یکشنبه, ۶ فروردین, ۱۴۰۲ / 26 March, 2023
مجله ویستا
موسیقی بوشهر

این امر باعث پیدایش سبکهای مختلف شروه و لالایی در بوشهر شده است، مثلاً با بررسی موسیقی نی انبان این طور به نظر میآید که تکیه صدا معمولاً بر ضرب دوم قرار میگیرد. باید در نظر داشت مواردی چون تکیهٔ صوتی، اوج و فرود، نوسانات آهنگین، تم، ریتم و سرعت، موتیو و نحوهٔ بسط آن، رنگ صدا، حالتهای ضربی و نغمهای و مهم تر از همه فواصل موسیقیایی (گام) در تعیین شخصیت موسیقی هر منطقه نقشی موثر دارد و تفاوت در موارد فوق است که تفاوت در موسیقی مناطق را حاصل میشود. به عبارتی دیگر پاسخ موارد فوق در مورد اکثر نغمههای بوشهری _ به جز پارهای از آنها _ چون بعضی نوحهها یکسان است.
● چندصدایی در موسیقی بوشهر
چند صدایی در موسیقی بوشهر به جز یک مورد، آن هم در «خیام خوانی»، اغلب تابع دگرصدایی (هتروفونی) است و این با چندصدایی (پلی فونی) متفاوت است. این نوع چند صدایی در واقع تکرار یک ملودی واحد توسط نوازنده و خواننده و یا چند خواننده صورت میگیرد که به برخورد ناخودآگاه میانجامد که این برخورد اصوات به هیچ وجه تابع روابط هارمونی نیست.
از جمله موارد چند صدایی میتوان به تقلید ملودی توسط خواننده و یا نوازنده اشاره کرد که این تکرار خط نغمه (ملودی) توسط خواننده، به طور متناوب و یا با تأخیر صورت میگیرد که در این مورد میتوان به بعضی نوحههای پامنبری و ذکرها اشاره داشت که نوعی تقلیدخوانی را در پی دارد.
از دیگر موارد چندصدایی در موسیقی بوشهر، اجرای فرم واخوان در نوازندگی نی انبان و یا نی جفتی است که نوعی موازیخوانی را در پی دارد که صدای واخوان حرکت بالارونده و پایین روندهٔ نغمه را تعقیب میکند. در برخی گونههای «یزله» و «نِیمه» نیز به نوعی پاسخخوانی (رسپانسوریال) برخورد میکنیم. در این نوع چند صدایی، تک خوان هنوز بند خود را به پایان نبرده که بند بعد توسط کر اجرا میشود. در این لحظه با تلاقی تک خوان و کر، نوعی چندصدایی به وجود میآید .این روش علاوه بر فرمهای یادشده در عزای سرپایی بانوان و همچنین یزله عزا نیز به چشم میخورد.
● ساختار سازها
بخشی از سازهای بوشهر سازهای کوبهای اند که این سازها جزو ابتداییترین سازهای بشر محسوب میشوند و از وسایل خبررسانی در گذشتههای دور بودهاند و بخش دیگر که سازهای نغمهای بشمار میآیند، همچون نی انبان و نی جفتی است که در ساختار آنها همان طور که بحث تفصیلی آن در بخش سازشناسی میآید از ابتداییترین وسایل تولید صوت استفاده شده که میتوان به نی و در شکل تکامل یافته به همراه انبان که از وسایل مورد احتیاج مردم گذشته خصوصاً دامدارها بوده است، نام برد.
از دیگر سازهای ملودیک این منطقه میتوان به بوق اشاره کرد که همچنان شکل بدوی خود را حفظ کرده است؛ این ساز در واقع نوعی شاخ گوزن میباشد که تنها یک سوراخ به منظور ورودی هوا بر روی آن تعبیه شده است.از این ساز صدها سال است که در افریقای شمالی جهت ارتباط مردم از راه دور، اعلام خبر و اجرای قطعات ملودیک استفاده میشده است.
● نغمههای اجرایی
بخش قابل توجهی از موسیقی بوشهر موسیقی کار است؛ موسیقی ای که در دریا به هنگام پارو زدن و یا کار به منظور بازده بهتر کار اجرا میشده و یا کار در ساحل که از آن بین به صنعت لنج سازی و موسیقی کارش و همچنین موسیقی کار کارگران ساختمانی و یا موسیقی حمل بار میتوان اشاره کرد.
این موسیقی (موسیقی کار) که در سایر بخشها نیز تأثیرگذار بوده، زیربنای بعضی بخشهای دیگر را تشکیل میدهد. موسیقی کار به باور بیشتر پژوهندگان جزو ابتداییترین موسیقی بشر است که با آوازخوانی در هنگام کار شروع شده است. ین موسیقی در بوشهر با حرکات موزون مجریان کار همراه است که این نیز شکل ابتدایی رقص را ترسیم میکند.
● مدولاسیون یا مُدگردی در موسیقی بوشهر
هر چند که در موسیقی بوشهر تنوع چندانی در مدگردی نداریم. اما چند موردی که میتوان تحت این عنوان یاد کرد را از نظر میگذرانیم. برای نمونه مقدمهای که به مثنوی خوانی معروف است و شروه خوان در ابتدای شروه میخواند و یا چاوشخوانی که در بین نوحهها خوانده میشود و همچنین نوحه خوانها که با پایان یک نوحه و شروع نوحه بعدی گاهی مجبور به مدگردانی میشود. از جمله موارد دیگر میتوان به تعزیه اشاره کرد که بنا به مناسبتهای مختلف ضمن اجرای تعزیه از گامهای گوناگون استفاده میشود.
منبع : سایت سیمرغ
همچنین مشاهده کنید
سایت تابناکروزنامه آرمان ملیسایت لنداسپاسایت سلام نوروزنامه شهروندسایت جهان صنعت نیوزسایت چیدانهسایت رویداد 24روزنامه ابتکارخبرگزاری ایسنا