چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


ترفیع مقام، آرزوی همه کارمندان


ترفیع مقام، آرزوی همه کارمندان
ممكن است شما كارمندی باشید كه در یك شركت مشغول كاراست، كارمندان زیادی همراهتان كار می‌‌كنند و هر یك می‌خواهند كه هر چند وقت یك بار ارتقای درجه پیدا كنند تا در بخش بهتری و با حقوق بالاتری مشغول كار شوند. شما نیز قطعا همین طورید. ولی ترفیع گرفتن به هیچ وجه ساده نیست. رقیب‌های فراوان پیش رویتان هستند ولی راه‌های بسیاری وجود دارند كه با استفاده از آنها می‌توانید رتبه و درجه شغلیتان را افزایش دهید.
گام اول اینست كه فكر كنید و ببینید كه نقاط قوت شما كجاها هستند؟ در انجام چه كارهایی قوی و توانا عمل نمی‌كنید؟ چه مهارت‌هایی هستند كه باید بلد باشید ولی تا به حال یاد نگرفته‌اید؟ توانایی‌ها و نقاط قوت باید بیشتر تقویت گشته و نقاط ضعف اصلاح و برطرف گردند.
پرسش بعدی اینست كه شما برای شركت، گروه و مدیرتان چه كاری انجام می‌دهید؟ انجام وظیفه به تنهایی باعث نمی‌شود كه مدیران و سرگروهان به شما توجه كنند بلكه آن‌چه همكار ترفیع گرفته‌تان را از شما متمایز می‌كند آن كارهاییست كه به پیشرفت و رشد شركت و موسسه كمك كرده‌اند و این همكار لایق یكی از افرادی بوده كه این كارها را انجام داده‌ است.
گام بعدی اینست كه اوضاع و مشخصات شركتتان را بررسی و ارزیابی نمایید. در این شركت چه افرادی و چگونه كارمندی ترفیع می‌گیرند؟
در بعضی شركت‌ها، كارمندانی كه بهتر بتوانند نتایج و حاصل كارهای روزانه و ماهانه‌شان را ثبت كنند و آمار و ارقام دقیقی عرضه كنند، مورد توجه و مستعد ترفیع گرفتن هستند. در موسسه‌ای دیگر داشتن مهارت‌های حرفه‌ای و كاربردی مورد پذیرش مدیران است و كسانی ترفیع خواهند گرفت كه بیش از دیگران در كارشان ماهر وحرفه‌ای باشند. جایی دیگر هم كیفیت خدمات مشتری معیار سنجش لیاقت اشخاص است و هر قدر كارمندی بهتر بتواند به مشتری سرویس دهد، شانس بیشتری برای ارتقای رتبه و افزایش حقوق خواهد داشت. در بعضی موسسات درست برعكس است و كارمندی كه بتواند در كارها و امور مربوط به تولید موفقیت بیشتری كسب كند، لیاقت ترفیع رتبه را خواهد داشت.
نكته اینجاست كه درباره این موضوع نمی‌توان هیچ باید و نبایدی و درست و ناردستی تعیین كرد، ولی یك امر كاملا معلوم و ثابت شده است و آن این كه توانایی و مهارت و قابلیت شما - هر چه كه باشد- مورد توجه و نیاز این شركت است، چرا كه مسئولان آن شما را استخدام كرده‌اند و در حال حاضر كارمند آنهایید.
حالا مهمترین كاری كه باید بكنید اینست كه با خودتان روراست باشید. آیا از محل كارتان راضی هستید؟ كارتان را دوست دارید یا این كه از سر اجبار به آن مشغول شده‌اید؟ بخشی كه در آن كار می‌كنید را چطور؟ می‌توانید با همكاران و سرگروهتان درست ارتباط برقرار نمایید؟
اگر دیدید از مجموع شرایط راضی بوده كار و این سازمان یا موسسه را دوست دارید، باید برنامه‌ریزی كرده برای رشد و گرفتن ترفیع مقام تلاش نمایید. اگر هم متوجه شدید كه كار اصلا از ریشه مشكل دارد و این شغل، آن حرفه‌ای نیست كه همیشه آرزویش را داشتید، باید استعفا دهید و كار تازه‌ای پیدا كنید. گاهی اوقات هم خود محلی كه در آن كار می‌كنید، آزارتان می‌دهد و حس می‌كنید كه جای پیشرفت ندارید. در این حال هم باید آن شركت یا سازمان را ترك نموده، جای دیگری پیدا كنید.
بالا رفتن از پلكان ترفیع گرفتن، دو مرحله دارد. اول اینست كه باید ببینید لازمست چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی را به دست آورید تا برتر از هم ردیفانتان بایستید و مورد توجه مسئولان بالاتر قرار گیرید. مرحله دوم اینست كه مطمئن شوید كارهای شما در معرض توجه قرار می‌گیرند و مدیران ارشد درخواهند یافت كه این نتایج درخشان و برجسته حاصل كار چه كسی است. در این حال است كه نامتان در لیست كاندیدهای ترفیع گرفتن قرار خواهد گرفت.
باید از همان جایی كه هستید شروع كنید. ببینید كه در این جایگاه و مرتبه كنونی چه فرصت‌هایی برای ارتقا وجود دارد. یكی از ساده‌ترین كارهایی كه می‌توانید انجام دهید اینست كه وظایف و كارهایی كه به شما محول می‌كنند را زودتر از زمان مقرر انجام دهید و حجم كارتان را نیز افزایش دهید. وقتی كه بتوانید مقدار بیشتری كار را در بازه زمانی كوتاهتری به پایان برسانید، مورد توجه قرار خواهید گرفت. البته دقت داشته باشید كه هرگز كیفیت را فدای سرعت و حجم بالای كار نكنید. مسئله‌ای درباره توصیه بالا قابل توجه است. هر مدیری خواهانگ یك نوع بهترین نتایج" است. تحویل به موقع كارها و حجم بالای آن و حتی زودتر از موعد تعیین شده، بسیار جالب توجه است ولی هر كدام از مدیران به یك ویژگی و بخش خاص بیشتر توجه دارند. به طور مثال یكی به دقت در رسم جداول و عرضه آمار و ارقامی بسیار دقیق علاقه‌مند است. دیگری می‌خواهد از كوچكترین جزییات پروسه كار با خبر شود و مدیر سوم دوست دارد كه بازخوردها و اظهار نظرهای مشتریان را بداند.
هر كدام از این خواسته‌ها، علامت‌هایی هستند كه محل كلیدی تمركز قوای فكری و عملی شما را نشان می‌دهند. شاید تعجب كنید ولی یك كارمند موفق كه در میانه كار، مورد توجه مدیر جدید قرار خواهد گرفت، همواره در ابتدای كار از او می‌پرسد: من باید چه كار كنم كه در نظر شما به عنوان "مدیر این گروه" بهترین باشم؟
علت پرسیدن این سوال كاملا واضح است. این مدیر جدید یك تازه وارد است كه برای بار نخست او را می‌بینید. از كجا می‌توانید علایق و سلیقه‌هایش را دریابید؟ ساده است! باید از خودش بپرسید!
وقتی كه پاسخ این پرسش مهم و كلیدی را پیدا كنید، تمامی تلاشتان را در جهت محقق نمودن این هدف و خواسته مدیرتان كه در واقع همان سوگیری بخش بزرگی از شركت كارفرمای شماست، هدایت نمایید. پس از چندی در می‌یابید كه شانس ترفیع مقام شما هم چندان كم نیست.
ذكر این نكته لازمست كه در واقع وقتی این چنین روندی را پیش گیرید، به مدیرتان هم كمك می‌كنید تا در انجام وظایفش موفق شود. اگر او خود زیردست مدیر و ریاست اصلی سازمانتان كار كند، این موفقیت‌ها به نفع وضعیت شغلی او هم خواهند شد و اگرنه، مدیر همه مجموعه خود اوست، باز هم تلاش‌ها و كمك‌های شما در جهت رشد و پیشرفت كل شركت عمل خواهد نمود.
یك راهكار بسیار مفید دیگر افزایش كیفیت كارهای عملی و فراگیری دانش‌های كاربردی جدید و آموختن دانسته‌های به روز و مرتبط با حوزه كاریست.
● لازمست كه دانش‌ و توانایی‌هایتان را در سه زمینه تقویت كرده، افزایش دهید:
▪ مهارت‌هایی را فرا گیرید و تقویت كنید كه به شما در انجام بهتر وظایف كنونی یاری رسانند. اگر دیدید كه یك روش و الگوی كاری در كسب همان نتایج مطلوب و مورد نظر بسیار موثر است، اجرای آن را به خوبی یاد بگیرید. به طور مثال، استفاده از یك نرم‌افزار كامپیوتری نوین یا استفاده از یك ابزار و فن جدید تعمیر ماشین‌آلات كارگاه، می‌توانند اینچنین به شما كمك كنند.
▪ دسته دوم آن مهارت‌هایی هستند كه برای ترفیع درجه مورد نیازند. این طور در نظر بگیرید: شركت شما با كشورهای خارجی مكاتبات تجاری دارد ولی شما این مهارت را نمی‌دانید و در ضمن دانشی كه از زبان‌های آن كشورها دارید، اندك است.این فعالیت موسسه فرصت خوبی در اختیارتان گذاشته كه می‌توانید از آن استفاده كنید. شركت روبه توسعه است و به نمایندگان فروش در آن كشورها نیاز خواهد داشت. پس می‌بینید كه كمی دقت و آینده‌نگری فرصت‌های بیشتری را نمایان خواهد كرد كه به همراهشان مهارت‌های لازم خواهند شد.
▪ دانش‌ها و قابلیت‌های دسته سوم آن گروهی هستند كه موسسه شما و مدیر یا مدیرانش، آنها را ارزشمند و مفید می‌خوانند. اگر داشتن توانایی‌های خوب صحبت كردن و عرضه و نمایش محصولات، مورد توجه آنهاست، به این مقوله بپردازید و این گونه توانایی‌هایتان را تقویت كنید. اگر آگاهی از دانش فنی و حرفه‌ای از ماشین‌ها و دستگاه‌ها یا حسابداری و تنظیم مخارج و عایدات، برای شركت شما ارزشمند است، گزینه‌های چندی پیش رو خواهید داشت كه می‌توانند زمینه‌های ترفیعتان را فراهم نمایند.
زمانی كه مشغول آموختن هر یك از این نوع مهارت‌ها هستید، آن‌ها را در جریان كار هر روزتان نیز وارد كنید. شما به كارگیری این توانایی‌ها را تمرین می‌كنید و به همراه آن دانش تئوری را هم می‌آموزید. این پروسه، یك تعامل دو جانبه را به وجود می‌آورد كه در نهایت به بهبود كاركردتان منجر خواهد شد. هر چه بیشتر تمرین كنید، عملكردتان بهتر و بهتر می‌شود.
همواره به دنبال فرصت‌های جدید یادگیری باشید. اگر چندین گزینه پیش رویتان قرار گرفته و اجازه دارید یكی از آن‌ها را برای انجام دادن انتخاب كنید، پروژه‌ای را برگزینید كه می‌بایست برای انجام دادنش، دامنه اطلاعات وتوانایی‌هایتان را افزایش دهید. كار سخت و پرزحمتی است ولی در طولانی مدت نتایج خوبی به همراه خواهد آورد.
