پنجشنبه, ۲۲ آذر, ۱۴۰۳ / 12 December, 2024
مجله ویستا
موبایلم را در باغچه میکارم
هنگام برگشت از محل کار به سمت خانه، چندین قرار ملاقات روز بعد را با گرفتن تماسهای صوتی تنظیم میکنید. از برخی صحنههای زیبا در مسیر، عکس میگیرید و با سرویس GPS، مکان فعلی خود را پیدا میکنید و شاید هم در آیندهای نه چندان دور، بتوانید گوشی موبایلتان را در گلدان بکارید و آن را رشد دهید! کسی چه میداند. شاید ایدههای آیندهگرایانه تحقیقات فناوری روزی محقق شود.
در همین راستا سازنده پیشرو گوشیهای همراه، نوکیا، چندین سال متمادی است که از محققان برجسته دعوت به همکاری کرده و بر کشف نیاز و خواسته مشتریان آینده متمرکز شده است. زیرا برای رقابت با شرکتهای تازه وارد و قوی در این حوزه نظیر گوگل و اپل وقت چندانی در دست نیست و باید هر چه زودتر، با تقویت بخش تحقیق و توسعه و ارایه راهکارهای خلاق و نوآورانه جایگاه خود را در این بازار پرتکاپو تثبیت کرد.
آمارهای شرکت نوکیا در سال ۲۰۰۷ نشان دهنده آن است که این شرکت ۶/۵ میلیارد یورو (معادل ۹/۸ میلیارد یورو) در بخش تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کرده است که معادل ۱۱ درصد درآمد ۵۱ میلیارد یورویی شبکه فروش آن میشود. به علاوه در حدود ۲۷ درصد کل کارمندان نوکیا یا بیش از ۳۰ هزار کارمند در بخش تحقیق و توسعه این شرکت فعال هستند که ۷۰۰ نفر از آنها شامل کارمندان بخش تحقیقاتی بلندمدت نوکیا میشوند.
مرکز تحقیقات نوکیا یک سازمان جهانی با نمایندگان و فعالانی در کشورهای انگلستان، آمریکا، چین، سوئیس و فنلاند است.
لئو کائرکائینن (Leo kaerkkaeinen)، مدیر ارشد مرکز تحقیقات نوکیا میگوید: هماکنون ما در حال تحقیق و توسعه برای عرضه محصولات سال ۲۰۱۵ هستیم؛ زیرا ممکن است برای تولید گوشی سال ۲۰۱۵ از حالا زمان زیادی داشته باشیم ولی گرفتن حق مجوز آن محصول باید در زمان فعلی صورت گیرد.
وی درباره مسایل صنعتی که اکنون نوکیا را درگیر کرده صحبت نکرد، فقط افزود: نقطه آغاز برای هر محققی عملی شدن تمام غیرممکنها است و اینکه هرچیزی احتمال به وقوع پیوستن را دارد.
وی با خنده ادامه داد: ما با احتمالات بازی میکنیم. شاید در آینده بتوان گوشیهای موبایل را در گلدان خاک پرورش داد یا حتی از یک گوشی جدید پرینت گرفت.
برای مثال ساخت آنتنهای داخلی موبایل یکی از ابداعات این مرکز بود به طوری که هم اکنون تمام موبایلهای بازار، آنتن داخلی دارند.
مثال دیگر، نرمافزار Sports Tracker نوکیا است که از سنسور GPS برای ضبط و ثبت مکان ورزشکار، سرعت، فاصله، زمان، بهره گرفته شده و همچنین کاربر میتواند اطلاعات را بر روی وبسایت ذخیره کرده و با دیگران به اشتراک بگذارد.
نرمافزار Sports Tracker بیش از ۶/۱ میلیون بار دانلود شد و هم اکنون طبق آمار منتشر شده نوکیا، ۷۵ هزار کاربر فعال دارد. در ماه فوریه سال جاری، نوکیا نظریه قانون نانو تکنولوژی Morph را با همکاری دانشگاه کمبریج ارایه داد که بر مبنای آن، طی هفت سال آینده دستگاههای موبایل سازگارتر و قابل انعطافتر شده و میتوانند به صورت کامل بازیافت شوند یا شاید کاربران فعال در میادین دو میدانی از نظریه گوشیهای مچی یا گوشیهایی که حین کار به سر ببندند استقبال کنند.
اما چه چیزی سبب علاقهمندی شرکتها به سرمایهگذاریهای کلان در بخش تحقیق و توسعه میشود، در جایی که اغلب شرکتها تمایل بیشتری به سرمایهگذاری کوتاه مدت در سودهای سه ماهه دارند؟
سیرکا هینونن (Sirkka Heinonen)، استاد تحقیقات آینده فنلاند در دانشکده اقتصاد Turku میگوید: تحقیقات آینده میتواند به شرکت در تخمین مخاطرات ممکن و ارزیابی احتمالات کمک کند و همچنین زمان عکسالعمل بیشتری را به شرکتها در مقابله با رقیبهایشان میدهد. وی به سه اصل مهم در مطالعات آینده اشاره کرد و گفت: آینده به طور دقیق قابل پیشبینی نیست، آینده مقدر نیست و افراد هیچ تاثیری بر روی آن ندارند. انتخابهای امروز و تصمیمگیریهای به موقع، آینده را میسازد.
هینونن توضیح داد: آینده مانند یک زمین مسطح و هموار است که ما تلاش میکنیم آن را تمیزتر کنیم و نقشه جادههایمان را بر روی آن بکشیم.
مردم همیشه خواستار دانستن آینده بودهاند اما علم آیندهشناسی به صورت سیستماتیک و مدرن در سال ۱۹۴۰ توسط سخنرانی استاد اوسیپ فلچتیم (Ossip K.Flechtheim) مکتوب شد.
در سال ۱۹۵۰، شرکتهای آمریکایی به مطالعه بر روی بحثهای تحلیلگری سناریوها پرداختند و در فنلاند، علم تحقیقات آینده از اواخر دهه ۱۹۷۰ پا گرفت.
● نگاه جدی نوکیا به آینده
کایر کائینن میگوید: نوکیا فقط به دنبال گسترش سبد محصولات خود نیست بلکه قصد گسترش سرویسهایش را نیز دارد. اما فعالیت مرکز تحقیقات به طور کلی با فعالیتهای نوکیا متفاوت است و برای مثال به دنبال آن است که آیا نوکیا باید وارد حوزه روباتهای خانهدار شود یا سیستم بهداشتی پزشکی بهتر است؟
وی ادامه میدهد: نوکیا تاکنون آزمایشهای پزشکی زیادی را از طریق گوشیهای موبایل انجام داده است و باید بدانیم که فراگیری این فناوریها در مناطق روستایی دور افتاده که دسترسی به دکتر وجود ندارد، بسیار مفید است.تحقیق دیگر نوکیا بر روی سنسورهای GPS است که آیا با تعبیه این سنسورها در گوشی میتوان جریان ترافیک را پیشبینی کرد یا خیر؟
کایر کائینن میگوید: برای آزمایش این مطالعه، ما صدها ماشین را در ترافیک قرار دادیم و نحوه تاثیر آنها بر پیشبینی ترافیک را بررسی کردیم و نتیجه رضایتبخش بود.البته رشد تقاضای محصولاتی نظیر گوشی موبایل در بازارهای نوظهور مانند چین و هند در موفقیت نوکیا نقش مهمی ایفا کردهاند به طوری که ۲۰ درصد فروش سال گذشته نوکیا در بازار این دو کشور به دست آمد.
نوکیا هم اکنون در حال مطالعه بهبود بازارهای نوظهور آینده است تا بتواند نیاز مشتری را بهتر پوشش دهد.
در مرکز IT هند در بنگلور، تیم نوکیا با همکاری مدرسه طراحی srishti و آزمایشگاه MIT Media در حال مطالعه بر روی نحوه تاثیرگذاری شهرنشینی بر جامعه و نقش فناوری در آن هستند.
کایر کائینن میگوید: ما به دنبال کاهش شکاف دیجیتالی در بین مردم هستیم در جایی که افراد هیچ پیشزمینهای از دانش فنی ندارند.
صدف اشتری
منبع : روزنامه فناوران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست