یکشنبه, ۱۰ مهر, ۱۴۰۱ / 2 October, 2022
مجله ویستا

رژیم دریایی


رژیم دریایی
رژیم دریایی می­گوید: او که نعمت­هایش بی­شمار است، نه تنها دانه­ها، گیاهان، …و میوه­های فراوانی را بر روی زمین در اختیار ما انسان­ها قرار داده، بلکه از برکات خود در آب­ها و دریاها نیز کم نگذاشته و از مواد مغذی دریایی به ما روزی فراوان داده است.
در گفتار قبلی (دواخانه مغزی) چند ماده غذایی زمینی را معرفی کردم که حاوی موادی بودند که به بازسازی سلول­های مغزی کمک زیادی می­کردند و در تقویت حافظه و بالا بردن هوشیاری نقش مهمی داشتند. اما در این گفتار قصد دارم دل به دریا بزنم و از مواد غذایی زیر آب­ها بگویم که حافظ سلامتی جسم و صحت مغزمان می­باشند و نیروی تفکرمان را بهبود می­بخشند.
تقریباً همه ما می­دانیم که دریا سرشار از عناصری است که برای حیات و سلامت بدن و مغزمان ضروری می­باشد. برای همین غذاهای دریایی ارزش تغذیه­ای بالایی دارند و به این دلیل که مواد مغذی و ضروری بدن را به تنهایی تأمین می­کنند، یکی از بهترین و مفیدترین مواد غذایی بشمار می­روند )با این حال هنوز اغلب ما به اهمیت این برکت، یعنی ارزش ماهی و برخی غذاهای دریایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است، توجه چندانی نداریم.
گاهی تحت تاثیر مطالعه نتایج تحقیقات علم تغذیه و آگاهی بر آنها، آن را در برنامه غذایی خود، می­گنجانیم و بعد از مدتی هم آن را فراموش می­کنیم (برای این منظور با هم به شرح و بررسی روش «آبزی درمانی» که منجر به هنگ زدایی مغزی نیز می­شود، می­پردازیم. دانشمندان بر اساس مطالعاتی که انجام داده اند، اعلام کرده اند که ماهی­ها و گیاهان دریایی یعنی جلبک­ها، خزه­ها و یا آلگ­ها و بسیاری از سبزی های دریایی، از عوامل چشمگیر سلامتی، طول عمر و جوان ماندن سلول­های مغزی به شمار می­روند.
غذاهای دریایی از این نظر اهمیت زیادی دارند چون علاوه بر تأمین پروتئین­های مورد نیاز بدن دارای بسیاری از انواع مواد معدنی و ویتامین­ها به ویژه ویتامین B۱۲ می­باشند. یکی دیگر از ویژگی­های عمده غذاهای دریایی وجود پروتئین با کیفیت بالا و اسیدهای آمینه مورد نیاز مغز و بدنمان است.
● حالا با هم از زبان ماهی­ها بشنویم !
بنا به نظر بعضی از متخصصین تغذیه ما فقط غذا نیستیم بلکه دوا هم هستیم و نه تنها می‌توانیم قسمت اعظم نیاز‌های تغذیه‌ای شما را تأمین کنیم بلکه، در پیشگیری از بسیاری امراض و کنترل و درمان بیماری‌های مختلف نقش مهمی ‌به عهده داریم. در واقع ویژگی بخصوص ما که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت،کرده است، نوع چربی موجود در ما می­باشد.
ما و سایر محصولات دریایی با وجود آنکه جزو مواد غذایی حیوانی هستیم، ولی از نظر ترکیب چربی با سایر مواد حیوانی متفاوت­ایم. چربی موجود در مواد غذایی حیوانی به طور عمده حاوی ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستند که این ترکیبات، موجب بالا بردن کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند.
ولی چربی ما ماهی­ها، از اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ است که در جلوگیری از سکته مغزی و لخته شدن خون در عروق چشم، مغز و سایر اندام ها نقش مهمی دارد. چربی امگا ۳ نقش ضد سرطان دارد، طوری که در زنان اسکیمو سرطان سینه بسیار نادر است.
همچنین معلوم شده که علی رغم مصرف بالای چربی و پروتئین و کلسترول، بیماریهای قلبی عروقی در بین آنها بسیار کم است. حتی شنیده­ایم در تحقیقاتی که در مورد سیستم تغذیه­ای جوامع مختلف صورت گرفته، نشان می­دهد که صیادان ژاپنی که در جزیره کیوشو زندگی می­کنند، کلسترول خون شان بسیار پایین است. این تفاوت در نوع چربی مصرفی آنهاست، یعنی چربی­های غیراشباع. آهن موجود در ما نیز به گونه‌ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان است.
علاوه بر آن آهن موجود در ما، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد؛ بنابراین نقش مهمی‌در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد. گوشت ما حاوی مقدار قابل توجه­ای ویتامین‌های گروه B است که در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی مؤثر است. ماده مغذی دیگری که در ما به مقدار کافی وجود دارد روی می‌باشد. روی به میزان کافی می‌تواند به رشد و تنظیم بلوغ جنسی کمک کند. همچنین از منابع غنی فلوئور هستیم که در سلامت دندان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است.
