پنجشنبه, ۹ آذر, ۱۴۰۲ / 30 November, 2023
مجله ویستا
شب روی زمین - NIGHT ON EARTH

کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : جیم جارموش
کارگردان : جارموش
فیلمنامهنویس : جارموش
فیلمبردار : فردریک المز
آهنگساز(موسیقی متن) : تام ویتس
هنرپیشگان : وینونا رایدر، جینا رولندز، جان کارلو اسپوزیتو، آرمین مولر اشتال، رزی پرز، آیزاک د بانکوله، بئاتریس دال، روبرتو بنینی، ماتی پلونیا، پائولو بوناچلی
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۹ دقیقه
ـ پنج برخورد همزمان ـ اما با اختلاف ساعت طبیعی میان کشورهای مختلف ـ در پنج شهر دنیا میا رانندههای تاکسی و مسافرانشان رخ میدهد. در لس آنجلس، زن جوان رانندهای (رایدر) یک مدیرهٔ نقشیابی فیلمها (رولندز) را سوار میکند. در نیویورک سیاپوستی (اسپوزیتو) سوار تاکسیای میشود که رانندهٔ نابلدش یک مهاجر آلمان شرقی (مولر اشتال) است. در پاریس رانندهای (د بانکوله) زن نابینائی (دال) را سوار میکند که دور و بر خود و جهتهای مختلف را تشکیل میدهد. در رم یک رانندهٔ شلوغ و پر سر و صدا (بتینی) نزد کشیشی (بوناچلی) که سوار کرده به گناهان ̎متنوع̎ خود اقرار میکند و باعث سکتهٔ قلبی او میشود. در هلسینکی رانندهای (پلونپا) سه مرد مست را سوار میکند و درد دل دربارهٔ مشکلات زندگی خصوصی آنان آغاز میشود.
ـ جارموش به عنوان ظاهراً ̎متخصص̎ نمایش برخوردهای تصادفی میان شخصیتهای ناهمگون، با انتخاب تاکسی به عنوان صحنهٔ این برخوردها ظاهراً محمل ایدهآلی یافته است. اما در فیلم او ملاقاتها چندان خود انگیخته به نظر نمیآیند و به ویژه با توجه به شهر مکان حادثهها، دلالتهای کنایهآمیزی مییابند. به جز اپیزود رم بقیه باز و بدون نتیجهگیری روائی پایان میگیرند. طبق معمول جارموش، نه انسجام روایتی واحد بلکه هم آهنگی و پیوند ذاتی اپیزودهاست که جوهرهٔ اصلی اثر را تشکیل میدهد. به رغم محیط بسته، جارموش تنوع بصری چشمگیری به اپیزودها میبخشد و در عین حال حس و حال واقعی رویدادها و توجه به مختصات طیف فرهنگها و مکانها را حفظ میکند. این ساختار چرخهای و علیالاصول آگاهانه، در نهایت کار چندانی جز مشغول کردن تماشاگر انجام نمیدهد.
همچنین مشاهده کنید
سایت تاپ نازروزنامه تعادلسایت بیتوتهوبگردیسایت دیدبان ایرانسایت جمارانسایت نورنیوزسایت انصاف نیوزسایت جهان صنعت نیوزسایت خبرآنلاین