چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خودروهای الکتریکی در راه تسخیر اتوبان ها


خودروهای الکتریکی در راه تسخیر اتوبان ها
فروش خودروهای الكتریكی تا سال ۲۰۱۰ به یك میلیون دستگاه در سال خواهد رسید.
به گزارش موج ، فروش خودروهای الكتریكی در سال ۲۰۰۶ بیش از ۳۸۱ هزار دستگاه بود و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۰ به بالای ۹۶۳ هزار دستگاه برسد.
خودروسازان بزرگ جهان كه محصولات فسیل سوز خود را در برابر كمبود سوخت، قیمت های سرسام آور بنزین و استانداردهای سخت گیرانه زیست محیطی هزاره سوم ناتوان می بینند، اقدام به طراحی و تولید خودروهای هیبرید ( دوگانه سوز ) و الكتریكی كرده اند.
چنین به نظر می رسد، تا سال ۲۰۱۰ آمریكای شمالی، ژاپن و اروپا بازار خودروهای الكتریكی جهان را در اختیار كامل خود قرار دهند. به این ترتیب اگر تولید كنندگان درجه دو جهان همچون كره، روسیه، چین و ایران جهت تولید خودروهای غیر فسیلی و خودروهای الكتریكی چاره اندیشی نكنند، یكباره دیگر یازار خودروی جهان به تسخیر غرب و ژاپن در خواهد آمد.
صنعت خودروسازی بی شك بزرگ ترین صنعت هزاره سوم به شمار می آید، بطوری كه در سال های اخیر فروش خودرو در جهان به مرز ۶۰ میلیون خودرو در سال رسیده است. خودروهای الكتریكی سال هاست كه طراحی و ساخته شده و مورد استفاده محققان و علاقمندان قرار گرفته اند.
اما امروز به دنبال بحران سوخت و استانداردهای جدید زیست محیطی، تولید خودروهای الكتریكی در مقیاس صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.
كاهش ظرفیت منابع فسیلی، تلاش كشورهای صنعتی جهت استقلال از وابستگی به كشورهای تولید كننده نفت و گاز، استانداردهای سخت گیرانه زیست محیطی آمریكا و اتحادیه اروپا و مسئله سلامت اجتماعی كه از سوی گروه های سبز مطرح گردیده است، از مهم ترین دلایل گرایش خودروسازان بزرگ جهان به تولید انبوه خودروهای الكتریكی است.
فروش انبوه خودروهای الكتریكی برای نخستین بار با افتتاح بازار خودروهای الكتریكی هیبرید ( HEVs ) آغاز گردید.
اگرچه در ابتدای كار هیچ یك از تولید كنندگان غربی این بازار را به عنوان یك بازار فروش انبوه مورد تایید خود قرار ندادند، فروش بالا و موفقیت شگفت آور تویوتا در این بازار، آنها را متوجه اهمیت بسیار زیاد خودروهای الكتریكی و بازار فروش انبوه آنها در سراسر جهان ساخت.
به این ترتیب دیری نانجامید كه تمامی خودروسازان بزرگ جهان به تولید كنندگان خودروهای الكتریكی در مقیاس صنعتی پیوستند.
از سوی دیگر خودروهای الكتریكی باتری خور (BPEVs ) نیز مورد توجه خودروسازان بزرگ چهان قرار گرفته است.
اما بازار این خودروها بدلیل محدودیت فنی در استفاده از باتری به عنوان منبع تغذیه انرژی در خودروها، هرگز پیشرفت بازار خودروهای الكتریكی هیبرید (HEVs ) را تجربه نكردند.
خودروهای الكتریكی پیل دار ( FCEVs ) نیز از دیگر خودروهای الكتریكی مورد توجه سازندگان خودروهای الكتریكی می باشند.
این خودروها به عنوان كلاس ۳ خودروهای الكتریكی مورد بررسی سازندگان بزرگ جهان قرار دارند و پس از خودروهای الكتریكی هیبرید (HEVs ) و خودروهای الكتریكی باتری خور (BPEVs ) به عنوان گزینه ای جایگزین برای خودروهای فسیل سوز مطرح می باشند.
استقبال باور نكردنی خریداران از خودروهای الكتریكی موجب شگفتی و حیرت خودروسازان گردیده است.
انعكاس اقتصادی فوق العاده خودروهای الكتریكی در بازارهای جهانی خودرو، این محصول را به عنوان رقیبی جدی برای خودروهای فسیل سوز مطرح كرده است. البته تكنولوژی ساخت و تولید انبوه خودروهای الكتریكی در انحصار چند خودروساز است و تولید و فروش این محصول در تمامی بازارهای جهانی نیاز به زمان به نسبت طولانی دارد.
كارشناسان سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ را سال های معرفی جهانی خودروهای الكتریكی و سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ را سال های رقابت خودروهای الكتریكی با اجداد فسیل سوز خود برای تسخیر بازار میلیون ها جاده كوچك و بزرگ می دانند.
كارشناسان تا پیش از سال ۲۰۱۵ ورود نسل جدید خودروهای الكتریكی كه توان رقابت با خودروهای فسیل سوز را داشته باشند را غیر عملی می دانند. بنابر این میان نسل جدید خودروهای الكتریكی و خودروهای فسیل سوز، نسل دیگری از خودروهای الكتریكی به بازار عرضه خواهند شد كه نقش خودروهای واسط را خواهند داشت.
این خودروها بطور كامل مجهز به تكنولوژی خودروهای الكتریكی پیل دار نخواهند بود، بلكه بخشی از نیروی محركه خودرو از سوخت های فسیلی و بخشی دیگر از پیل های الكتریكی تامین خواهد شد.
هر یك از خودروسازان بزرگ جهان برای معرفی محصولات الكتریكی فوق پیشرفته خود به بازارهای جهانی روش خاصی را در پیش گرفته است. به عنوان مثال، برخی از آنها اقدام به تولید انبوه خودروهای گازی-الكتریكی كرده اند.
این خودروها مجهز به موتور احتراقی با سوخت پایه گاز طبیعی فشرده ( CNG ) كه قادر به استفاده از انرژی الكتریكی پیل های شیمیایی است، می باشند. گروه دیگر خودروسازان برتر جهان، خودروهای مجهز به موتور الكتریكی هیدروژن سوز را پل ارتباطی محصولات فسیل سوز خود و خودروهای الكتریكی فوق پیشرفته خود انتخاب كردخ اند.
بنابر گزارش جدید واحد تحقیقات شركت فورد آمریكا كه از پیشگامان صنعت تولید خودروهای الكتریكی در جهان است، موتورهای احتراق داخلی هیدروژن سوز جدید فورد طراحی و راندمان بسیار نزدیكی به موتورهای فعلی دارند با این تفاوت كه ضایعات شیمیایی خروجی این موتورها در حد صفر است.
بی ام و آلمان نیز كه از طلایه داران علوم و تكنولوژی مدرن در صنعت خودروسازی است در جدیدترین نشریه معرفی محصولات خود به معرفی یك خودوری رالی مجهز به موتور الكتریكی هیدروژن سوز پرداخته است. هوندا نیز در نظر دارد فاصله میان خودروهای فسیل سوز و خودروهای الكتریكی فوق پیشرفته را با خودروهای هیدروژن سوز پر كند. اما مدیران هوندا، با اعتراف به برتری تكنولوژی موتورهای گاز سوز CNG كه قادر به استفاده از انرژی الكتریكی می باشند، موتورهای CNG را مسیر مناسب تری برای گذر از خودروهای فسیل سوز به خودروهای الكتریكی آینده می دانند.
جنرال موتور آمریكا كه به تازگی سكوی نخست صنعت خودروسازی جهان را به تویوتای چشم بادامی ها سپرده و به دنبال معرفی محصولی متمایز برای بازپس گیری مكان از دست رفته خود است، سرمایه گذاری های گسترده ای در زمینه طراحی و تولید خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی هیدروژن سوز و خودروهای تمام الكتریكی، به عمل آورده است. اما آنچه موفقیت خودروهای الكتریكی را در بازارهای جهانی تضمین می كند، سرمایه گذاری سرسام آور و طرح های رویایی نیست، بلكه قیمت مناسب تمام شده محصول و راندمان برابر با خودروهای فسیل سوز هم قیمت است.
در سال های اخیر تقاضای خودروهای الكتریكی در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته است.
فناوری طراحی و تولید این محصولات نیز شاهد پیشرفت شگرفی بوده است. در حال حاضر خودروهای الكتریكی هیبرید (HEVs ) گوی سبقت را از خودروهای الكتریكی باتری خور (BPEVs ) ربوده اند چراكه HEV ها راندمان به مراتب بیشتری نسبت به BPEV های هم قیمت خود دارند. خودروهای الكتریكی هیبرید(HEVs ) موفق به كسب استاندارد زیست محیطی تولید آلاینده های شیمیایی در حد صفر شده اند و این در حالی است كه راندمانی بسیار نزدیك به راندمان خودروهای فسیل سوز ثبت كرده اند.
خودروهای الكتریكی پیل دار ( FCEVs ) نسبت به سایر گزینه ها بیشترین بازده را ثبت كرده اند، اما تولید انبوه این محصول نیازمند تكنولوژی و فناوری بسیار پیشرفته ای است. به اعتقاد دانشمندان و كارشناسان صنایع خودروسازی مدرن، تولید انبوه خودروهای الكتریكی پیل دار ( FCEVs ) ماكول به سال ۲۰۲۵ است و تا پیش از آن زمان، بازارهای جهانی شاهد رشد و بلوغ خودروهای خودروهای الكتریكی هیبرید(HEVs ) خواهد بود.
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید