سه شنبه, ۱۳ آذر, ۱۴۰۳ / 3 December, 2024
مجله ویستا

جریان خط شکن


جریان خط شکن
شب عملیات والفجر، گردان خط شکن خود را تا نزدیکی خاکریز دشمن رسانده بود؛ اما ناگهان با میدان مینی برخورد کرد که طبق نقشه و اطلاعات بچه های اطلاعات- عملیات قابل انتظار و پیش بینی نبود... فرصت زیادی وجود نداشت و نیروهای پشتیبانی و عملیاتی تا ساعتی دیگر طبق برنامه عملیات بایستی کار خود را شروع می کردند. چاره ای نبود جز آن که با جانفشانی یک نفر، معبر برای عبور بچه های خط شکن باز شود تا عملیات لطمه نبیند... وقتی این خبر بین بسیجیان گردان پیچید ۱۰-۱۲ نفر داوطلب شدند. انتخاب سخت شد. همه آنان در مسابقه شهادت طلبی، خود را پیش می انداختند تا آن که به پیشنهاد یکی از همان جمع قرار شد بین خودشان قرعه بکشند... لحظه ها پیاپی می گذشتند و وقت تنگ تر می شد تا آن که اسامی داوطلبان توسط یک نفر روی تکه های کاغذ نوشته شد. کاغذها را هم زدند و نام مسافر بهشت را قرعه کشیدند. او کسی نبود جز همانی که اسامی را روی کاغذ نوشته بود. خوشحال و سبکبال بلادرنگ سوار بال فرشته ها شد و از میان میدان مین به سوی ملکوت پرواز کرد... وقتی بریده های کاغذها را نگاه کردند، دیدند روی تمامی آنان یک اسم نوشته شده، همانی که دقایقی پیش مسافر بهشت شده بود.
سال های دفاع مقدس ما لبالب خاطرات گویایی است که نشان از رشادت ها، جانفشانی ها، شهادت طلبی، ایثار و فداکاری، خطرات را به جان خریدن و جان را فدای آرمان های امام (ره) و انقلاب کردن، دارد.
امروز، سالروز تشکیل بسیج به فرمان حضرت امام خمینی(رض) است. همان بسیجی که به فرموده پیر و مرشد بسیجیان «شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد».
با عنایت به شواهد سال های پس از انقلاب، بسیج قدرتمندترین نهاد دلسوز در پیشبرد انقلاب اسلامی و مطمئن ترین سنگر برای اهداف مقدس امام (ره) و اسلام ناب محمدی (ص) است؛ چنانچه امام، آن بسیجی بزرگ که «بسیجی» بودن را بزرگترین افتخار خود در دنیا می دانست، در سخنان خود فرمودند: تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران عرضه شد.
بدون تردید تولد «بسیج» در سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب، نمود اراده یک ملت برای زندگی مستقل و آزاد در جهان، بر پایه ساختن ایرانی آباد بر مبنای تعالیم رهایی بخش اسلام بود. نهاد مقدس بسیج به عنوان یکی از موفق ترین تجارب انقلاب اسلامی بایستی علاوه بر آمادگی در عرصه دفاع و امنیت با ایجاد بستری وسیع، امکان استفاده از تمامی ظرفیت های موجود برای سرافرازی ایران اسلامی را فراهم آورد.
بسیج و انقلاب اسلامی دو نهاد در هم تنیده هستند که جدایی و انفکاک آنان از هم امکان ناپذیر است. در سالهای پیروزی انقلاب، این بسیج توده های مردم بود که موج تظاهرات و راهپیمایی علیه دستگاه ستمشاهی را تدارک می کرد و پس از آن، برانگیختگی مردم و حضور پرشور در میدان انتخابات و رای به حاکمیت انقلاب اسلامی، حاصل بسیج اراده ملت بود. در طی سالهای دفاع مقدس بسیج نیروهای مردمی و شهامت و شهادت آنان تبلور یافت و صحنه هایی بدیع و بی نظیر در طول حیات بشری رقم زد که بدون شک مقاومت دلیرانه مردان و زنان بسیجی جاودانه تاریخ خواهد شد. کشوری مثل عراق کمتر از یک هفته مقاومت و در برابر نیروهای متخاصم آمریکایی سقوط می کند اما شهر خرمشهر که کانون تهاجم دشمن و آماج حملات توپ و تانک و نیروهای پیاده و حملات هوایی بود با دلاور مردی مردان بسیجی و اسوه های مقاومت بیش از یک ماه تن به تسلیم نمی دهد. در سالهای پس از جنگ که عرصه سازندگی و آبادانی بود، بسیج سازندگی متبلور شد و آنجایی که میدان علم و فناوری گشوده شد باز هم دانشگاهیان و اندیشمندانی که تفکر بسیجی حاکم بر علم و عملشان بود، میدان دار این عرصه شده و قطعاً سرافرازی امروز ما در دستیابی به فناوری هسته ای مرهون تلاش و مجاهده آنان است.
بسیج محدود به یک قالب خالص نیست. در تفکر حضرت امام(ره)، بسیجی کسی است که در عمل علاقه خود را به پیشرفت و حفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامی و شأن و حیثیت ملت مسلمان نشان دهد. بسیج جریان خط شکنی است که خود را حافظ اهداف انقلاب و آرمان های حضرت امام می داند. بسیجی بودن معیار و ملاکی است که براساس آن میزان تعهد افراد و گروه ها به اصول و آرمانهای اسلام و انقلاب سنجیده می شود. فرهنگ بسیجی مخالف برخی از فضاهای سیاسی حاکم بر احزاب و گروه ها در کشور است. آنچه در فرهنگ بسیجی شکل یافته و قوام و عمود خیمه بسیج است، فرهنگ ایثار، از خود گذشتن، دیگران را دیدن، منافع ملت و کشور را ارجح دانستن، بلندنظری و بلند همتی است؛ اما آنچه که فرهنگ سیاسی بعضی از احزاب و گروه های سیاسی را شکل می دهد، سهم خواهی از حاکمیت، منازعه بر سر مسندهای قدرت، ترجیح منافع گروهی و حزبی بر مصالح و منافع مملکت و کوته فکری و کج نظری هایی است که جملگی حاصلی جز خسران و تباه شدن فرصت ها ندارد.
مقام معظم رهبری می فرمایند که؛ بسیج اختصاص به یک منطقه جغرافیایی و یک منطقه انسانی و طبقاتی و قشری ندارد. با این فرض که هر یک از آحاد قشرهای مختلف جامعه که دارای روحیه حساس مسئولیت و ایمان باشد، بسیجی است؛ آیا همه کسانی که خود را دلسوز انقلاب و کشور معرفی می کنند و در واقع بایستی بسیجی باشند، اهداف، رفتارها و مشی فردی و گروهی آنان منطبق با فرهنگ بسیجی است؟
در بسیج بایستی ظرفیت های جدیدی ایجاد کرد. وقتی بسیج می تواند نفوذ کلام ولی امر مسلمین و مشی انقلاب اسلامی را تا لبنان برساند و سیدحسن نصرالله که چفیه بر گردن، خود را بسیجی می خواند و رهبری حزب الله منطقه را در دست می گیرد، شجاعانه دماغ پرباد اسرائیل غاصب را در جنگ ۳۳ روزه به خاک مذلت می مالد، در جایی که مقاومت مردم فلسطین و انتفاضه آنان ملهم از مکتب بسیج احیا می شود و حتی بارقه های انقلاب اسلامی تا آمریکای لاتین و بیخ گوش آمریکا می رسد، این مهم هم بار مسئولیت بسیج را سنگین تر می کند و هم ایجاد بستر برای ظرفیت های جدید را ضروری می نماید. این امر حتی بر دشمنان نیز مکتوم نمانده است. زبیگنیو برژینسکی، استراتژیست کهنه کار آمریکایی که از او به عنوان یکی از معماران جنگ سرد یاد می کنند، می گوید: «ایران قادر به بسیج سراسری جهان اسلام علیه آمریکاست.» بدون تردید حیثیت امروز نظام تا حد زیادی مدیون بسیج و حضور همه جانبه مردم در آن بوده است، حتی تصاحب قدرت جهانی اسلامی با بسیج همه جانبه و فراگیر در جهان میسر خواهد بود. به گفته امام راحل این امر شدنی است و باید به دنبال آن بود.
امروزه با توجه به جایگاه بسیار حساس بسیج در نشان دادن چهره نظام جمهوری اسلامی و ایجاد جاذبه برای مشارکت و جذب بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت الگوهای سازنده مبتنی بر هویت ملی و مذهبی، بسیج و بسیجی مسئولیت سنگینی بر دوش دارد. بسیج در عین عظمت و پویایی، تشکلی از تشکیلات انقلاب اسلامی است و اهداف و برنامه های آن با تغییر و تحولات سیاسی کشور، بایستی در راستای حفظ و تداوم انقلاب دچار تغییر شود. مدیران و برنامه ریزان بسیج اینک ضمن تأکید بر هدف غایی بسیج که همانا حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است باید به مطالعه و بررسی نیازها و انتظارات بپردازند و طبق آن نیازها، برنامه های جذب، انسجام و طراحی و هدف گذاری ها را متحول کنند. فراموش نکنیم این تعبیر رهبر انقلاب را که: «بسیج به معنای حضور و آمادگی در همان نقطه ای است که اسلام و قرآن و امام زمان(عج) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است... بسیجی یعنی علی(ع) که تمام وجودش وقف اسلام بود.»
حمید امیدی
منبع : روزنامه کیهان