سه شنبه, ۹ خرداد, ۱۴۰۲ / 30 May, 2023
مجله ویستا
پلیسگشت - The Prowler
سال تولید : ۱۹۵۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : سام اسپیگل
کارگردان : جوزف لوزی
فیلمنامهنویس : هوگو باتلر (دالتون ترومبو)، برمبنای داستانی نوشته رابرت تورن و هانس ویلهلم.
فیلمبردار : آرتور میلر.
آهنگساز(موسیقی متن) : لین مورای.
هنرپیشگان : وان هفلین، اولین کیز، جان ماکسول، کاترین وارن، امرسن تریسی، ماج بلیک و شری هال.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۲ دقیقه.
یک مأمور پلیس گشت، "وب گاروود" (هفلین)، که از شرایط کاری خود ناراضی است، سرپست پیامی دریافت میکند و در پی آن به کمک زنی، "سوزان" (کیز)، میشتابد که احتمالاً خطر حمله سارقی تهدیدش میکند. اما زمانی که به محل مورد نظر میرسد در مییابد که "سوزان" زنی است که از زندگی زناشوئی خود به تنگ آمده و این کار را تنها برای "تنوع " کرده است. آشنائی "سوزان" با "گاروود" به رابطهای عاطفی میانجامد، تا آنجا که ایندو تصمیم میگیرند با از سر راه برداشتن شوهر "سوزان" با یکدیگر فرار کنند...
٭ سومین فیلم لوزی از هر نظر اثری "کامل" بهشمار میآید و تصویری "موجه" از نابههنجاریهای جامعه آمریکا به دست میدهد. کار بهدلیل شباهتهای مضمونی با غرامت مضاعف (بیلی وایلدر، ۱۹۴۴) و پستچی همیشه دوبار زنگ میزند (تی گارنت، ۱۹۴۶)، همچنین تکیه بر مایههای هوس، وسوسه و خود ویرانگری قهرمان اصلی در ردیف آثار نوآر قرار میگیرد. امروز نیز بیشتر از دو جنبه جلب توجه میکند: اول، پرداخت شخصیت مردی مثل "گاروود" که بعدها در آثار لوزی بسیار تکرار میشود. این مرد با این امید به دنیائی بسته وارد میشود که بتواند در آن خللی وارد آورد؛ در حالی که در نهایت امکان تباهی خودش را فراهم میآورد. دوم، فیلمبرداری فیلم که آخرین اثر استاد کارهای سیاهوسفید، میلر است. نام ترومبو در زمان همکاری با لوزی در این فیلم در فهرست سیاه هلیوود بود.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : سام اسپیگل
کارگردان : جوزف لوزی
فیلمنامهنویس : هوگو باتلر (دالتون ترومبو)، برمبنای داستانی نوشته رابرت تورن و هانس ویلهلم.
فیلمبردار : آرتور میلر.
آهنگساز(موسیقی متن) : لین مورای.
هنرپیشگان : وان هفلین، اولین کیز، جان ماکسول، کاترین وارن، امرسن تریسی، ماج بلیک و شری هال.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۲ دقیقه.
یک مأمور پلیس گشت، "وب گاروود" (هفلین)، که از شرایط کاری خود ناراضی است، سرپست پیامی دریافت میکند و در پی آن به کمک زنی، "سوزان" (کیز)، میشتابد که احتمالاً خطر حمله سارقی تهدیدش میکند. اما زمانی که به محل مورد نظر میرسد در مییابد که "سوزان" زنی است که از زندگی زناشوئی خود به تنگ آمده و این کار را تنها برای "تنوع " کرده است. آشنائی "سوزان" با "گاروود" به رابطهای عاطفی میانجامد، تا آنجا که ایندو تصمیم میگیرند با از سر راه برداشتن شوهر "سوزان" با یکدیگر فرار کنند...
٭ سومین فیلم لوزی از هر نظر اثری "کامل" بهشمار میآید و تصویری "موجه" از نابههنجاریهای جامعه آمریکا به دست میدهد. کار بهدلیل شباهتهای مضمونی با غرامت مضاعف (بیلی وایلدر، ۱۹۴۴) و پستچی همیشه دوبار زنگ میزند (تی گارنت، ۱۹۴۶)، همچنین تکیه بر مایههای هوس، وسوسه و خود ویرانگری قهرمان اصلی در ردیف آثار نوآر قرار میگیرد. امروز نیز بیشتر از دو جنبه جلب توجه میکند: اول، پرداخت شخصیت مردی مثل "گاروود" که بعدها در آثار لوزی بسیار تکرار میشود. این مرد با این امید به دنیائی بسته وارد میشود که بتواند در آن خللی وارد آورد؛ در حالی که در نهایت امکان تباهی خودش را فراهم میآورد. دوم، فیلمبرداری فیلم که آخرین اثر استاد کارهای سیاهوسفید، میلر است. نام ترومبو در زمان همکاری با لوزی در این فیلم در فهرست سیاه هلیوود بود.
همچنین مشاهده کنید