دوشنبه, ۱۹ آذر, ۱۴۰۳ / 9 December, 2024
مجله ویستا
جهانی شدن صنعت خودروسازی
پس از جنگ سرد و شروع انقلاب اطلاعاتی و مباحث جهانی شدن اقتصاد بینالملل، این صنعت نیز مانند دیگر صنایع دچار تغییرات در سطح بینالمللی شد و با توجه به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم جهانی شدن، صنعت اتومبیلسازی نیز به بازسازی ساختاری به صورت جهانی پرداخت. تغییرات ناشی از جهانیسازی ابتدا در بخشهای مالی و اقتصادی و سپس در صنایع ارتباطات و نوآوری اطلاعات بروز كرد هماكنون صنایع خودروسازی در جهان نیز از این تغییرات مستثنی نیستند. امروزه صنعت خودروسازی به خصوص در كشورهای پیشرفته، به یك صنعت ملی تبدیل شده كه به موازات تجارت خودرو و كنترل آن، امنیت شغلی و نیروی كار كشورها از مباحث اصلی و مورد نزاع در سطح بینالمللی است. استراتژی داخلی هر كشور درخصوص تولید خودرو دقیقا بر نحوه و چگونگی حضور صنعت خودروسازی آن كشور در سطح بینالمللی مؤثر است. به عبارت دیگر قدرت رقابت كارخانههای تولید خودرو در سطح جهانی رابطه مستقیم با نحوه رقابت در بازارهای محلی آنها دارد.بنابراین رقابت اصلی در سطح منطقهای بین كشورهای هر حوزه آغاز شده و در نهایت كسی میتواند در سطح بینالمللی نیز در بازار رقابت حرف اول را بزند كه بتواند گوی سبقت را از دیگر رقبا در سطح منطقهای برباید. علاوه بر این باید به این نكته نیز توجه كرد كه صنعت خودروسازی در برخی كشورها مثل ژاپن با سرعت تمام توانست به بازارهای منطقهای خارج از محدوده خود مثل اروپا و امریكای شمالی وارد شود و همین امر موجب بروز اصلاحاتی در صنایع تولید خودرو در این مناطق شد. به عبارت دیگر میتوان گفت جرقههای اصلی در جهانیسازی صنایع خودرو از همین تغییرات و اصلاحات نشات گرفته و به تدریج به یك ایده و تفكر اقتصادی در دهه ۹۰ تبدیل شده است. لازم به ذكر نیست كه تجارت جهانی و یا جهانیسازی تجارت به معنای گردش منابع مدیریتی (مردم، كالاها، پول و اطلاعات) با سرعت تمام و آزادانه خارج از مرزهای داخلی میباشد. فعالیتهای اقتصادی خارج از چارچوب یك كشور و توسعه آن در تمامی بخشهای جهان و حضور در بازارهای بینالمللی از اصول اولیه جهانیسازی اقتصاد به شمار میرود. این روند به خوبی درخصوص صنایع خودروسازی قابل مشاهده است. توسعه تولیدات، حضور شركتها و كارخانههای تولیدی در كشورهای مختلف، خرید و فروش قطعات مواد خام و تجهیزات بین كشورهای مختلف، گسترش نظام توزیع و فروش از محدوده منطقهای به محدوده جهانی ازجمله شواهد روند جهانیسازی در صنعت خودروسازی به شمار میرود. به این نكته نیز باید توجه داشت كه تمامی این مراحل و روندها تحت یك استراتژی مدیریتی جهانی و به هم پیوسته است. جهانیسازی صنعت خودرو نهتنها موجب حضور تولیدكنندگان تجاری در بازار رقابت میشود بلكه شرایطی را برای كارخانههای خودروسازی ایجاد میكند كه آنها بتوانند با یكدیگر ادغام شوند تا حضور موثرتری در سطح بینالمللی داشته باشند. در حال حاضر سازماندهی دوباره صنعت خودروسازی جهانی در حال توسعه و گسترش است در برخی موارد تمركز بر موازنه اقتصادی در سطح جهانی و جلب توجه عمومی به مواردی چون دایملر كرایسلر و رنو - نیسان صورت میگیرد. بعضی از كارخانههای تولیدی مثل هوندا نیز برای خود استراتژی خاصی را اتخاذ كردهاند تا بتوانند در سطح بینالمللی وارد تجارت جهانی خودرو شوند. بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت كه جهانیسازی دارای مسیر و روند یكنواخت و یكسانی نیست و كشورهای تولیدكننده خودرو توانایی حضور در این رقابت جهانی را به هر شكلی كه بخواهند، دارند. اما این نكته را نیز نباید فراموش كرد كه نزاع اصلی بین ۵ كارخانه تولید خودرو در سطح جهان وجود دارد به عبارت دیگر كارخانههایی كه قدرت تولید سالانه ۴ میلیون خودرو را نداشته باشند امكان ادامه حیات در صحنه جهانی را نخواهند داشت و ناگزیر از ادغام یا حذف هستند. بنابراین سؤال اصلی در این خصوص این است كه آیا شما به اندازه كافی دارای قدرت هستید یا زیركی لازم را دارید تا بتوانید در این رقابت و بازار جهانی جایی برای خود بیابید؟ در هر حال به اعتقاد بسیاری، جهانیسازی صنایع وابسته به خودرو و خودروسازی در عین اینكه میتواند بازار رقابت را در سطح جهان دستخوش تغییر نماید، قادر است تا به هماهنگ نمودن استانداردهای جهانی نیز كمك كند. به عنوان مثال در زمینه سوخت خودروها میتوان این مسأله را مشاهده كرد كه اغلب كارخانههای تولید موتور خودرو سعی دارند تا به موازات گسترش حضور در بازارهای جهانی در كیفیت قطعات و تجهیزات خودرو تولیدی نیز استانداردهای لازم را به دست آورند و امروزه ما شاهد تولید خودروهایی با آلودگی كمتر در اقصی نقاط جهان هستیم. نكته دیگر در بازار رقابت جهانی خودرو این است كه تعداد تولید خودرو در طی سال نمیتواند معیار مناسبی برای حضور فعال در این بازار باشد بلكه باید به توانایی توسعه و پیشرفت در تولید خودرو نیز توجه و دقت كافی داشت. امروزه ما در كشورهای آسیایی مثل چین و كره شاهد تغییر در ساختار مدیریتی و نحوه تولید خودرو هستیم.ایجاد مراكز تحقیقاتی و توجه به تحقیق و توسعه یكی از مهمترین عوامل در بهبود كیفیت و پیشرفت در تولید خودروهای این كشورها است. این امر در كنار ادغام و واگذاری بخشی از سهام كارخانههای تولید خودرو در چنین كشورهایی گامهای مثبتی به سوی جهانی شدن صنایع خودرو چین و كره به شمار میرود و دارای نقش اساسی در حضور و فعالیت به صورت جهانی در زمینه تولید و عرضه خودروهایی با كیفیت بالا و قابل قبول به این كشورهاست. رقابت اصلی بین تولیدكنندگان خودرو به سیستم تولید و استراتژیهای تهیه قطعات بازمیگردد كه نقش مهمی در توسعه تولیدات خودرو بازی میكند. ازجمله سیاستهای در پیش گرفته توسط برخی از كشورهای تولیدكننده در سطح جهان میتوان به استفاده از نیروی متخصص، طراحی، بازاریابی مناسب و توانایی در ارائه محصولاتی كه رضایت مصرفكنندگان را جلب كند، اشاره كرد. امروزه توانایی در ایجاد هویت تولیدی، دنبال نمودن نظام تولید مناسب و قابلیت انعطافپذیری و هماهنگی با نیاز بازار سرلوحه مدیریت شركتهای تولید خودرو قرار گرفته است. در یك مقایسه بسیار مختصر مدلهای مختلفی از پیوستن صنایع خودروسازی به نظام جهانی تجارت و اقتصاد وجود دارد. صنعت خودروسازی فورد كه در زمینه جهانی شدن گامهای اولیه را برداشت نه به واسطه تعداد خودروهای تولیدی در سطح منطقه و جهان بلكه با استفاده از قابلیتهای تغییرپذیری و تطابق با بازار منطقهای و طراحی خودروهایی با توجه به نیاز مصرفكنندگان بود. از سوی دیگر ماتسودا روش دیگری را برای معرفی خود در سطح جهان و یافتن هویت جهانی ابداع كرد، این شركت با هدف استفاده از تنوع تولیدات و عرضه مدلهای متنوع در كیفیت و كمیتهای متفاوت ایجاد شده است اما حفظ و نگهداری چنین هویتی برای این شركت به مراتب دشوارتر خواهد بود. اما صنعت تولید خودرو ژاپن دارای تواناییهایی برای رقابت در سطح جهانی است و میتواند با ادغام و همگرایی بین تولیدكنندگان خودرو داخلی ضمن جلب رضایت مصرفكنندگان به دلیل پایین بودن قیمت عرضه خودروهای خود و استفاده مناسب از تكنولوژی روز در تولید قطعات و اجزاء خودرو و همچنین توجه به مسائل ایمنی و مصرف پایین خودروهای تولیدی نقش بسیار مهمی در بازار رقابت جهانی كسب نمایند. به هر حال باید به این نكته نیز توجه كرد كه صنعت تولید خودرو، صنعتی است كه به مصرفكننده آن بستگی زیادی دارد. مصرفكنندگان این وسیله از تولیدكنندگان درخصوص كیفیت بالای خودروهای تولیدی براساس تكنولوژی اطلاعاتی روز و گسترش فناوریهای تجهیزات و ابزارهای تولید انتظار محصولی بهتر و مناسبتر دارند. كاهش قیمتها از دیگر مواردی است كه صنایع تولید خودرو باید به آن توجه كنند تا بازار بیشتری را نزد مشتریان جهانی بتوانند كسب نمایند.به عبارت بهتر تقاضای جهانی برای وسائل موتوری رو به افزایش است لذا تولیدكنندگان خودرو باید با استفاده از شیوههای نوین در امر تحقیقات و توسعه، طراحی، مهندسی خودرو، جلب رضایت مصرفكنندگان و كاركنان خود سهم بیشتری از این تقاضای جهانی را به سوی خود جذب كنند. ادغام شركتهای تولیدكننده خودرو این قابلیت را به تولیدكنندگان میدهد كه بتوانند با كاهش قیمت كم مهمترین مسأله برای مصرفكنندگان جهانی است، حضور خود را بیشتر كنند. اتخاذ شیوههایی چون ایجاد شبكه توزیع مناسب نیز از دیگر عواملی است كه ضمن حفظ سهم بیشتر در بازار آینده، حضور جهانی را نیز به دنبال خواهد داشت. مثال بسیار واضح و روشن از این نوع ادغام و ایجاد شبكه توزیع تركیب شركت دایملر با شركت كرایسلر میباشد. تركیب دو یا چند شركت این مزیت را نیز دارد كه صنعت تولید خودرو را به سوی استانداردهای جهانی سوق میدهد.
چشمانداز آینده
اگرچه صنعت خودرو با نوعی عدم قطعیت روبروست اما تا حدودی نیز قابل پیشبینی و آیندهنگری است. در پایان این مطلب به برخی از این موارد اشاره میكنیم:
۱ - در آینده شاهد رقابت شدید بین اجزاء و ردههای دوم و سوم كه واسطههای فروش خودرو هستند، میباشیم كه این امر با توجه به وجود شبكه جهانی اینترنت نیز بیش از پیش سختتر و شدیدتر میشود.
۲ - در این رقابت تنها كسانی باقی میمانند كه بتوانند از تكنولوژی اطلاعاتی و قدرت مانور بیشتری برخوردار باشند.
۳ - فروش خودروهای دست دوم در سطح جهان افزایش مییابد.
۴- ارتباط بین مصرفكنندگان و تولیدكنندگان از طریق اینترنت و شبكه رایانهای بیشتر میشود و خریداری از طریق این شیوه گسترش مییابد.
۵ - مصرفكنندگان قابلیت دریافت اطلاعات بیشتر از نوع محصولات و همچنین زمینه بیان تقاضاها و پیشنهادهای خود را مییابند.
و بالاخره احتمال خطر و ریسك در این صنعت بیشتر میشود اما مهمترین خطر در این حوزه مقاومت در برابر تغییر خواهد بود. ×
× برای مطالعه بیشتر ر.ك. به: dossantos.cbpa.luisville.edu.cbpal.students.attens۳.index.html
اكبر ملكی زاده
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست