پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حرکت به فتح قله ای دیگر


حرکت به فتح قله ای دیگر
با آغاز فعالیت پیغام رسان (messenger) گوگل موضوع رقابت نزدیک شرکت های اینترنتی به عرصه جدیدی وارد شد. ارائه پیغام رسان گوگل در واقع تازه ترین ضربه این شرکت پیشرو به رقبای خود در این عرصه خصوصاً به شرکت YAHOO است که بی شک تاثیر قابل ملاحظه ای نیز روی میزان سهام و محبوبیت این دو شرکت سرویس دهنده خدمات اینترنتی خواهد داشت.رقابت میان گوگل و یاهو شاید از ارائه سرویس جست و جوگر گوگل شروع شد و با پیشی گرفتن این جست وجوگر بر سایر رقبای خود عملاً نام گوگل را به عنوان یک غول اینترنتی بر سر زبان ها انداخت. پیش از این سرویس دهنده یاهو و MSN از جمله مهمترین فعالان این عرصه به شمار می رفتند ولی با حضور گوگل در عرصه جست و جو و رشد روزافزون تعداد کاربران آن عملاً عرصه بر جست وجوگرهای رقیب تنگ شد. با این حال و به رغم این جایگاه گوگل قانع نبود و می خواست امپراتوری خود را در این عرصه وسعت بخشد. با توجه به سابقه و قدرت مالی شرکت های یاهو و مایکروسافت طبیعی بود که آنها در این مدت تنها به یک سرویس جست وجو بسنده نکرده بودند و روز به روز بر وسعت خدمات خود در زمینه وب افزوده بودند. گوگل نیز که سکوی نخست جست و جو را از آن خود کرده بود سکوهای دیگری را می خواست و به همین دلیل در یک فضای تبلیغاتی سرویس ای میل خود (Gmail) را معرفی کرد که به دلایل مختلف به سرعت دارای محبوبیت شد. Gmail در شرایطی به عرصه فضای ارائه خدمات ای میل وارد شد که پیش از این شرکت های یاهو و مایکروسافت و ده ها شرکت ریز و درشت دیگر عملاً انحصار این بخش را در اختیار خود داشتند و با ارائه فضای رایگان عملاً تعداد قابل توجهی از کاربران اینترنت را به سمت خود جلب کرده بودند. افزایش فضای رایگان برای کاربران سرویس ای میل این شرکت ها به کندی پیش می رفت ولی ناگهان گوگل با حضور خود و ارائه سرویس یک گیگابایتی ای میل انقلابی در این عرصه ایجاد کرد. کاربرانی که پیش از این با فضاهای ۵ و ۱۰ مگابایتی با دشواری روزگار می گذراندند ارائه چنین فضایی از سوی گوگل را در واقع پیشنهادی برای یک ارتقای بزرگ در زمینه ای میل می دیدند و طی مدت کوتاهی عملاً بخش عمده ای از کاربران سرویس های یاهو و MSN به استفاده از Gmail روی آوردند. شکل و نوع ارائه جی میل نیز در استقبال آن بی تاثیر نبود. گوگل به جای آنکه به کاربران اجازه دهد تا از طریق صفحه مخصوص نسبت به ثبت نام آن اقدام کنند به شیوه جدیدی روی آورد و ایجاد یک صندوق پستی را منوط به دریافت یک دعوتنامه از سوی یکی از دارندگان Gmail کرد. چنین تمهیدی چند هدف عمده را منظور می کرد نخست آنکه گوگل می دانست اجازه ایجاد مستقیم سرویس ای میل باعث هجوم یکباره تعداد زیادی از کاربران به سمت این سرویس می شود و با توجه به این که در نخستین دقایق ثبت یک صندوق پستی سرعت و کیفیت آن برای کاربران بسیار مهم خواهد بود، لذا متخصصان گوگل ممکن است در ابتدای کار با مشکلات پیش بینی نشده ای روبه رو شوند و یا امکان سریع اصلاح سیستم خود را در اختیار نداشته باشند. از سوی دیگر ارائه غیرمستقیم صندوق پستی تعداد صندوق پستی هایی که بدون ضرورت از سوی کاربران ایجاد می شوند را کاهش می دهد چرا که قطعاً کاربرانی اقدام به درخواست صندوق پستی می کنند که به کار با آن نیاز داشته باشند.چنین وضعیتی در ابتدای کار باعث شد که حتی برای صندوق پستی Gmail یک بازار سیاه ایجاد شود و برخی از دعوتنامه های آن با قیمت های ۸۰ تا ۱۰۰ دلار به فروش برسند. شرکت های رقیب گوگل بیکار ننشستند و یاهو ام اس ان نیز بلافاصله اقدام به افزایش فضای صندوق پستی برای کاربران کرد اما زمانی که یاهو میزان فضای صندوق پستی خود را به ۱۰۰ مگابایت ارتقا داد گوگل بلافاصله فضای رایگان ای میل خود را به ۲ گیگابایت رساند تا فاصله عمیق خود را با این رقیب همیشگی کاملاً حفظ کند.ارائه سرویس ای میل از سوی گوگل بلافاصله نگاه ها را به سمت و سوی ارائه سرویس های دیگری از سوی این شرکت برگرداند به طوری که همه پیش بینی می کردند گوگل به زودی با ارائه سرویس پیغام رسان جبهه جدیدی را در مقابل شرکت های رقیب باز خواهد کرد. هر چند پیغام رسان گوگل هنوز کامل نشده و فعلاً نسخه بتای آن ارائه شده و هر چند هنوز از امکانات مختلفی مثل ارائه موسیقی و اخبار و ... بهره نمی برد اما دور از انتظار نیست که به زودی این پیغام رسان به امکاناتی که رقبایش از آن بهره می برند نیز مجهز شود.پیغام رسان ها امروزه بخش مهمی از ارتباطات افراد جامعه امروزی را تشکیل می دهند و به دلیل قابلیت های فراوان آن عملاً در مواقع خاص نیز یک کمک قابل توجه هستند. در ماجرای یازدهم سپتامبر در حالی که سرویس های مخابراتی از کار افتاده بود پیغام رسان ها توانستند نقش پیام رسانان سلامت را به خوبی ایفا کنند.پیغام رسان ها حالا فقط پیغام رسان نیستند با آن ها می توان موسیقی گوش داد، به اخبار و اطلاعات عمومی و تخصصی دست یافت، از آخرین وضعیت بازار بورس و سهام با خبر شد و یا با استفاده از خدمات تلفنی با دیگران ارتباط برقرار کرد.بسیاری از محصولات جدید تکنولوژیک که به اینترنت متصل می شوند قابلیت استفاده از مسنجر را دارند و عملاً راه جدیدی را پیش روی کاربران برای ارتباط با دیگران و جهان اطلاعات می گشایند.به نظر می رسد ارائه سرویس های جدید از سوی گوگل به مسنجر و پیغام رسان ها ختم نخواهد شد و حالا این شرکت اینترنتی کاری کرده که کاربران هر چندماه منتظر یک شگفتی دیگر در این عرصه هستند حتی می توان گفت حالا وضعیتی ایجاد شده که کسی از شگفتی های گوگل چندان شگفت زده نمی شود.
نویسنده: علی پرند
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید