شنبه, ۲۱ مهر, ۱۴۰۳ / 12 October, 2024
مجله ویستا


ایستگاه‌‌های‌ بزرگ‌ رادیویی‌ نگرانند


ایستگاه‌‌های‌ بزرگ‌ رادیویی‌ نگرانند
● پرتو افکنی‌ بی‌ سیم‌
در گذشته‌ فناوری‌ رادیو، ارتباط‌ تلگرافی‌ بی‌سیم‌ نام‌ داشت‌ که‌ به‌ صورت‌ مختصر به‌ آن‌ ارتباط‌ بی‌سیم‌ می‌گفتند. «رادیو» در مفهوم‌ انتقال‌ بی‌سیم‌، نخستین‌ بار از واژه‌ رادیو کنداکتور گرفته‌ شد که‌ آن‌ را یک‌ فیزیکدان‌ فرانسوی‌ به‌ نام‌ ادوارد برنلی‌ در سال‌ ۱۸۹۷ بر اساس‌ فعل‌ radiate (به‌ معنای‌ پرتو افکندن) ساخته‌ بود.
واژه‌ رادیو در سال‌ ۱۹۰۷ در مقاله‌یی‌ نوشته‌ لی‌ دفارست‌ به‌کار رفت‌ و سپس‌ به‌ وسیله‌ نیروی‌ دریایی‌ ایالات‌ متحده‌ مورد استفاده‌ قرار گرفت‌ و کاربرد آن‌ از زمان‌ راه‌اندازی‌ اولین‌ مرکز پخش‌ رادیویی‌ امریکا، متداول‌ شد. هر چند انگلستان‌ تا اواسط‌ قرن‌ بیستم‌، همچنان‌ از واژه‌ «بی‌سیم‌» استفاده‌ می‌کرد، «رادیو» براحتی‌ به‌ واژگان‌ سایر زبان‌های‌ اروپایی‌ و آسیایی‌ راه‌ یافت‌.
پادکست‌، شیوه‌یی‌ برای‌ انتشار منظم‌ صوت‌ بر روی‌ اینترنت‌ است‌ و ترکیبی‌ از فناوری‌ MP۳ و مکانیزم‌ Rss در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در واقع‌ یک‌ روش‌ ارایه‌ محتوا در شبکه‌ است‌ و مانند سایر روش‌های‌ ارایه‌ اطلاعات‌ به‌ صورت‌ فایل‌های‌ صوتی‌ مثل‌Radio ,Audio و... است‌ که‌ بر اساس‌ ارسال‌ فایل‌های‌ صوتی‌ کار می‌کند.به‌ همین‌ دلیل‌ برخی‌ کارشناسان‌ پادکست‌ را وبلاگ‌ صوتی‌ نامیده‌اند.
هنوز برای‌ پادکست‌ به‌ دلیل‌ نو بودن‌ این‌ پدیده‌، معادلی‌ در زبان‌ فارسی‌ وجود ندارد. پادکست‌ها به‌ نوعی‌ رادیوهای‌ اینترنتی‌ هستند که‌ شنوندگان‌ می‌توانند توسط‌ نرم‌افزارهای‌ خاصی‌ به‌ آنها گوش‌ دهند.اگر در وبلاگ‌ نویسنده‌ مقصود خود را به‌ زبان‌ نوشتاری‌ و در فتوبلاگ‌ به‌ زبان‌ تصویری‌ بیان‌ می‌کند، پادکست‌ها هم‌ راهی‌ برای‌ انتقال‌ پیام‌ به‌ صورت‌ صوتی‌ هستند.این‌ پدیده‌ مانند وبلاگ‌، ماهیت‌ رسانه‌یی‌ دارد و با توجه‌ به‌ سهولت‌ دسترسی‌ عموم‌ افراد برای‌ ایجاد پادکست‌ یا استفاده‌ از آن‌، می‌تواند تحولی‌ چشمگیر در عرصه‌ رسانه‌ ایجاد کند.این‌ شیوه‌ از انتشار گفتار بویژه‌ در کشورهایی‌ که‌ اینترنت‌ پرسرعت‌ (ADSL) به‌ آسانی‌ در دسترس‌ کاربران‌ است‌، بیشتر طرفدار دارد.
پدیده‌ پادکست‌ را باید بسیار جدی‌ گرفت‌، تا آن‌ حد که‌ به‌ جرات‌ می‌توان‌ ادعا کرد با افزایش‌ تدریجی‌ پادکست‌ها فصل‌ جدیدی‌ در تاریخ‌ رادیو ورق‌ می‌خورد. ایده‌ عرضه‌ محتویات‌ صوتی‌ دیجیتال‌ با استفاده‌ از انواع‌ ابزار توزیع‌ خودکار، چند سالی‌ است‌ که‌ مطرح‌ شده‌، اما با افزایش‌ نفوذ فناوری‌ در جریان‌ زندگی‌ عادی‌ و سازگاری‌ روزافزون‌ فناوری‌های‌ گوناگون‌ با هم‌، این‌ ایده‌ سرانجام‌ به‌ واقعیت‌ مبدل‌ شده‌ است‌.جز شرکت‌ اپل‌ که‌ پادکست‌ را نسل‌ جدید رادیو معرفی‌ می‌کند، هنوز دیگر شرکت‌های‌ بزرگ‌ دست‌اندرکار فناوری‌ از این‌ نوآوری‌ حمایت‌ قابل‌ توجهی‌ نکرده‌اند و به‌ نظر می‌رسد تا زمانی‌ که‌ حمایت‌ از پادکست‌ عمومی‌ نشود و شرکت‌های‌ بزرگی‌ مانند مایکرو سافت‌ به‌ آن‌ توجه‌ نشان‌ ندهند، رشد این‌ پدیده‌ به‌ صورت‌ لاک‌پشتی‌ ادامه‌ می‌یابد.
مساله‌ دیگری‌ که‌ برای‌ تداوم‌ حیات‌ پادکست‌ها مورد توجه‌ قرار می‌گیرد، درآمدزایی‌ آنها است‌. شکی‌ نیست‌ که‌ سازندگان‌ پادکست‌ باید در این‌ مورد هم‌ فکری‌ بکنند، در غیر این‌ صورت‌ نمی‌توان‌ انتظار داشت‌ که‌ پادکست‌ بتواند رادیوهای‌ سنتی‌ را با پشتوانه‌ قابل‌ توجهشان‌ از میدان‌ به‌ در کند.تولید پادکست‌ هزینه‌ چندانی‌ ندارد و در صورت‌ داشتن‌ یک‌ پشتوانه‌ مالی‌ محدود می‌توان‌ به‌ رشد آن‌ با سرعتی‌ معقول‌ امیدوار بود. کارشناسان‌ معتقدند پدیده‌ پادکست‌ ظرفیت‌های‌ ناشناخته‌ فراوانی‌ دارد که‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ شود.نکته‌ دیگری‌ که‌ درباره‌ استقبال‌ از پادکست‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ کرد کاهش‌ تدریجی‌ مخاطبان‌ رادیوهای‌ سنتی‌ و رویکرد آنان‌ به‌ اینترنت‌ است‌، هر چند که‌ این‌ مساله‌ مالکان‌ ایستگاه‌های‌ رادیویی‌ بزرگ‌ را نگران‌ کرده‌، اما آنان‌ می‌توانند با توجه‌ به‌ پدیده‌ پادکست‌ بخشی‌ از مخاطبان‌ رانده‌ شده‌ خود را مجددا به‌ دست‌ آورند.
در حال‌ حاضر ابزارهایی‌ که‌ تاکنون‌ برای‌ ایجاد پادکست‌ وجود داشته‌، به‌ علت‌ پیچیدگی‌ کار و نیاز به‌ آشنایی‌ با مسائل‌ فنی‌ مربوطه‌، تا حدودی‌ باعث‌ جلوگیری‌ از استقبال‌ بسیار زیاد از این‌ پدیده‌ شده‌ است‌. ناگفته‌ نماند که‌ تعداد محدودی‌ از وبلاگ‌نویسان‌ ایرانی‌ و سایت‌ها و نشریات‌ الکترونیک‌ ایرانی‌ (نزدیک‌ به‌ ۲۰ پادکست‌) هم‌ به‌ تولید پادکست‌ روی‌ آورده‌اند. این‌ پدیده‌ هنوز آن‌ طور که‌ باید و شاید در بین‌ فارسی‌ زبانان‌ رواج‌ پیدا نکرده‌ و به‌ علت‌ محدودیت‌ دسترسی‌ به‌ خطوط‌ پرسرعت‌ اینترنت‌ استقبال‌ از آن‌ به‌ گستردگی‌ استقبال‌ از پدیده‌ وبلاگ‌نویسی‌ در ایران‌ نیست‌.

احسان‌ حسینی‌
منبع : روزنامه اعتماد