این دانش و معلومات و قابلیت‌های اضافی، شما را از میان گروهی كارمند كه هم ردیفتان هستند، مشخص و برجسته خواهند كرد. خب فرض كنید كه شما كارمندی ماهر، با اعتماد به نفس، خلاق و حرفه‌ای شده‌اید. برای این كه ترفیع بگیرید و پیشرفت كنید، باید كسی این توانایی‌ها را ببیند. زمانی كه مدیرتان پروژه‌ای بزرگ را معرفی كرده به شما و همكارانتان می‌گوید كه می‌توانید داوطلبانه در آن شركت كنید، حتما داوطلب شوید. اینچنین پروژه‌ها، سفرها، نمایشگاه‌ها، و... كه اجرای برنامه‌ای مهم را در دستور كارشان دارند، شانس همكاری و مصاحبت با اشخاصی بزرگ و توانا را در اختیار می‌‌گذارند. اگر بتوانید توانایی‌ها و استعدادها و مهارت‌های عملی‌تان را به آنها نشان دهید، شانس این را خواهید داشت كه هنگام ترفیع دادن به كارمندان، نام شما را هم یادداشت نمایند و زمینه‌های بعدی ارتقا از این موسسه به سازمانی بالاتر نیز فراهم گردد.
یادتان نرود كه همواره درصدد ارزیابی كیفیت كارتان باشید. یك كارمند و مجری خوب و تیزهوش، هرگز خود را بهترین نمی‌داند. از همكاران، مدیر، سرگروهها و آن‌هایی كه تحت نظرتان كار می‌كنند، سوال كنید و نظرشان را درباره عملكرد خودتان جویا شوید و بدانید كه خودتان هم مسئول هستید و باید عملكردتان را بررسی نمایید. كارهایی كه باعث پیشرفت و بهبود موقعیتتان شده‌اند را بشناسید و آن‌هایی كه موجب شكست و كندی كارهایتان گشته‌اند را هم بیابید. روش‌های مفید را به كار گیرید و آنها را بر اساس تغییراتی كه روی می‌دهند، سازگار و قابل انعطاف بگردانید. راهكارهای نامناسب و غیرپاسخگو را حذف نموده به فكر روش‌هایی مفید و كارآمد باشید.
مشاوره و راهنمایی خواستن از اشخاص با تجربه و استادكار، امری واجب و ضروریست. هیچ كس در طی انجام هیچ كار جدیدی از نصیحت‌ها و توصیه‌های اهل فن بی‌نیاز نمی‌باشد چرا كه خودش از تمامی راه و روش‌ها با خبر نیست و نمی‌داند كه چالش‌های پیش‌رو را باید چگونه پشت سر بگذارد. شما نیز از این كار غافل نشوید. همه این‌ها فرصت‌های مناسبی برای آموختن نكاتی هستند كه بسیار كمكتان خواهند كرد.
با اعضای گروهتان روابطی مستحكم و دوستانه برقرار نمایید و همه برای ارتقای وضعیت آن بخش از یك موسسه بزرگ یا همان شركت متوسط، تلاش كنید. روابط انسانی منابع غنی و ارزشمند آموختن و به اشتراك گذاشتن دانسته‌ها و اطلاعات هستند.
و در آخر این كه دنیای كار و رقابت شغلی، میدان دوی استقامت است نه دوی سرعت. آن كسی كه همواره تلاش می‌‌كند، مهارت‌هایش را بهبود می‌دهد، دانش و معلومات جدید و به روز یاد می‌گیرد و در شبكه ارتباطی گسترده و مستحكمی با همكاران و مدیران و شركت‌های دیگر، تعامل می‌كند، پیروز میدان رقابت‌های شغلی خواهد بود.
اگر چه ممكن است كوشش‌های مقطعی شدید و پرسرعت، نتایج درخشانی به بار بیاورند ولی كوتاه مدت و زودگذر خواهند بود. اینچنین كارمندی نخواهد توانست چون اولی - كه مانند دونده استقامت پیش می‌رود - موفقیت‌های دراز مدت و بادوام كسب نماید.
by:Wally Bock
مترجم: آذین صحابی
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید