دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۴ / 19 May, 2025
مجله ویستا
ABS مکانیکی و معایب آن

ABS یا Anti Lock Brake System بطور خلاصه از قفل كردن چرخهای خودرو در هنگام ترمز های شدید جلوگیری می كند و اتومبیل به روی زمین كشیده نمی شود و به عبارت دیگر ،در زمینهای خشك از كشیده شدن خط لاستیك بر روی اسفالت و در زمینهای تر از سرخوردن خودرو جلوگیری می كند، اما عملكرد آن:
ترمزها بوسیله فشار روغنی كه در سیستم ترمز قرار دارد عمل می كند و با فشردن پدال ترمز این روغن فشرده شده،فشار را به لنتها منتقل می كند و لنتها بر اثر تماس با دیسك، خودرو را متوقف می كند. تئوری نهفته در پشت سیستم ABS بسیار ساده است؛ باید با قطع و وصل كردن سریع نیروی پشت لنتهای ترمز، از توقف چرخها در هنگام ترمزهای شدید جلوگیری كرد. این سیستم شامل ۴ قسمت اصلی است:
۱. سنسورهای سرعت
۲. پمپ
۳. دریچه ها
۴. كنترل كننده
۱- سنسورهای سرعت:
سیستم ABS نیاز به فهم این موضوع دارد كه چه زمانی چرخها قفل كرده اند تا بتواند ، وارد عمل شود. سنسورهای سرعت در هر چرخ (در مواردی برای هر دو چرخ یك سنسور ) وجود دارند، این سنسورها هرگونه كاهش بسیار سریع سرعت كه ناشی از ترمزهای شدید است و منجر به قفل شدن چرخها می شود را به سیستم گزارش می دهند.
۲- دریچه ها:
هر چرخ یك دریچه دارد، در اكثر سیستم ها این دریچهها ۳ حالت دارند:
- حالت اول: دریچه باز است و فشار از سیلندر اصلی مستقیما به چرخ وارد می شود
- حالت دوم: دریچه راه را می بندد و فشار سیلندر اصلی به چرخ منتقل نمیشود و این موضوع باعث می شود ، فشار ناشی از فشردن پدال توسط راننده به چرخ مورد نظر منتقل نشود.
- حالت سوم: دریچه مقداری از فشار وارده را به چرخ وارد می كند.
۳- پمپ:
زمانیكه دریچه باز است تا فشار به چرخها وارد شود،سیستم باید راهی داشته باشد تا بتواند این فشار را بر گردانده و زمانی كه دریچه فشار را در چرخی كاهش می دهد باید در پالس بعدی،این فشار را دوباره به چرخ بازگرداند و این كاری است كه پمپ انجام می دهد.
۴- كنترل كننده:
كامپیوتری است در خودرو كه سنسورهای سرعت و دریچه ها را كنترل می كند.
روش كار
ابتدا لازم به ذكر است كه سیستم های مختلفی برای ABS طراحی شده و در اینجا به ساده ترین نوع آن می پردازیم.
زمانی كه سنسوری اعلام كند در اثر ترمز چرخی قفل شده ،كامپیوتر به دریچه و پمپ فشار آن چرخ دستور كاهش فشار روغن را بوسیله بستن دریچه آن چرخ می دهد،تا زمانی كه سنسور سرعت اعلام كند علی رغم فشردن پدال توسط راننده،چرخ به حركت افتاده،در این هنگام دریچه باز میشود و فشار باز می گردد و در صورت قفل شدن مجدد،همین عمل دوباره تكرار می شود و این كار ممكن است ۱۵ تا ۲۰ بار در ثانیه تكرار شود.
در هنگامی كه ABS فعال می شود،ممكن است یك نوع بالا و پایین رفتن به صورت پالس بر روی پدال احساس شود كه این امری طبیعی در سیستم ABS است و بدلیل باز و بسته شدن دریچه هاست.
●ABS مكانیكی
این سیستم اولین نوع سیستم ABS است كه در سال ۱۹۶۰ بوسیله کارخانه Dunlop طراحی شد ولی با ورود سیستم ABS الكتریكی بوسیله كارخانه بوش این سیستم اصلا به مرحله تولید نرسید، ،این سیستم فقط شامل دو استوانه که درونشان هوای فشرده و یک دیافراگم قرار دارد می باشد و این سیستم زمانی که فشار بر روی پدال از حد مشخصی بیشتر شود آنرا بجای انتقال به لنتها به دیافراگم منتقل می کند و دیافراگم هوای پشت خود را فشرده میکند و در نتیجه فشارهیچگاه از حد معینی بالاتر نمی رود اما عیب های این سیستم:
۱ - در زمینهای خیس و لغزنده از سر خوردن خودرو جلوگیری نمیکند.
۲ - در سرعتهای زیر ۴۰ کیلومتر نیز نمی تواند جلوی قفل شدن چرخها را بگیرد.
۳ - مکان کنترل و جلوگیری از قفل شوندگی هر چرخ به صورت انفرادی را نیز ندارد ،وتنها فشار کل را کم میکند.
۴ - با افزایش وزن خودرو (بار و مسافر) عمل ترمز گرفتن بسیار سخت تر از ترمز عادی میشود.
۵ - اگر فشار باد چرخی بیشتر از حد معمول باشد نیز قبل از عمل کردن این سیستم آن چرخ قفل خواهد کرد. بطور کلی این نوع سیستم ها شاید تا حدی برای رانندگان آماتور آن هم در مواردی مفید باشد،اما برای رانندگان حرفه ای نه تنها مفید نیست که مضر هم هست و کلا به دلیل همین نقایص در هیچ کارخانه اتومبیل سازی استفاده نمی شود.
شهرام اسلامی
منبع:
www.automobilemag.com
منبع:
www.automobilemag.com
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست