سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دلایل کندی اینترنت پرسرعت


دلایل کندی اینترنت پرسرعت
ارایه‌ی سرویس اینترنت پرسرعت با تخصیص مجوز به شرکت‌هایی از بخش خصوصی با عنوان شرکت‌های ندا در کشور آغاز شد اما ظاهرا گسترش فرهنگ استفاده از این سرویس با کندی مواجه است و بنا براظهارات برخی مشترکان کیفیت ارایه‌ی این سرویس‌ها نیز رضایت‌بخش نیست؛ در این گزارش علت این مساله در گفت‌وگو با فعالان و ارایه‌کنندگان خدمات در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و اکثر آن‌ها مهم‌ترین دلیل این موضوع را مواردی از جمله بالا بودن تعرفه‌ها و نبود امکانات لازم برای ارایه‌دهندگان برای پایین آوردن هزینه‌ها دانستند.
به گزارش(ایسنا)، یک فعال حوزه‌ی اینترنت معتقد است: هنوز فرهنگ استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت در کشور عمومیت نیافته و از طرفی دولت باید امکانات بیشتری را به شرکت‌های PAP بدهد تا آن شرکت‌ها مجبور شوند با جذابیت بیشتری به دنبال ارایه‌ی سرویس بروند.
به اعتقاد علیرضا پورمددی بحث اینترنت پرسرعت مانند مباحث اینترنت و دایل‌آپ رها شده و به آن توجه چندانی نمی‌شود و از طرفی به دلیل این که ما در اینترنت محتوای مناسب و کافی نداریم، عموم مردم نیز استقبالی به آن نشان نمی‌دهند.
● کیفیت پایین
اما یکی دیگر از مدیران شرکت اینترنتی گفت: متاسفانه با صدور مجوز ارایه‌ی اینترنت پرسرعت در کشور از ورود شرکت‌های موفق اینترنت به این حوزه‌ جلوگیری شده و مجوزها به شرکت‌هایی داده شد که در این زمینه کاری انجام نداده بودند.
محمودرضا جولایی‌ گفت: مشکل اساسی در این زمینه آن است که بهتر بود در زمان صدور مجوز برای شرکت‌های PAP ارایه‌دهنده‌ی اینترنت پرسرعت واگذاری این سرویس را به شرکت‌های موفق اینترنتی محول می‌کردند.
وی با بیان این که مخابرات هیچ حمایتی از شرکت‌های ندا انجام نمی‌دهد، تصریح کرد:‌ متاسفانه کیفیت اینترنت پرسرعتی که در کشور توسط شرکت‌ها ارایه می‌شود از وضعیت مناسب و رضایت بخشی برخوردار نیست و قطعی‌های زیادی دارد و به طور کلی می‌توان گفت در این زمینه بسیار ضعیف عمل شده است.
به اعتقاد وی بهتر است ارایه‌ی سرویس اینترنت پرسرعت و واگذاری آن را به شرکت‌های موفق اینترنتی واگذار کنند و از طرفی دولت نیز حمایت و همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد تا این سرویس در کل کشور فراگیر شود.
● بدنه مخابرات
اما مدیر یک شرکت ندا گفت: وقتی گستردگی سرویس اینترنت پرسرعت در کشور وجود نداشته و این سرویس به صورت یک‌جا توزیع نشده باشد، نمی‌توان انتظار وضعیت مناسبی در این زمینه داشت.
محمدرضا کریمی ‌با بیان این که وضعیت اینترنت پرسرعت در کشورمان رضایت بخش نیست، تصریح کرد: متاسفانه اکثر مردم آشنایی کاملی از بحث اینترنت پرسرعت ندارند و همین موضوع باعث شده که تمایل چندانی برای استفاده از این سرویس نداشته باشند.
کریمی با بیان این که یکی از مشکلات اصلی ما در این حوزه به بدنه‌ی مخابرات مربوط می‌شود خاطر نشان کرد: متاسفانه بدنه‌ی مخابرات در کشور ما خصوصی نیست و با ورود بخش خصوصی نیز مقاومت می‌کند و حتی در سال‌های اولیه‌ی فعالیت ما، این دید وجود داشت که ما جلوی کار و فعالیت آن‌ها را می‌گیریم، در صورتی که این تفکر صحیح نیست.
او یادآور شد: در پروانه‌ی شرکت‌های PAP این موضوع قید شده که فقط فضای Pasive در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد، در صورتی که فضای active هزینه‌ای به مراتب بیشتر داشته و از طرفی به کاهش سطح پوشش در یک مرکز مخابراتی نیز منجر می‌شود.
● عدم تناسب با در آمد عمومی
اما یکی دیگر از مدیران شرکت‌های اینترنتی با بیان این که هزینه‌ی استفاده از این سرویس در سبد هزینه‌ی خانوار‌ها نمی‌گنجد، ‌گفت:‌ عموم مردم از اینترنت استفاده‌ی چندانی نمی‌کنند و بیشتر برایشان جنبه‌ی تفننی دارد، بنابراین اگر اینترنت به سمتی برود که بتواند مسائل و مشکلات مردم را رفع کند به همان نسبت نیز اشتیاق شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به اینترنت نیاز دارند، افزیش می‌یابد.
وی تصریح کرد:‌ شرکت‌هایی که سرویس اینترنت پرسرعت ارایه می‌دهند برای جذب مشتری بیشتر و نگه داشتن آن‌ها روز به روز قیمت سرویس خود را کاهش می‌دهند تا بتوانند در بازار باقی بمانند و به همین دلیل مجبور می‌شوندکیفیت خود را کاهش دهند.
پورمددی یادآور شد:‌ اینترنت جزء ضروریات زندگی مردم ما قرار ندارد، بنابراین نیاز چندانی نیز به استفاده از سرویس ADSL در کشورمان احساس نمی‌شود.
● تعرفه‌های بالای
به عقیده‌ی ‌یک فعال حوزه‌ی اینترنت نمی‌توان به دلیل تعرفه‌های بالای پهنای باند از مخابرات انتظار داشت که اینترنت پرسرعت با کیفیت مناسب عرضه شود.
صادق ایزددوست درباره‌ی تحلیل خود از وضعیت اینترنت پرسرعت در کشور اظهار کرد: اینترنت پرسرعتی که در کشور عرضه می‌شود متاسفانه از کیفیت مناسبی برخوردار نیست زیرا شرکت‌های PAP به دلیل تعرفه‌های بالای مخابراتی مجبور می‌شوند سرویس‌های خود را با قیمت مناسب و کیفیت پایین ارایه دهد.
وی افزود: بخشی از سرویس اینترنت پرسرعت به بحث زیرساخت مخابراتی برمی‌گردد و بخشی نیز به پهنای باند مربوط می‌شود که به اعتقاد من در بحث دوم مشکل اصلی، پهنای باند و تامین کننده‌ی آن است که خود شرکت دیتاست و به این دلیل خرید و فروش آن محدود می‌شود.
● سرویس نامناسب
اما یک مدیر شرکت اینترنتی عقیده دارد تا زمانی که شاهد بالا بودن تعرفه‌های مخابراتی هستیم، ارائه‌ی سرویس اینترنت پرسرعت نیز بهتر از وضعیت فعلی نخواهد شد.
محمدکریم بهنام اظهار کرد: در کشور ما سرویس ADSL (اینترنت پرسرعت) با کیفیت پایین و قیمت بالا عرضه می‌شود و دلیل آن هم تعرفه‌های بالای مخابرات است.
وی گفت: شرکت‌های PAP و ارایه‌دهندگان این سرویس در ابتدا مجبورند برای جذب مشتری، سرویس خود را با کیفیت ارایه دهند اما بعد از گذشت مدت زمانی به دلیل بالا بودن تعرفه‌ها نمی‌توانند همان کیفیت را با قیمت مناسب ارایه دهند، بنابراین زمانی که مجبور به کاهش و پایین آوردن قیمت‌های خود می‌شوند به ناچار کیفیت سرویس‌های خود را نیز کاهش می‌دهند.
او ارایه‌ی سرویس ADSL را در شرایط فعلی مناسب و رضایت بخش دانست و گفت: استقبال مردم از این سرویس خوب است چون مزایای زیادی نسبت به دایل آ‌پ داشت و قطعی‌های آن سرویس را ندارد.
این مدیر شرکت اینترنتی خاطر نشان کرد:‌ با توجه به وضعیت فعلی ارایه‌ی این سرویس استقبال خوبی از آن به عمل آمده اما بهتر است در جهت آشنایی بیشتر مردم تلاش شود و از طرفی کاهش تعرفه‌های مخابراتی می‌تواند فاکتوری برای ارایه‌ی کیفیت بهتر و مناسب‌تر اینترنت پرسرعت باشد.
● بستر نامناسب
اما باقر افخمی‌ - مدیر یک شرکت اینترنتی - نیز معتقد است: بستر کار برای ارائه‌ی سرویس اینترنت پرسرعت در کشور نامناسب است و نباید بر روی این بستر نامناسب وقفه و چالش ایجاد کنیم زیرا باعث می‌شود به طور اتوماتیک روند نزولی پیدا کند.
او با بیان این که یکی از شاخصه‌های رشد هر جامعه در دنیای امروز ضریب نفوذ افراد و دسترسی به اینترنت است که شاخص رشد یک کشور در آن مورد لحاظ قرار می‌گیرد، اظهار کرد:‌ ما در ارایه‌ی خدمات به افراد با مشکل مواجهیم بنابراین نباید با وضع یکسری قوانین به این مشکلات دامن بزنیم.
وی معتقد است:‌ شرکت‌های اینترنتی از جانب دولت و مخابرات عملا هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شوند و علاوه بر ارایه‌ی سرویس قسمتی از بار دولت را نیز به عنوان وظیفه‌ی ذاتی و عمومی ‌حمل می‌کنند، در صورتی که اگر قرار بود این کار از جای دیگری انجام شود، آن‌ها باید یارانه‌یی برای کارهای خود دریافت می‌کردند، اما متاسفانه علاوه بر این که هیچ کاری انجام نمی‌شود بلکه با وضع قوانین دست و پا گیر به شرکت‌های اینترنتی و از جمله شرکت‌های ندا لطمه وارد می‌شود.
به گفته‌ی او استقبال از سرویس ADSL روز به روز بیشتر می‌شود زیرا سرعت کار افزایش یافته و آمار قطعی‌ها نیز در حال کاهش است، بنابراین متقاضیان استفاده از این سرویس نیز در حال افزایش هستند و با این افزایش متقاضیان، سرعت و کیفیت نیز افزایش می‌یابد.
● استقبال کم
اما به گفته‌ی یکی دیگر از مدیران شرکت‌های اینترنتی بحث محدود کردن سرعت و محدودیت سرعت پهنای باند در کشور از بزرگ‌ترین موانع و محدودیت‌ها برای شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت و در حقیقت ارایه‌دهندگان سرویس اینترنت است.
منصور وفابخش ادامه داد: استقبال مخاطبان از سرویس اینترنت پرسرعت چندان رضایت‌بخش نیست که یکی از دلایل آن نبود فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه است زیرا متاسفانه فرهنگ آن مانند سرویس دایل‌آپ جا نیفتاده است.
وی افزود: سرویس ADSL برای سرعت‌های بالا ارزش دارد که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند زیرا در غیر این صورت این سرویس تفاوتی با دایل آپ نخواهد داشت بنابراین باید به این موضوع توجه نشان داده شود.
او گفت: قیمتی که در حال حاضر این سرویس به خود اختصاص داده مناسب است، با توجه به این که شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این سرویس به دلیل نبود امکانات مخابراتی در همه جا حضور ندارند و در واقع می‌توان گفت که امکانات مخابراتی به صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم نشده است، بنابراین با شرایط و امکانات فعلی این شرکت‌ها خوب فعالیت کرده و سرویس خود را با کیفیت مطلوب ارایه می‌دهند.
وی ادامه داد: زمانی که کاربران برای استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت درخواست می‌دهند این موضوع بررسی می‌شود و طبیعی است که در مکان‌هایی که از خطوط PCM استفاده می‌شود و خط مستقیمی از مخابرات ندارند، نمی‌توان از این سرویس استفاد کرد.
● دوگانگی سیاست
اما مدیر یکی دیگر از شرکت‌های اینترنتی ‌گفت: کیفیت پایین ارایه‌ی خدمات ADSL در کشور به هزینه‌ی بالای پهنای باند مربوط می‌شود، بنابراین اگر دولت ضریب نفوذ اینترنت را برابر برنامه‌ی پنج ساله توسعه در نظر بگیرد باید هزینه‌های این سرویس را تا سطح جهانی کاهش دهد.
کوروش فهامی‌ اظهار کرد: متاسفانه هزینه‌ی پهنای باند در کشور با قیمت‌های جهانی فاصله زیادی دارد؛ بنابراین اگر این فاصله کمتر شده و به قیمت متعادل و در سطح جهانی نزدیک‌تر شود، طبیعتا اینترنت پرسرعت نیز مخاطبان بیشتری خواهد داشت.
او تصریح کرد: در هر زمانی شاهد تدوین قوانین و مقررات جدید در این حوزه هستیم به همین جهت این شرکت‌ها نیز در ارایه‌ی خدمات مطلوب و سیاست‌گذاری کلان با مشکل و چالش مواجه می‌شوند و در عمل شاهدیم که به طور کلی صنف شرکت‌های اینترنتی و از جمله PAP‌ها از آینده‌ی کاری خود خبر ندارند و طبیعی است که این موضوع خود به بروز مشکلاتی منجر خواهد شد.
وی با بیان این که در حال حاضر در این حوزه دوگانگی سیاست در رابطه با ارایه‌ی این سرویس وجود دارد، گفت: در ابتدای شروع هر کاری باید فرهنگ سازی مناسب و کافی انجام شود که این کار به چند سال زمان نیاز دارد،‌ با توجه به این که در کشور ما بحث ADSL دیرتر مطرح شد بنابراین طبیعی است که جا افتادن این فرهنگ و استقبال زیاد مخاطبان نیز چند سالی به طول انجامد.
به گفته‌ی وی بخشی از استقبال مردم برای استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت مربوط به در‌آمد و هزینه‌ای است که در سبد خانوار خانواده‌ها وجود دارد، زیرا بعضا حاضرند این هزینه‌ها را پرداخت کنند اما برخی دیگر از خانواده‌ها راضی به پرداخت این هزینه نیستند.
مصطفی برهان لیمودهی - مدیر یک شرکت اینترنتی - نیز گفت: باید تعامل بیشتری بین شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی سرویس اینترنت پرسرعت به وجود آید.
به گفته‌ی او ارایه‌ی این سرویس در کشور به بستر مخابراتی بستگی دارد زیرا بستر مخابرات همچنان برای ارائه‌ی این سرویس مشکل‌ساز است.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید