دوشنبه, ۱۱ مهر, ۱۴۰۱ / 3 October, 2022
مجله ویستا

راه و رسم کنترل وزن


راه و رسم کنترل وزن
اگر نگران كنترل وزنتان هستید و از رژیم‌های مختلف هم نتیجه نگرفته‌اید، این مطلب را حتماً بخوانید.
كنترل وزن كار چندان پیچیده‌ای نیست به شرطی كه تصمیمات هوشمندانه‌ای برای رسیدن به وزن مورد نظرتان بگیرید یا این‌كه با همین وزنی كه دارید، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
رژیم گرفتن به معنای سنتی (محدود كردن مصرف غذا)، ممكن است در كوتاه مدت مؤثر باشد، ولی تأثیر طولانی مدت ندارد. اضافه وزن خطرات زیادی دارد، اما كاهش وزن نیز خطراتی را دربردارد و كم‌ و زیاد شدن وزن به طور مكرر، خطرناك‌تر است.
لازم است مأموریت ویژه‌ای را شروع كنید؛ این مأموریت به شما كمك می‌كند تا اشتها و عادات غذایی خود را شناسایی كنید. این مأموریت بسیار ساده است و ممكن است حتی توصیه‌های آن، ابتدایی به نظر برسد. اما مطمئن باشید كاربردی است:
▪ هر وقت گرسنه‌اید غذا بخورید ولی وقتی كه گرسنه نیستید غذا نخورید. به خاطر داشته باشید احساس گرسنگی پیامی از شعور باطنی بدن شما است.
▪ برای وعده‌های غذایی برنامه‌ منظم داشته باشید.
▪ یكی از نكات مهم رعایت ساعت خواب است؛ زیرا بدن خسته در مورد نیازهای درونی خود هوشیار نیست.
▪ ضمن غذا خوردن، توجه خود را به كار، مطالعه،‌رادیو و تلویزیون معطوف نكنید. توجه شما باید به غذا باشد تا بتوانید طعم مطبوع آن را حس كنید و لذت ببرید.
▪ همیشه بنشینید و غذا بخورید. حتی اگر تصمیم دارید غذای مختصری بخورید. این روش آگاهی شما را نسبت به غذا و گرسنگی‌تان افزایش می‌دهد.
▪ وقتی كه ناراحت هستید غذا نخورید. اگر هنگام غذا خوردن ناراحت یا عصبانی باشید، این امر تأثیر منفی در دستگاه گوارشتان خواهدداشت.
▪ به اندازه سه‌چهارم ظرفیت خود غذا بخورید.
▪ هنگام جویدن صحبت نكنید. وقتی كه غذا را می‌جوید و می‌بلعید، حواس شما به درون متمركز باشد و از طعم، منظره و بوی خوش غذا لذت ببرید.
▪ با سرعت متوسط غذا بخورید. برای منظم شدن سرعت غذاخوردنتان تا وقتی كه لقمه قبلی را نجویده‌اید، لقمه بعدی را در چنگال یا قاشق خود قرار ندهید.
▪ تا هنگامی كه غذای قبلی هضم نشده، غذا نخورید. هضم غذا معمولاً ۳ تا ۶ ساعت طول می‌كشد. اگر بین وعده‌های غذایی احساس می‌كنید باید چیزی بخورید، كمی میوه یا آبمیوه بخورید.
▪ در وعده‌های غذایی خود غذاهای تازه پخته شده را بنگنجانید. هضم غذای مانده مشكل‌تر است.
▪ بعد از خوردن غذا كمی آرام بنشینید. این كار امكان می‌دهد هضم بدون تلاش انجام شود. اگر كارتان ایجاب می‌كند كه بلافاصله بعد از غذا خوردن به كار مشغول شوید، بهتر است زمان كوتاهی را به استراحت اختصاص بدهید.
▪ كاهش مصرف شیرینی‌جات به نظر مشكل می‌آید ولی بعد از مدت كوتاهی متوجه می‌شوید كه رژیم غذایی كم‌شیرینی یا بدون شیرینی، انرژی بیشتری به ما می‌دهد.
▪ از خوردن غذاهای خیلی سرخ‌شده پرهیز كنید ولی لازم نیست همه چربی‌ها را حذف كنید.
▪ مصرف روغن زیتون، روغن بادام، روغن آفتابگردان و ذرت در رژیم غذایی خوب است.
▪ سعی كنید كم‌تر در رستوران‌ها غذا بخورید، زیرا غذای رستوران‌ها اغلب چرب، شور و یا شیرین است.
▪ نوشابه‌های گازدار فرآیند هضم را مختل می‌كنند. این نوشابه‌ها را از رژیم غذایی خود حذف كنید یا به حداقل برسانید.
▪ تا آنجا كه مقدور است از مصرف غذاهای آماده و بسته‌بندی خودداری كنید. طبیعت خود غذاها را بسته‌بندی می‌كند. آیا تاكنون به بسته‌بندی زردرنگ موز یا بسته‌بندی درخشان پرتقال توجه كرده‌اید؟ این‌ها بهترین غذاهای بسته‌بندی شده‌ای هستند كه می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید.
▪ سعی كنید از محرك‌های قوی مثل كافئین دوری كنید. اكثر مردم سعی می‌كنند این مواد را برای رفع خستگی مصرف كنند در حالی كه هیچ تأثیر مفیدی ندارند و به مرور زمان، علایمی را كه قرار بود خوب شوند، تشدید می‌كنند.
▪ قرص‌های لاغری برای رسیدن به وزن مطلوب كمكی نمی‌كنند. بسیاری از آن‌ها چیزی به‌جز افزایش دهنده ادرار نیستند و كاهش وزن غیرواقعی از طریق دفع مایعات بدن ایجاد می‌كنند. بسیاری از قرص‌های لاغری در درازمدت به جای حل مشكل چاقی، تولید افسردگی و اضطراب می‌كنند.
▪ متداول‌ترین راه برای سوزاندن چربی‌ها ورزش است. فواید ورزش، بیشتر به خاطر تكرار آن به دست می‌آید نه طولانی بودن. برای مثال پیاده‌روی روزانه با مدت كم بهتر از پیاده‌روی به مدت طولانی ولی هفته‌ای یك بار است. ممكن است فكر كنید افراد چاق باید با شدت بیشتری ورزش كنند در حالی كه این تصور درست نیست؛ در واقع افراد چاق به مدت طولانی باید تمرینات سبك انجام دهند. این تنها راه سوزاندن چربیدر این افراد است. فعالیت‌های ورزشی باید نشاط‌انگیز باشد و نباید به‌صورت كاری سخت و ناخوشایند درآید.
▪ اگر همیشه آرزوی شیرینی می‌كنید، سعی كنید هر روز یك فنجان شیر گرم، بخشی از صبحانه‌تان باشد. مصرف عسل نیز باعث می‌شود كه به سمت شیرینی گرایش پیدا كنید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید





سایت دیدبان ایرانخبرگزاری ایسناسایت زومیتسایت تابناکسایت تاپ نازخبرگزاری ایلناسایت ساعدنیوزسایت الفسایت انصاف نیوزسایت دیجیاتو