پیوسته عکس می‌اندازد. در حالی‌که کانن ۴۰D و نیکون D۳۰۰ سرعت عکاسی سریع‌تری دارند (به ترتیب ۵/۶ و ۶ فریم بر ثانیه) اما به دلیل اندازه بافرهایشان تا ۱۶۰ ـ ۷۰ شات محدود می‌شوند.
A۷۰۰ می‌تواند در پنج فریم بر ثانیه تا بیست نمای RAW یا RAW ۱۲ به‌علاوه JPEG عکاسی و در سرعت‌های کمتر با فایل‌های RAW بیش از دو فریم بر ثانیه کمی کمتر از یک فریم بر ثانیه برای RAW + JPEG کار کند. سرعت عکاسی را می‌توان همواره با یک کارت حافظه کندتر کاهش داد. اگر به دنبال تنظیم سریع‌تری هستید از تنظیمات Extrafine که همان JPEG فشرده است، استفاده نکنید، زیرا دوربین پس از هشت تا نه فریم با رزولوشن کامل خفه خواهد کرد.
● ایده بکر
بررسی‌های عامل محو با DxO Analyzer ۲.۰، نتیجه متوسطی را میان پنج دوربین در بیش از ۵/۲ توقف و بالاترین نتیجه کمی بیش از سه توقف را نشان داده است (این مقدار در عکاسی روی دست به‌جای ۲۵۰/۱ ثانیه به ۴۰/۱ یا ۵۰/۱ تبدیل می‌شود.) و با این‌که به چهار نمی‌رسد، اما توقف‌های دو و سه مدل A۱۰۰ را شکست داده و با بسیاری از لنزهای تثبیت‌کننده تصویر رقابت می‌کند. کنترل و بهره‌گیری از A۷۰۰ تا حدود زیادی کامل و بی‌نقص است. ما معتقدیم که عکاسان حرفه‌ای با کمی آشنائی با دکمه‌ها و سوئیچ‌ها برای افزایش سرعت کنترل، بهترین بهره را خواهند برد.
موازنه نوردهی، ایزو، تعادل نور سفید، حالت اجرا، الگوی سنجش، قفل AE، تثبیت تصویر، فوکوس دستی لمسی و حالت فوکوس همگی دارای دکمه‌های اختصاصی خود هستند. هم‌چنین دو صفحه دستوری و یک دکمه C برای حالت سفارشی وجود دارد که می‌توانید آن را برای کنترل جداگانه انتخاب خودتان برنامه‌ریزی کنید. دومین سطح از کنترل برای دکمه کارآئی است که ال‌سی‌دی پشتی را تعامل می‌سازد و می‌توانید آن را با به‌کارگیری دکمه دسته جوی ‌استیک واقع در کنار صفحه، در میان یازده دکمه کنترل جستجو کنید.
هم‌چنین یک صفحه کامل از تمام منوها نیز در اختیاز شماست. تمامی این امکانات برای توالی کنترل اضافی در نظر گرفته شده است. سه روش برای ایجاد انواع تنظیمات وجود دارد و در صدر تمام آنها می‌توانید سه تنظیم مورد علاقه خود را به همراه ۲۸ تنظیمات جداگانه برای هرکدام در دوربین ذخیره کنید که هر یک از آنها در حالت شماره‌گیر به سرعت قابل دسترسی خواهند بود.
تنظیمات تصویر A۷۰۰ شامل بهینه‌سازی محدوده پویائی (DRO) است که طیف سایه به سایه روشن تصویرهای در حال حرکت را بدون کند شدن در طول پردازش گسترش می‌دهد. DRO استاندارد به نوعی همانند Auto Levels در آدوب فتوشاپ کار کرده و روشنی را با کنتراست تنظیم می‌کند. در برخی موارد هم سایه‌روشن‌ها را بسیار بالا برده و برای نوردهی‌های ساده مناسب می‌سازد، به‌گونه‌ای که می‌تواند از یک افزایش کوچک در جزئیات سایه استفاده کند.
