سه شنبه, ۱ فروردین, ۱۴۰۲ / 21 March, 2023
مجله ویستا
حق حضانت زن

پس در برابر تمام کسانی که زندگی را بر وی تحمیل کردهاند، حق دارد. در فقه شیعه احکام حضانت در راستای مصالح کودک است. و حق حضانت مادر از کودک اختیاری است نه الزامی و با اسقاط اولین حق ساقط میگردد و او میتواند از پدر کودک تقاضای اجرت نماید لیکن این حق درباره پدر الزامی و غیر قابل اسقاط و زوال است.شیخ مفید و سلار، حق حضانت مادر را تا نه سالگی میدانند و شیخ مفید میگوید مادر نسبت به دختر اولویت دارد تا وقتی ازدواج نکرده است. و نظر دیگر دیدگاه شیخ صدوق (ره) است مبنی بر اینکه مادر تا ازدواج نکرده حق حضانت دارد ولی دو نظر در جمع بین روایات مشهور فقها و قانون مدنی ایران این است که: «حضانت پسر بعد از دو سال و حضانت دختر بعد از هفت سال را به عهده پدر قرار دادهاند» .در صورتی که صحت جسمانی یا روحی یا اخلاقی طفل بر اثر حضانت هر یک از ابوین به خطر افتد دادگاه به هر ترتیب که بتواندتصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد . اسلام با توجه به مصالح مختلف و توان افراد و پیوستگی قواعد خود احکامی را بیان میکند . در حضانت آنچه از دوش زنان برداشته شده وظایف و مشقات اداره معاش کودک، تعلیم و تربیت و حفاظت و مسئولیتهای ناشی از آن است.و الا از جهت عاطفی همه فقها معتقدند که فرزند حق ملاقات و در کنار مادر بودن را دارا است. این ضابطه فقهی با سایر احکام نیز همخوانی دارد که یکی از آنها طلاق است. در شرایط عادی اختیار طلاق در نهایت به دست زوج است لذا دادن حضانت فرزندان و مسئولیت سنگین حفظ و نگهداری آنان بر دوش مرد، یکی از راههای محدود کردن طلاق است تا مرد به سادگی زنان را طلاق ندهد.
منبع : پارسی فا
همچنین مشاهده کنید
سایت دیجیاتوسایت ساعدنیوزسایت ورزش سهروزنامه توسعه ایرانیسایت نامه نیوزسایت دیدبان ایرانسایت اکوایرانسایت پارسینهروزنامه آرمان ملیخبرگزاری مهر