شنبه, ۲۶ مرداد, ۱۳۹۸ / 17 August, 2019
مجله ویستا

رژیم‌ غذایی‌ برای‌ کودکان‌


رژیم‌ غذایی‌ برای‌ کودکان‌
اطلاعاتی‌ كه‌ مادران‌ باید از آن‌ باخبر باشند،داشتن‌ اطلاعات‌ علمی‌ و توسل‌ به‌ آن‌ از همان‌لحظاتی‌ كه‌ نوزادی‌ در خانه‌ متولد می‌شود،ضروری‌ به‌ نظر می‌رسد. مادران‌ جوان‌ اگر بدانندبا چه‌ تغذیه‌ای‌ و از چه‌ سنی‌ روی‌ نوزاد خودمی‌توانند رشد جسمی‌ و ذهنی‌ بیشتری‌ را در اووسعت‌ بخشند، می‌توانند سلامتی‌ او را تضمین‌كنند.
الف) مادران‌ چه‌ نكاتی‌ را باید در رژیم‌ غذایی‌كودك‌ خود رعایت‌ كنند تا رشد آنها آسیب‌ نبیند؟
در رژیم‌ غذایی‌ كودكان‌ باید سعی‌ شود از تمام‌مواد غذایی‌ مربوط به‌ سن‌ كودك‌ استفاده‌ شود كه‌شامل‌ مواد پروتئینی‌، قندی‌، چربی‌، ویتامین‌ها ومواد معدنی‌ و ریزمغذی‌ كه‌ اخیرا التفات‌ بیشتری‌ به‌آن‌ معطوف‌ شده‌ است‌ بایستی‌ در رژیم‌ گنجانده‌شود.
ب) وقتی‌ كودكی‌ علاقه‌ به‌ خوردن‌ گوشت‌ندارد، با چه‌ روش‌ و تدبیری‌ مادر می‌تواند عمل‌كند؟
اصولا اگر مایل‌ به‌ مصرف‌ موادغذایی‌ مهمی‌مانند گوشت‌ در تغذیه‌ فرزندان‌ هستید باید ابتدااز غذاهایی‌ مثل‌ سوپ‌ با گوشت‌ كم‌ و خیلی‌ ریزشده‌ استفاده‌ كنید و به‌ تدریج‌ مقدار مواد گوشتی‌غذا را بیشتر نمایید. توجه‌ داشته‌ باشید اكثراكودكان‌ گوشت‌ را به‌ صورت‌ تكه‌ دوست‌ ندارند وگاهی‌ اوقات‌ از بوی‌ گوشت‌ در غذا لذت‌نمی‌برند. سعی‌ كنید گوشت‌ به‌ صورت‌ اندازه‌های‌خیلی‌ ریز باشد و بوی‌ گوشت‌ به‌ وسیله‌ افزودن‌سبزیجات‌، حبوبات‌ مجاز و حبوبات‌ سبز و پیازگرفته‌ شود، در این‌ صورت‌ تمایل‌ كودكان‌ بیشترمی‌شود.
ج) آهن‌ و مواد حاوی‌ آن‌ از چه‌ سنی‌ و تا چه‌سنی‌ برای‌ كودكان‌ باید در نظر گرفته‌ شود؟
شیر غنی‌ترین‌ و كامل‌ترین‌ منبع‌ تغذیه‌ نوزاداست‌ ولی‌ كمبودهایی‌ نیز دارد، بدین‌ لحاظ این‌نقصان‌ها به‌ وسیله‌ داروهای‌ تكمیلی‌ به‌ نوزادان‌ وشیرخواران‌ توصیه‌ می‌شود. از هفته‌ دوم‌ تولدویتامین‌هایی‌ برای‌ شیر مادر تجویز می‌گردد و به‌طور معمول‌ از پنج‌ ماهگی‌ قطره‌ آهن‌ نیز اضافه‌می‌گردد و این‌ ویتامین‌ها و آهن‌ تا ۲ سالگی‌ادامه‌ می‌یابد.
د) چه‌ نوع‌ مواد غذایی‌ باید روزانه‌ به‌ كودك‌برسد؟
همان‌ طوری‌ كه‌ ذكر شد، تا پایان‌ سن‌ پنج‌ماهگی‌ شیرمادر تنها منبع‌ تغذیه‌ شیرخوار همراه‌ویتامین‌ است‌. از ابتدای‌ سن‌ ۶ ماهگی‌ تغذیه‌تكمیلی‌ شروع‌ می‌شود و بهتر است‌ از موادی‌ كه‌مادر در خانه‌ تهیه‌ می‌نماید استفاده‌ شود. هنوز از۶ ماهگی‌ تا یك‌ سالگی‌ غذای‌ اصلی‌ كودك‌ شیراست‌ كه‌ همراه‌ آن‌ مواد پروتئینی‌ كه‌ شامل‌ موادگوشتی‌، حبوبات‌، تخم‌مرغ‌، مواد چربی‌ كه‌ درموارد قبلی‌ ذكر شده‌ موجود است‌ و مواد قندی‌طبیعی‌ كه‌ میوه‌جات‌ سرشار از آنهاست‌ و در خرما،عسل‌ (در سن‌ تعیین‌ شده‌)، كشمش‌، مربا و...موجود است‌.
مجموعه‌ این‌ مواد كه‌ می‌توان‌ به‌ صورت‌ سوپ‌،فرنی‌، حریره‌، تخم‌مرغ‌، برنج‌ له‌ شده‌، ماست‌،پوره‌ سیب‌زمینی‌ و پوره‌ سبزیجات‌ و میوه‌هاهمراه‌ شیر، غذای‌ كاملی‌ برای‌ شیرخوار و از سن‌یك‌ سال‌ به‌ بعد غذای‌ ساده‌ و خانگی‌ سفره‌تامین‌كننده‌ احتیاجات‌ كودك‌ همراه‌ با ویتامین‌ وآهن‌ است‌.
ه) خوردن‌ میوه‌ برای‌ كودك‌ مفیدتر است‌ یاآب‌ میوه‌؟
در ابتدا بایستی‌ در شیرخواران‌ ۶ ماه‌ به‌ بعدآب‌ میوه‌ از مقدار كم‌ شروع‌ و به‌ تدریج‌ اضافه‌شود. فالوده‌ میوه‌ به‌ تدریج‌ بعد از آب‌ میوه‌ وخود میوه‌ بایستی‌ زمانی‌ كه‌ كودك‌ كنترل‌ بلع‌داشته‌ باشد و حتی‌ تا دو سالگی‌ میوه‌ها سفت‌ بوده‌و تكه‌ می‌شود، حتما با نظارت‌ والدین‌ مصرف‌ شودولی‌ كلا خود میوه‌ بهتر از آب‌ میوه‌ است‌.
و) با چه‌ روش‌هایی‌ باید چاقی‌ را در كودكانی‌كه‌ وزن‌ بیشتر از سن‌ خود را دارند كنترل‌ كرد؟
بلای‌ قرن‌ بیست‌ و یك‌ چاقی‌ كودكان‌ خواهدبود كه‌ به‌ علل‌ عدیده‌ای‌ به‌ وجود می‌آید. ولی‌اصولا اگر می‌خواهید فرزندتان‌ چاق‌ نشود ازابتدا به‌ حرف‌ اطرافیان‌ گوش‌ ندهید. اگر پزشك‌می‌گوید كودك‌ وزن‌ مناسب‌ دارد اصرار به‌داروهای‌ اضافی‌ و اشتهاآور نكنید و به‌ توصیه‌پزشك‌ گوش‌ فرا دهید. ضمنا به‌ زور به‌ كودكان‌غذا ندهید. نحوه‌ برخورد با بچه‌های‌ چاق‌ بیشترمربوط به‌ والدین‌ می‌شود تا پزشك‌، در سنین‌كودكی‌ معمولا دارویی‌ توصیه‌ نمی‌شود و با رژیم‌درمانی‌ قابل‌ كنترل‌ خواهد بود. نكات‌ اساسی‌عبارت‌ است‌ از: مواد غذایی‌ حجیم‌، به‌ خصوص‌برنج‌، سیب‌زمینی‌ و ماكارونی‌. حتما ورزش‌ را دربرنامه‌ كودك‌ گنجانیده‌ یا لااقل‌ بی‌تحرك‌ نباشند واز بازی‌های‌ كامپیوتری‌ نشسته‌، اجتناب‌ كنند وسعی‌ كنید یك‌ برنامه‌ منظم‌ ورزشی‌ را برای‌ آنهااجرا كنید.
ی) چند وعده‌ غذایی‌ در سنین‌ مختلف‌ برای‌كودكان‌ باید در نظر گرفته‌ شود و كدام‌ وعده‌ضرورت‌ بیشتری‌ دارد؟
در نوزادان‌ هر ۳-۲ ساعت‌ شیر داده‌ می‌شودو به‌ تدریج‌ با افزایش‌ سن‌ فاصله‌ وعده‌هاطولانی‌تر می‌شود و در سنین‌ ۶ ماهگی‌ به‌ بعد سه‌وعده‌ مواد غذایی‌ و بقیه‌ وعده‌ شیر داده‌ می‌شودو به‌ طور كلی‌ از فاصله‌ ۲ ساعت‌ به‌ ۳ ساعت‌ و ۴ساعت‌ یك‌ بار می‌رسد. وعده‌های‌ صبحانه‌مهم‌ترین‌ نوبت‌ می‌باشد، ولی‌ چون‌ كودكان‌ به‌خصوص‌ در مادران‌ خانه‌دار، دیر بیدار می‌شوند،این‌ وعده‌ به‌ ظهر نزدیك‌ است‌. بنابراین‌ وعده‌ظهر ضرورت‌ بیشتر پیدا می‌كند ولی‌ برنامه‌ منظم‌وعده‌ صبح‌ مهم‌تر و ضرورت‌ بیشتری‌ دارد.
● دنیای‌ مادر و كودك‌
تغذیه‌ با شیرمادر، میزان‌ مرگ‌ و میر نوزادان‌ براثر عواملی‌ مانند انواع‌ عفونت‌ها و سندرم‌های‌منجر به‌ مرگ‌ ناگهانی‌ و ضایعات‌ دیگر را به‌ میزان‌قابل‌ ملاحظه‌ای‌ كاهش‌ می‌دهد.
شیر مادر حاوی‌ موادی‌ است‌ كه‌ حتی‌ از ابتلای‌نوزادان‌ به‌ ویروس‌ اچ‌.آی‌.وی‌ و انواع‌ سرطان‌هاممانعت‌ می‌كند.
محققان‌ اعلام‌ كردند نوزادانی‌ كه‌ از شیر مادرتغذیه‌ می‌كنند، ۲۰ درصد كمتر از سایر نوزادان‌دچار مرگ‌ و میر می‌شوند و هر چه‌ طول‌ دوره‌شیردهی‌ به‌ نوزاد بیشتر باشد، خطرات‌ مرگ‌ و میركاهش‌ می‌یابد.
● مادران‌ باردار و مصرف‌ قهوه‌
مطالعات‌ قبلی‌ درباره‌ تاثیر كافئین‌ بر رشدجنین‌، نتایج‌ متناقضی‌ را نشان‌ داده‌ بود. بعضی‌ ازمطالعات‌ گذشته‌ این‌ فرضیه‌ را مطرح‌ كرده‌ بود كه‌مصرف‌ كافئین‌ زیاد باعث‌ كندی‌ سرعت‌ رشدجنین‌ می‌شود. مطالعه‌ جدید مصرف‌ كافئین‌ را در۳ ماهه‌ اول‌ و ۳ ماهه‌ سوم‌ بارداری‌ بر روی‌۲۲۹۱ زن‌ باردار بررسی‌ كرده‌ است‌. نتایج‌ این‌مطالعه‌ نشان‌ داد وزن‌ كودكان‌ زنانی‌ كه‌ روزانه‌۶فنجان‌ قهوه‌ مصرف‌ كرده‌ بودند، هنگام‌ تولد، به‌طور متوسط حدود ۲۲۰ گرم‌ از وزن‌ كودكان‌افرادی‌ كه‌ اصلا قهوه‌ مصرف‌ نكرده‌ بودند كمتربود. به‌ این‌ ترتیب‌، این‌ مطالعه‌ نشان‌ داد كه‌ حتی‌مصرف‌ كافئین‌ بیش‌ از حد معمول‌، تاثیر قابل‌توجهی‌ در رشد جنین‌ ندارد.
حرف‌ آخر این‌ كه‌ مادران‌ باردار به‌ هرحال‌باید در مصرف‌ زیاد از حد نوشیدنی‌های‌ حاوی‌كافئین‌، از قهوه‌ و چای‌ گرفته‌ تا نوشیدنی‌های‌كولادار بیشتر دقت‌ كنند. احتیاط شرط عقل‌ است‌.
منبع : مجله خانواده سبز
همچنین مشاهده کنید


 مرور روزنامه‌ها

 گزارش / تحلیل



 وبگردی
 از میان خبرها




خبرگزاری یورونیوزسایت تابناکسایت فراروخبرگزاری ایرناخبرگزاری فارس