جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ابومحمد سیدحسن صدرعاملی کاظمی


جنسیت: مرد
نام پدر: سیدهادی
تولد و وفات: (۱۲۷۲ -۱۳۵۴) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه ، اصولی ، متکلم ، محدث ، رجالی و مورخ
در کاظمین ، در خانواده‌ای که اصلش از جبل عامل و سکونت آن در اصفهان و مهاجرت او به عراق بود ، به دنیا آمد. وی برادرزادۀ آیت‌الله سید صدرالدین عاملی کاظمی بود. در چهارده سالگی صرف و نحو و معانی و بیان و بدیع و منطق را فرا گرفت و تحصیل فقه را آغاز کرد در هیجده سالگی به نجف رفت و کلام و حکمت را از محمدتقی گلپایگانی آموخت ، فقه خارج استدلالی را از شاگردان صاحب «جواهر» و اصول استدلالی را از شاگردان شیخ انصاری و علم حدیث و رجال و ریاضیات را از بزرگان وقت فرا گرفت و قسمتی از علوم غریبه را نزد شیخ عبدالحسین هندی خواند. در ۱۲۹۷ ق از نجف به سامراء رفت و در حوزۀ درس میرزای شیرازی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. در پایان ۱۳۱۴ ق به کاظمین بازگشت و به تألیف و تدریس پرداخت. سید صدر از مشایخ اجازه در زمان خود بود و جمع کثیری از بزرگان همچون علامه سید محمدمرتضی جنفوری هندی و شیخ مهدی بن شیخ محمدعلی ثقه الاسلام اصفهانی و آیت‌الله سید صدرالدین صدر و آقا شیخ آقا بزرگ تهرانی و محدث قمی از وی دارای اجازه بودند. کتابخانه شخصی او یکی از ارزشمندترین کتابخانه‌های عراق بود. سیدحسن صدر بیش از صد اثر از خود به جای گذاشت و کتاب «تأسیس الشیعه» خویش را مبتکرانه نگاشت و در این کتاب بر اساس تواریخ و سیر مورد اعتماد ، ثابت و روشن نمود که علمای شیعه در تأسیس و تألیف نحو و صرف و عروض و لغت و علوم بلاغت و کلام و فقه و اصول و تفسیر و اخلاق پیشگام بوده و پیش از دیگران به تألیف و تصنیف پرداخته‌اند. مختصر این کتاب «الشیعه و فنون الاسلام»است. از دیگر آثار وی: «نهایهٔ الدرایهٔ» ، شرح «وجیزهٔ» شیخ بهائی ، در درایهٔ الحدیث؛ «ذکری المحسنین»؛ «نزههٔ اهل الحرمین»؛ «وفیات الاعلام من الشیعه الکرام»؛ رساله‌ای در «ردّ وهابیت»؛ «سبیل الرشاد» ، در شرح «نجاهٔ العباد» ، در سلوک و بیان طریق عبودیت؛ «سبیل النجاهٔ» ، در فقه معاملات؛ «تکمله امل الآمل»؛ «جامع اخبار الغیبهٔ» ، «تبیین الاباحهٔ للمصلین»؛ «تحصیل الفروع الدینیه فی فقه الامامیهٔ»؛ «حدائق الوصول الی علم الاصول»؛ «مجالس المؤمنین» ، در وفیات ائمه معصومین (ع)؛‌ «مختلف الرجال»؛ «مناقب آل الرسول من طریق الجمهور»؛‌ «خلاصه النحو»؛ «آداب الحج و اسراره»؛ «انتخاب القریب من التقریب» ، گردآوری نام محدثانی که ابن حجر آنان را شیعه ذکر کرده است؛ «الدرر الموسویهٔ فی شرح العقائد الجعفریه».
منبع : مطالب ارسالی


همچنین مشاهده کنید