پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا
۴۵دقیقه تدریس انشا با معلمان غیرمتخصص...
"من در کلاس انشا تا حدودی توانستم بر ترس خود غلبه کنم؛ زیرا در کلاس انشا فقط نوشتم و کسی جز معلم آنها را نخوانده بود. من در کلاس انشا میخواستم حقایق را بازگو کنم، میخواستم آنچه در دل خود سالهاست که پنهان کردهام را به بیرون بریزم". این نظر دانشآموزی است که برعکس دیگر دانشآموزان از معلم انشا و زنگ انشای خود راضی است. در سیستم آموزشی ایران تنها در دوره تحصیلی دبستان و راهنمایی ساعتی برای درس انشا در نظر گرفته شده است که متاسفانه همین مدت زمان کوتاه نیز به دلیل سوءتعبیری که نوشتن انشا امری تفننی است و پرداختن به آن در برنامه درسی تنها در حد امری است غیر ضروری و فوق برنامه، اغلب استقلال و هویت درسی ندارد و بسیاری از مدارس ساعت انشا را به امور درسی دیگر اختصاص میدهند.
انشا هم ازجمله درسهایی است که هر معلم و دانشآموزی در تدریس یا یادگیری آن روشی مخصوص به خود دارد، برخی معلمان آنقدر در این درس سختگیری میکنند که دانشآموزان همیشه نگران زنگ انشا هستند، برخی دیگر از معلمان اهمیت چندانی به درس انشا نمیدهند و بچهها در کلاس انشا خاطره تعریف میکنند. گاهی یک یا دو نفر داوطلبانه انشا میخوانند، آخر سال هم معلم انشا که معلم ریاضی دانشآموزان نیز هست با توجه به نمره خوب دانشآموز در درس ریاضی، نمره انشا او را هم هجده یا بیست میدهد. تعدادی از معلمان هم که خود در رشته ادبیات تحصیل کردهاند و به درس انشا علاقهمند هستند محیطی جذاب و متنوع را در زنگ انشا برای دانشآموزان فراهم کرده و آنان را به نوشتن متنهای ادبی تشویق میکنند که البته تعداد چنین معلمانی در مدارس بسیار کم است و به طور کلی درس انشا در مدارس چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. از همه مهمتر اینکه زنگ انشا از چند سال پیش رسماً از برنامه درسی دانشآموزان مقطع متوسطه حذف شده است.
مریم زوبین
منبع : روزنامه تحلیل روز
همچنین مشاهده کنید