از نوع دریایی ما از بهترین منابع ید به حساب می‌آید که برای رشد و تکامل سیستم عصبی ضروری است. مصرف ما می‌تواند نیاز شما را به ید تأمین کرده و از بروز عوارض ناشی از کمبود ید مثل اختلال در تولید مثل و بیماری گواتر پیشگیری کند.
ما از منابع خوب فسفر هم محسوب می‌شویم. فسفر ماده­ای است که باعث تقویت حافظه و هوش می­شود و همراه کلسیم در سلامت و استحکام استخوان­ها نقش مهمی‌ دارد. حالا با این همه فواید که فقط خلاصه ای از آنها را گفتیم، با هم چند گزارش و تحقیق علمی در مورد مصرف به کافی ما می­خوانیم تا بلکه بیش از این شکرگزار روزی دهنده مهربان باشید که نه تنها زمین را، بلکه دریاها و موجودات در آن، از جمله ما ماهی­ها را رام شما انسان­ها کرده و در اختیارتان گذاشته تا برای حفظ سلامت فکر و جسم خود از آن تغذیه کنید.
ما شنیده­ایم که :
▪ به گزارش علمی روزنامه آساهی، ژاپن خوردن متناسب ماهی و گیاهان دریایی برای پیشگیری از بروز بیماری فراموشی مفید می­باشد.
▪ خوردن دست کم یک وعده گوشت ماهی در هفته باعث تأخیر زوال عقل و نارسایی مغز می­شود. به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، محققان آمریکایی پس از شش سال تحقیق پی­بردند اسید چرب امگا سه موجود در گوشت ماهی باعث تقویت عملکرد مغز و کاهش حملات قلبی می­شود. پزشکان اعلام کردند مغز افرادی که دست کم هفته­ای یک بار یا بیشتر ماهی مصرف می­کنند ۱۰ تا ۱۳ درصد کمتر از کسانی که کمتر ماهی می­خورند در معرض زوال قرار می­گیرند.
▪ به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی مطالعات نشان داده مصرف رژیم غذایی مدیترانه­ای، خطر ابتلا به آلزایمر را بطور چشمگیری کاهش می­دهد. این رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات و ماهی ... است. کلیو بالارد مدیر تحقیقاتی انجمن آلزایمر افزود: این مطالعه نشان می­دهد مصرف مداوم یک رژیم غذایی سالم می­تواند خطر آلزایمر و زوال مغز را ۴۰ درصد کاهش دهد.
▪ خوردن منظم ماهی در میانسالی نیز باعث حفاظت از مغز می­شود. خانم «مارتا کلر موریس» از مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو گفت: میزان ناتوانی مغز در میان کسانی که حداقل یک بار در هفته ماهی مصرف می­کنند در مقایسه با افراد دیگر ۱۰ تا ۱۳ درصد کمتر است.
▪ محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در بوستن آمریکا با بررسی ۱۳۵ مادر و کودک، دریافتند گوشت ماهی به ویژه ماهی­هایی که مقدار کمی جیوه دارند، غذای مغز است و خوردن ماهی به وسیله مادران در دوران بارداری برای رشد مغز جنین مفید می­باشد.
▪ طبق نظر متخصصین، مصرف ماهی از بروز افسردگی جلوگیری می­کند همچنین ویتامین A موجود در گوشت ماهی موجب تقویت بینایی می­شود.
▪ محققان هلندی می­گویند استفاده از غذاهای محتوی ماهی خطر سکته­های قلبی را کاهش می­دهد و یکی از بهترین غذاهای ضد پیری می­باشد.
▪ دانشمندان انجمن تحقیقات سرطان آمریکا دریافته­اند، مردانی که چند بار در هفته از ماهی در وعده­های غذایی خود استفاده می­کنند، با ریسک کمتری برای ابتلاء به سرطان روده بزرگ روبرو هستند.
● و اما روغن ما :
ماده مؤثر در روغن ما که از پرخاصیت­ترین روغن­های حیوانی است، روغن­های چرب EPA و DHA که هر دو اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و نقش­های مهمی در سلامت مغز و جسم بازی می­کنند. این اسیدهای چرب، تری گلیسیریدهای خون را کنترل کرده و از پیشرفت تخریب رگ­ها در اثر رسوب چربی­ها جلوگیری می­کنند. در ضمن در روغن ما مقادیر قابل توجهی اسید آرشیدونیک موجود است که اثر ضد روماتیسمی دارد. تحقیقات مختلف از جمله پژوهش­های دکتر«جوال کرمر» (۲) استاد دانشگاه نیویورک، نشان داده که روغن ما درد را تسکین می­دهد و باعث از بین رفتن مواضع التهاب می شود، به همین جهت یکی از مؤثرترین عوامل بر ضد آرتریت روماتوئید است. دانشمندان دانشگاه میشیگان طی تحقیقات فراوان این مطلب را کشف کرده­اند که مصرف طولانی روغن ما باعث از بین رفتن بیماری پوستی «پسوریازیس» می­شود و التهاب و خارش پوستی را به تدریج زایل می­کند. علاوه بر ما و روغن­مان، انواع دوستان دیگر­مان در دریا مثل میگوها و صدف­های خوراکی نیز به اندازه ما که در آب­های آزاد هستیم حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند و آنها هم حرف­هایی برای گفتن دارند که بهتر است، معرفی آنها را از زبان خودشان بشنوید.
منبع : طب متعالی


همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری ایرناسایت دیدارنیوزسایت تاپ نازخبرگزاری ایسناخبرگزاری تحلیل بازارسایت دیپلماسی ایرانیروزنامه تعادلروزنامه ابتکارسایت نامه نیوزروزنامه توسعه ایرانی