جمعه, ۱۱ فروردین, ۱۴۰۲ / 31 March, 2023
مجله ویستا
هنگامی که سلطان بودیم - WHEN WE WERE KINGS
سال تولید : ۱۹۹۶
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : لیون گاست، دیوید ساننبرگ و تیلر هکفورد
کارگردان : گاست
فیلمبردار : ماریس آلبرتی، پل گلداسمیت، کوین کیتینگ، آلبرت میزلس و رادریک یانگ
هنرپیشگان : محمد علی کلی، جرج فورمن، دان کینگ، جیمز براون، اسپایک لی، نورمن میلر و جرج پلیمپتن
نوع فیلم : رنگی، ۸۹ دقیقه، مستند
● در سال ۱۹۷۴، محمد علی و جرج فورمن، دو بوکسور سنگین وزن جهان، تصمیم گرفتند ̎مبارزهٔ قرن̎ را در کشور زئیر برگزار کنند. این مبارزه انگیزههائی سیاسی را نیز دنبال میکرد و به همین دلیل موبوتو سسهسکو به هر کدام از آن دو پیشنهاد دریافت پنج میلیون دلار میدهد. فورمن بیست و پنج ساله امید این مبارزه بود، چون محمد علی سی و دو ساله، اسلام آورده و قاطعانه خدمت نظام در ویتنام را رد کرده بود و در نظر بسیاری از مردم ̎کودک وحشتناک̎ امریکا به شمار میآمد و برای عدهای دیگر شخصیتی محبوب بود که اندیشههائی متفاوت و فراتر از رینگ بوکس داشت. گاست همراه با گروه فیلمبرداریاش به افریقا رفت تا گزارشی مستند از این واقعه ثبت کند و با چند صد ساعت تصاویر فیلمبرداری شده به امریکا بازگشت. اما مشکلات مالی باعث شد تا نگاتیوها بایگانی شوند و به مدت بیست و دو سال دست نخورده باقی بمانند. در ۱۹۹۵، تیلر هکفورد (کارگردان) از گفتوگو با چهرههای سرشناسی مثل نورمن میلر، جرج پلیمپتن، توماس هاوزر و اسپایک لی فیلم گرفت و آنها را به نگاتیوهای بایگانی اضافه کرد، که از مجموع، گزارشی معتبر دربارهٔ جامعهٔ امریکا ـ از اواسط دههٔ ۱۹۷۰ تا دههٔ ۱۹۹۰ ـ تهیه شد و ترکیبی از جلوههای مسحور کنندهٔ سرزمین افریقا هم در آن راه یافت. حاصل نهائی کار نیز با چاشنی نوستالژیا (البته به لطف کنسرتهای ب. ب. کینگ، میریام ماکهبا و دیگران) چنان رنگ و بوی تازهای گرفت که اسکار بهترین مستند را ربود.
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : لیون گاست، دیوید ساننبرگ و تیلر هکفورد
کارگردان : گاست
فیلمبردار : ماریس آلبرتی، پل گلداسمیت، کوین کیتینگ، آلبرت میزلس و رادریک یانگ
هنرپیشگان : محمد علی کلی، جرج فورمن، دان کینگ، جیمز براون، اسپایک لی، نورمن میلر و جرج پلیمپتن
نوع فیلم : رنگی، ۸۹ دقیقه، مستند
● در سال ۱۹۷۴، محمد علی و جرج فورمن، دو بوکسور سنگین وزن جهان، تصمیم گرفتند ̎مبارزهٔ قرن̎ را در کشور زئیر برگزار کنند. این مبارزه انگیزههائی سیاسی را نیز دنبال میکرد و به همین دلیل موبوتو سسهسکو به هر کدام از آن دو پیشنهاد دریافت پنج میلیون دلار میدهد. فورمن بیست و پنج ساله امید این مبارزه بود، چون محمد علی سی و دو ساله، اسلام آورده و قاطعانه خدمت نظام در ویتنام را رد کرده بود و در نظر بسیاری از مردم ̎کودک وحشتناک̎ امریکا به شمار میآمد و برای عدهای دیگر شخصیتی محبوب بود که اندیشههائی متفاوت و فراتر از رینگ بوکس داشت. گاست همراه با گروه فیلمبرداریاش به افریقا رفت تا گزارشی مستند از این واقعه ثبت کند و با چند صد ساعت تصاویر فیلمبرداری شده به امریکا بازگشت. اما مشکلات مالی باعث شد تا نگاتیوها بایگانی شوند و به مدت بیست و دو سال دست نخورده باقی بمانند. در ۱۹۹۵، تیلر هکفورد (کارگردان) از گفتوگو با چهرههای سرشناسی مثل نورمن میلر، جرج پلیمپتن، توماس هاوزر و اسپایک لی فیلم گرفت و آنها را به نگاتیوهای بایگانی اضافه کرد، که از مجموع، گزارشی معتبر دربارهٔ جامعهٔ امریکا ـ از اواسط دههٔ ۱۹۷۰ تا دههٔ ۱۹۹۰ ـ تهیه شد و ترکیبی از جلوههای مسحور کنندهٔ سرزمین افریقا هم در آن راه یافت. حاصل نهائی کار نیز با چاشنی نوستالژیا (البته به لطف کنسرتهای ب. ب. کینگ، میریام ماکهبا و دیگران) چنان رنگ و بوی تازهای گرفت که اسکار بهترین مستند را ربود.
همچنین مشاهده کنید