شنبه, ۱۸ آذر, ۱۴۰۲ / 9 December, 2023
مجله ویستا
آرزوی پرواز - VOLERE VOLARE
سال تولید : ۱۹۹۱
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : بامبو، پنتا فیلم
کارگردان : مائوریستیو نیکتی و گوییدو مانولی
فیلمنامهنویس : مائوریستیو نیکتی و گوییدو مانولی بر مبنای داستانی نوشتهٔ دوتچو فاجلا
فیلمبردار : روبرتو بگا
هنرپیشگان : آنجلا فینوکیارو، نیکتی، ماریلا والنتینی، پاتریتسیو روورسی، رمو رموتی، لوییجی گراویر، ماریو گراویر، رناتو اسکارپا
نوع فیلم : رنگی، ۹۵ دقیقه
ـ ̎مائوریستیو̎ ناشی و خجالتی (نیکتی) با برادرش در یک استودیوی دوبلاژ کار میکند. او متخصص صداسازی کارتونهای قدیمی است. برادرش دوبلهٔ فیلمهای نامتعارف را انجام میدهد؛ یک روز ̎مائوریتسیو̎ بین پرده و آپارات قرار میگیرد و یکی از شخصیتهای کارتونی، یک لاکپشت، به داخل جیبش میپرد. یکی دوتا پرندهٔ کارتونی هم چند روز بعد همین کار را میکنند. ̎مائوریستیو̎ و ̎مارتینا ̎ (فینوکیارو) ـ زنی که دیگر به عشق اعتقادی ندارد ـ در خیابان به هم بر میخورند و ̎مائوریتسیو̎ بلافاصله به او علاقمند میشود. او از روی ناشیگری و دستپاچگی با بعضی از همکاران زن درگیر میشود و وقتی میخواهد ̎مارتینا ̎ را از دست عدهای جیببر نجات دهد، کتک میخورد. ̎مائوریتسیو̎ و ̎مارتینا ̎ همدیگر را گم میکنند ولی همکاران ̎مارتینا ̎ که میخواهند ̎مائوریتسیو̎ همان ناشیگریهایش را دوباره تکرار کند، از ̎مارتینا ̎ میخواهند او را پیدا کند. با هم قرار میگذارند ولی سرقرار، وقتی ̎مائوریتسیو̎ میبیند دستش تبدیل به دستی کارتونی شده است، وحشت میکند. این سرآغاز یک مسخ و دگرگونی کارتونی است. ̎مائوریتسیو̎ فرار میکند و در خانه پناه میگیرد و دیگر نمیخواهد با ̎مارتینا ̎ کاری داشته باشد. در نهایت، ̎مارتینا ̎ که متوجه تغییر ̎مائوریتسیو̎ به یک کارتون شده، به او بیشتر علاقمند میشود.
ـ فیلمی از نیکتی، کمدین محبوب ایتالیائی در هجو تکنولوژی و درگیریهای انسان معاصر، بهرهمند از شوخیهای کلامی و بصری کافی و فکر استحاله و مسخی که میتوان آنرا تلطیف شدهٔ آثاری مثل مگس دیوید کراننبرگ (۱۹۸۶) دانست. اما فیلم در پیش برد رمانس مرکزی آن موفق نیست و به رغم تلاش و الگوبرداری آشکار موفق نمیشود یک اثر وودی آلنی دیگر در نمایش رابطههای میان زنان و مردان باشد.
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : بامبو، پنتا فیلم
کارگردان : مائوریستیو نیکتی و گوییدو مانولی
فیلمنامهنویس : مائوریستیو نیکتی و گوییدو مانولی بر مبنای داستانی نوشتهٔ دوتچو فاجلا
فیلمبردار : روبرتو بگا
هنرپیشگان : آنجلا فینوکیارو، نیکتی، ماریلا والنتینی، پاتریتسیو روورسی، رمو رموتی، لوییجی گراویر، ماریو گراویر، رناتو اسکارپا
نوع فیلم : رنگی، ۹۵ دقیقه
ـ ̎مائوریستیو̎ ناشی و خجالتی (نیکتی) با برادرش در یک استودیوی دوبلاژ کار میکند. او متخصص صداسازی کارتونهای قدیمی است. برادرش دوبلهٔ فیلمهای نامتعارف را انجام میدهد؛ یک روز ̎مائوریتسیو̎ بین پرده و آپارات قرار میگیرد و یکی از شخصیتهای کارتونی، یک لاکپشت، به داخل جیبش میپرد. یکی دوتا پرندهٔ کارتونی هم چند روز بعد همین کار را میکنند. ̎مائوریستیو̎ و ̎مارتینا ̎ (فینوکیارو) ـ زنی که دیگر به عشق اعتقادی ندارد ـ در خیابان به هم بر میخورند و ̎مائوریتسیو̎ بلافاصله به او علاقمند میشود. او از روی ناشیگری و دستپاچگی با بعضی از همکاران زن درگیر میشود و وقتی میخواهد ̎مارتینا ̎ را از دست عدهای جیببر نجات دهد، کتک میخورد. ̎مائوریتسیو̎ و ̎مارتینا ̎ همدیگر را گم میکنند ولی همکاران ̎مارتینا ̎ که میخواهند ̎مائوریتسیو̎ همان ناشیگریهایش را دوباره تکرار کند، از ̎مارتینا ̎ میخواهند او را پیدا کند. با هم قرار میگذارند ولی سرقرار، وقتی ̎مائوریتسیو̎ میبیند دستش تبدیل به دستی کارتونی شده است، وحشت میکند. این سرآغاز یک مسخ و دگرگونی کارتونی است. ̎مائوریتسیو̎ فرار میکند و در خانه پناه میگیرد و دیگر نمیخواهد با ̎مارتینا ̎ کاری داشته باشد. در نهایت، ̎مارتینا ̎ که متوجه تغییر ̎مائوریتسیو̎ به یک کارتون شده، به او بیشتر علاقمند میشود.
ـ فیلمی از نیکتی، کمدین محبوب ایتالیائی در هجو تکنولوژی و درگیریهای انسان معاصر، بهرهمند از شوخیهای کلامی و بصری کافی و فکر استحاله و مسخی که میتوان آنرا تلطیف شدهٔ آثاری مثل مگس دیوید کراننبرگ (۱۹۸۶) دانست. اما فیلم در پیش برد رمانس مرکزی آن موفق نیست و به رغم تلاش و الگوبرداری آشکار موفق نمیشود یک اثر وودی آلنی دیگر در نمایش رابطههای میان زنان و مردان باشد.
همچنین مشاهده کنید