DRO پیشرفته، آنالیز پیچیده‌تری را برای کنتراست و رنگ انجام می‌دهد تا طیف پویائی را گسترش دهد. شما می‌توانید به‌صورت خودکار از آنها بهره برده (که برای نمایاندن جزئیات سایه بسیار محافظه‌کارانه است) یا موازنه را روی یکی از پنج سطح موجود تنظیم کنید. نکته جالب توجه این است که بهینه‌سازی محدوده پویائی در عکاسی با تنظیمات مناسب در دوربین بسیار خوب است. به‌علاوه فرمت‌های JPEG را با هر سطحی از بهینه‌سازی محدوده پویائی می‌توان به‌صورت هم‌زمان با یک RAW یا RAW فشرده (c RAW) عکاسی کرد. هم‌چنین می‌توانید با DRO به‌صورت خودکار براکت‌بندی کرده یا بعدها از این تنظیمات در نرم‌افزار ارائه شده، کمک بگیرید. A۷۰۰ دارای چهارده پیش‌تنظیم تصویر شامل Sunset و Autumn است که می‌توانید کنتراست، اشباع رنگ و وضوح را در آنها تغییر دهید. اما به‌نظر می‌رسد که کاربران حرفه‌ای این تنظیمات را با بهره‌گیری از عکاسی RAW برای ویرایش تصویر حقیقی به Adobe RGB رها کنند. منظره‌یاب شیشه‌ای پنج منشوری با قدرت بزرگ‌نمائی آزمایش شده X ۰.۹۹، تصویر واضح و بازخوانی قابل رویتی را در پائین عکس ارائه می‌کند.
ال‌سی‌دی سه‌اینچی، ۶۰۰٭۹۲ نقطه (۲۰۰٭۳۰۷ پیکسل) دارای بازنواخت کیفیت عکس بوده و شما می‌توانید عکس را تا ده برابر بزرگ‌نمائی کنید. در عنگام چرخاندن دوربین، صفحه کنترل به‌صورت خودکار می‌چرخد و هنگامی‌که دوربین را به چشم خود نزدیک می‌کنید، به‌صورت خودکار خاموش می‌شود.
این دوربین فاقد دید زنده است. سونی در تحقیق تجاری خود به این نتیجه رسیده که این ویژگی برای عکاسان باتجربه اهمیت چندانی ندارد. اما به‌نظر می‌رسد که عکاسان استودیوئی، ماکرو و زیرآب با این عقیده چندان موافق نباشند. این مدل با بدنه خارجی آلیاژ منیزیم روی آلیاژ آلومینیوم، سختی و مقاومت بالائی دارد. دکمه‌ها و سوئیچ‌ها همگی در مقابل رطوبت و گرد و غبار مقاوم شده‌اند و یک برآمدگی پلاستیکی در هنگام بسته شدن در کارت، شکاف‌های کارت حافظه را می‌پوشاند که البته به‌نظر می‌رسد اگر آب‌بندی در اطراف دریچه انجام می‌شد، بهتر کار می‌کرد.
● ویژگی‌های خوب دیگر کدامند؟
یک ماشه از راه دور بی‌سیم مادون قرمز (بدون هیچ هزینه‌ای) و یک باتری لیتیوم قابل شارژ CIPA با نرخ‌گذاری ۶۵۰ نما هم در این دوربین گنجانده شده است. صفحه کنترل به شما نشان می‌دهد که به‌طور دقیق چه میزان از باتری باقی‌مانده و برای بازنواخت روی مانیتورها و تلویزیون‌هائی با دقت بالا هم یک درگاه HDMI وجود دارد. با این‌که ویرایشگر/ تبدیل‌کنده RAW گنجانده شده در این دستگاه کمی کم‌تحرک است، رابط دقیق و آسانی برای پیمایش دارد. هم‌چنین یک نرم‌افزار عکاسی از راه دور وجود دارد که امکان اجرا توسط کامپیوتر را به کمک کابل یواس‌بی فراهم می‌سازد.
آلفا ۷۰۰ ممکن است بیشتر توجه عکاسانی را به خود جلب کند که به دنبال واکنش سریعی مانند ورزش‌ها، اخبار و حیات وحش هستند. عکاسان خواهان نور نیز از تثبیت تصویر ارتقا یافته و تنظیمات ایزوی ۶۴۰۰ بهترین استفاده را خواهند برد که به رزولوشنی بیش از ۲۰۰۰ خط می‌رسد. با این‌که سیستم فلاش TTL آن پیچیده و قابل انعطاف است، یک فلاش اضافی ارتقا یافته نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
● آمار مهم
▪ تصویر: حسگر مؤثر ۲/۱۲ مگاپیکسلی CMOS از تصویرهائی در ۲۸۴۸٭۴۲۷۲ پیکسل با چهاده بیت/ رنگ که در حالت RAW عکاسی می‌کند.
▪ ذخیره‌سازی: CompactFlash Type I/II شامل UDMA و Memory Stick Duo شامل HG ـ PRO.
فایل‌های RAW+JPEG، cRAW، RAW، JPEG و cRAW+JPEG را ذخیره می‌کند.
▪ سرعت عکاسی: پنج فریم بر ثانیه رزولوشن بالای فرمت‌های Fine JPEG تا سقف ظرفیت کارت، تا ۲۰ RAW یا RAW + ۲۱JPEG (آزمایش شده).
▪ سیستم AF: یازده ناحیه AF قابل انتخاب با نورهای فعال‌سازی فوکوس خودکار تک‌نمائی و پیوسته با دنبال کردن aft ـ fore و در عرض فریم. حساسیت تا EV-۲ (در ایزوی صد، ۱.۴/f).
▪ سرعت شاتر: ۸۰۰۰/۱ تا ۳۰ ثانیه به‌علاوه B (افزایش ۳/۱ یا ۲/۱-EV).
▪ تثبیت تصویر: مبتنی بر حسگر، با تمامی لنزها کار می‌کند.
▪ سنجش: سنجش TTL با مقیاس ۴۰- zone، مکانی مرکزی و نقطه‌سنجی (حدود ۳/۲ درصد از منظره‌یاب). ۲۰ ـ ۰ EV (در ایزوی صدا).
▪ ال‌سی‌دی: سه اینچ، transflective TFT با رزولوشن ۲۰۰ و ۳۰۷ پیکسل.
▪ خروجی: یواس‌بی ۲ با سرعت بالا، ویدئوئی PictBridge. HDMI و PIM III سازگار.
▪ باتری: InfoLithium M قابل شارژ، سرعت CIPA،ـ ۶۵۰ عکس، پنجاه درصد با فلاش.
▪ بها: ۱۴۰۰ دلار تنها برای بدنه. ۱۹۰۰ دلار با زوم DT سونی ۱۰۵ ـ ۱۶ mm، ۶ـ ۶.۵ ـ ۳.۵ F.
● گروه رقابتی
کانن Midranger: EOS ۴۰D کانن با این‌که تنها دارای ۱۰/۱ مگاپیکسل است، اما رزولوشن نزدیک به A۷۰۰، کنترل اغتشاش بهتر در ایزوی ۱۶۰۰ و وضوح رنگی بالاتری دارد. کانن فاقد ایزوی ۶۴۰۰ است و در حالی‌که در ۵/۶ فریم بر ثانیه از JPEGها عکاسی می‌کند، پس از ۱۵۰ ـ ۷۵ عکس، از سرعت آن کاسته می‌شود، اما سونی تا پنج فریم بر ثانیه نیز هم‌چنان کار می‌کند. هم‌چنین کانن دارای دید زنده با AF است. بسیاری معتقدند که طرح دکمه‌های سونی بهتر است. به‌علاوه تثبیت تصویر A۷۰۰ به اندازه لنزهای IS کانن به خوبی کار می‌کند که البته فاقد حرکت افقی است.
نیکون D۳۰۰: نیکون کاری مشابه با حسگر CMOS در A۷۰۰ انجام داده و در کنترل اغتشاش درصد قرار دارد. نیکون دارای دید زنده با دو نوع AF، صفحه ۵۱AF نقطه‌ای، سرعت عکاسی شش فریم بر ثانیه (با این‌که مجحدود به بافر است) و ضروریاتی هم‌چون ردیابی به کمک رنگ است. کنترل‌های نور روز مدل D۳۰۰ نیز ممکن است به کلیت DRO سونی باشد. با این‌حال تثبیت تصویر و تغییر حسگر سونی نسبت به لنزهای VR نیکون در هزینه‌ها صرفه‌جوئی بیشتری می‌کند.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه


همچنین مشاهده کنید