شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پول در برابر نمره ؟!


پول در برابر نمره ؟!
رشد قارچ گونه مدارس غیرانتفاعی در سطح شهر های مختلف از جمله تهران نشان می دهد که سیاست آموزش و پرورش بر توسعه این مدارس است زیرا اکنون که ۲۰ سال از تاسیس مدارس غیرانتفاعی در ایران می گذرد، حدود دو هزار و ۴۱ مدرسه غیرانتفاعی در شهر تهران فعالیت می کنند. با توجه به وجود شش هزار مدرسه در تهران مدارس غیر انتفاعی بیش از ۳۳ درصد مدارس پایتخت را شامل می شوند که اغلب آن ها هم در بخش های شمالی شهر متمرکز شده اند و شهریه آنها با احتساب هزینه های جانبی بزودی به مرز ده میلیون تومان خواهد رسید. با این همه و با وجود اختصاص بخش عظیمی از نظام آموزشی به مدارس غیرانتفاعی، هنوز ضوابط خاصی برای دریافت شهریه، کنترل بر کیفیت آموزش و میزان حقوق معلمان و کارکنان مدارس تعیین نشده است. اغلب این مدارس نرخ مصوب را رعایت نمی کنند و هرساله اعتراض های زیادی از سوی خانواده ها درباره ضوابط دریافت شهریه در مدارس غیرانتفاعی شنیده می شود که البته گویا به گوش مسئولان نمی رسد.
● شهریه های نجومی و سردرگمی والدین
بر اساس بخشنامه ای که به مدارس غیرانتفاعی کشور ابلاغ شد، به منظور بررسی پیشنهاد موسس، در خصوص میزان شهریه اعم از ثابت، فوق برنامه و فعالیت تابستانی، کمیسیونی تحت نظر مدیر یا رئیس آموزش و پرورش مرکب از یکی از معاونان اداره به انتخاب رئیس آموزش و پرورش و کارشناس غیرانتفاعی حسب دوره تحصیلی به عنوان دبیر کمسیون و کارشناس انجمن اولیا و مربیان و یک نفر از موسسان مدارس غیرانتفاعی به انتخاب شورای هماهنگی موسسان تشکیل و میزان شهریه هر مدرسه بر اساس مفاد بخشنامه پس از تایید مدیر یا رئیس آموزش و پرورش تعیین می شود.در هیچ یک از مفاد این بخشنامه اشاره ای به مبلغ پایه ای نشده است و تعیین آن به طور تمام و کمال بر عهده افراد کمیسیون تعیین شهریه و موسسان مدارس گذاشته شده است. شاید همین امر هم باعث شده تا بسیاری از مدارس غیرانتفاعی بتوانند با استفاده از نفوذ و رابطه های خود شهریه های میلیونی را قانونی کنند و خانواده های دانش آموزان هم برای عقب نماندن از قافله آموزش به هر نحوی شده شهریه را تامین کنند.باید شهریه مدارس غیرانتفاعی را کنترل کنیم و رعایت حال و شرایط پایین ترین سطوح جامعه صورت بگیرد یعنی مخاطبان مدارس غیرانتفاعی نباید عده ای خاص باشند و ما ندیمه بچه پولدارها نباشیم. با وجود اینکه وزیر پیشین آموزش و پرورش یعنی محمود فرشیدی، اعلام کرده بود که مدارس غیرانتفاعی ندیمه بچه پولدارها نیست و باید شهریه مدارس غیرانتفاعی را کنترل کرد اما آنچه واضح است این که نه در دوران وزارت او نه پس از آن این اتفاق نیفتاد و مدارس غیرانتفاعی همچنان نقش ندیمه را ایفا می کنند.
● پول در برابر نمره
وقتی وارد مدرسه ای می شوی که می دانی منابع مالی اش با پول پدرت تامین می شود، وقتی روزی سه بار نامه دستت می دهند و می بینی از پدرت خواسته اند تا در امر تعمیرات، تجهیز آزمایشگاه، بهسازی سرویس بهداشتی و... به مدرسه کمک کند، وقتی می بینی خیلی از دانش آموزان دیگر این موقعیت را ندارند و به مدرسه هایی می روند که کاری به درآمد پدرشان ندارد، آن وقت برای تویی که بچه مدرسه ای هستی و خیلی پخته نشده ای این می شود یک امتیاز و سعی می کنی برای آوردن نمره هم از جیب پدرت استفاده کنی که فکر می کنی حق ات است.
همین است که گفته می شود دانش آموزان سنین ۱۴تا۱۸ سال بیشترین آسیب در مدارس غیر انتفاعی را خواهند دید و نبود نظارت دقیق بر رفتار دانش آموزان به دلیل برخورداری صاحب مدرسه از شهریه های گزاف مهمترین دلیل بروز آسیب های رفتاری اجتماعی در این مراکز است. شیخاوندی روان شناس و استاد دانشگاه نیز در این باره به برنا می گوید: در مدارس غیر دولتی با توجه به شهریه هایی که از والدین دانش آموزان دریافت می کنند امکانات علمی مجهز در اختیار آنها قرار می دهند که البته این امکانات و تجهیزات باعث نمی شود که دانش آموزان به طور کامل به موفقیت دست پیدا کنند. شیخاوندی اظهار می کند: معمولا در این مدارس به خاطر گرفتن شهریه های بالا توجه خاص و ویژه ای به رفتار و کردار دانشآموزان نمی شود و دانش آموزانی که در سنین نوجوانی هستند بیشترین آسیب در رفتارهای اجتماعی را خواهند داشت. این روان شناس معتقد است: افت معلوماتی و به دنبال آن افت تحصیلی در مدارس غیرانتفاعی به ویژه در مقطع دبیرستان از مهمترین آسیب هایی است که می توان به آن اشاره کرد. او با تاکید بر با اهمیت شمردن اخلاق و رفتار در بین دانش آموزان ابراز کرد: در مدارس غیرانتفاعی به خاطر پشتوانه مالی، گسست نسل ها در زمینه اخلاق و کردار به وجود می آید و پایبندی به اصول دینی، مدنی، خانوادگی فراموش می شود که در آینده به ضرر جامعه خواهد بود.این روانشناس بیان می کند: در حال حاضر خانواده ها قربانی رقابت و مسابقه با اطرافیان و خانواده هایی هستند که فکر می کنند هر چقدر هزینه بیشتر صرف فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی کنند بهره علمی و رفتاری دانش آموزشان تامین خواهد شد و این موضوع باعث می شود که معیارهای اخلاقی و کرداری آنها مورد توجه قرار نگیرد.
● معلمان مدارس غیرانتفاعی کمترین میزان دستمزد را می گیرند
معلمان و کارکنان مدارس غیرانتفاعی سهم بسیار کمی از سودهای کلان این مدارس را به خود اختصاص می دهند. آن ها اغلب حق التدریس هایی بسیار کمتر از معلمان رسمی آموزش و پرورش دریافت می کنند که البته در ازای آن مجبور به تدریس در ساعات بیشتری هستند.لیلا محمدجعفر معلم پایه چهارم یکی از مدارس منطقه پنج می گوید: حقوق ماهانه من و باقی معلمان این مدرسه ۱۵۴ هزار تومان در ماه است. در حالی که معلمان دبستان که باید تمام روزهای هفته به مدرسه بیایند مبالغی بسیار بیش از این دریافت می کنند.او که دلیل ادامه کارش را عشق به بچه ها می داند می گوید: تدریس در این مدرسه برای من از لحاظ مالی هیچ پشتوانه ای ندارد این مدرسه در سال یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان از بچه ها شهریه می گیرد.
با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان در کلاس ها کم نیست، مسئولان مدرسه تنها از ۲۳ دانش آموز کلاس من مبلغی در حدود ۳۴ میلیون دریافت کرده اند که معلوم نیست صرف چه می شود. این مدرسه که حدود هشت سال است در محله جنت آباد فعالیت می کند مانند بسیاری از مدارس غیر انتفاعی، به علت مبلغ کم دستمزد، معلمان خوب خود را از دست داده است و تنها کسانی قصد به دست آوردن تجربه را دارند و یا به دنبال فعالیتی در دوران بازنشستگی خود هستند،حاضر به ادامه فعالیت در این مدرسه می شوند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید